Hee, Ik heb achter de automaatbak een connector los hangen met een verticaal en een horizontaal pinnetje.
Ik weet niet of ik deze los heb getrokken tijdens het fokken met mijn kruiskoppeling , of dat deze reeds los hing. Weet iemand waarvoor deze is ? Een of andere terugkoppeling ofzo?
connector achter automaatbak - waar dient deze voor?
Deze brand nu dus niet omdat die stekker los zit, zal mijn voorganger wel irritant gevonden hebben ofzo. Wat gebeurt er eigenlijk als je tussenbak in een andere stand zet wanneer je geen kruiskoppeling hebt? De verkoper had echt zoiets van. Als je aan die hendel komt, dan ligt er een paar meter oud ijzer op de straat. ???
Met die hendel bedien je (onder andere) het differentieel.
Dit differentieel werkt net als die in voor- en achteras; zorgt er dus voor dat snelheidsverschillen tussen de wielen worden opgevangen.
Werkt prima als alle wielen op de grond staan (en alle tussenassen aangesloten zijn).
Als één wiel doorslipt, gaat alle kracht naar dat wiel, of, in dit geval, as.
De "loc" blokkert dit differentieel voor beter rijgedrag in het terrein.
Oftewel zonder voorste tussenas: je haalt de bak uit "loc", zet 'm in "drive" en het differentieel stuurt alle kracht naar die as met de minste weerstand; de vooras dus. En je auto blijft gewoon stilstaan. Dit kan op zich niet zoveel kwaad, MAAAAAAAARRRRRR: als je 'm nu weer in "loc" wil zetten, hoor je een hele hoop gekraak omdat alles heel snel ronddraait. Als je de versnellingsbak in "neutral" of "park" wilt zetten: zelfde bak met herrie.
Om 'm nu weer werkende te krijgen:
- motor uitzetten
- wachten tot ALLES stilstaat (hoor je echt wel)
- versnellingsbak in "park"
- tussenbak in "loc"
- starten
Of gewoon voorste tussenas monteren.
Dit differentieel werkt net als die in voor- en achteras; zorgt er dus voor dat snelheidsverschillen tussen de wielen worden opgevangen.
Werkt prima als alle wielen op de grond staan (en alle tussenassen aangesloten zijn).
Als één wiel doorslipt, gaat alle kracht naar dat wiel, of, in dit geval, as.
De "loc" blokkert dit differentieel voor beter rijgedrag in het terrein.
Oftewel zonder voorste tussenas: je haalt de bak uit "loc", zet 'm in "drive" en het differentieel stuurt alle kracht naar die as met de minste weerstand; de vooras dus. En je auto blijft gewoon stilstaan. Dit kan op zich niet zoveel kwaad, MAAAAAAAARRRRRR: als je 'm nu weer in "loc" wil zetten, hoor je een hele hoop gekraak omdat alles heel snel ronddraait. Als je de versnellingsbak in "neutral" of "park" wilt zetten: zelfde bak met herrie.
Om 'm nu weer werkende te krijgen:
- motor uitzetten
- wachten tot ALLES stilstaat (hoor je echt wel)
- versnellingsbak in "park"
- tussenbak in "loc"
- starten
Of gewoon voorste tussenas monteren.
Gerhart