Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

connector achter automaatbak - waar dient deze voor?

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

Hee, Ik heb achter de automaatbak een connector los hangen met een verticaal en een horizontaal pinnetje.
Ik weet niet of ik deze los heb getrokken tijdens het fokken met mijn kruiskoppeling , of dat deze reeds los hing. Weet iemand waarvoor deze is ? Een of andere terugkoppeling ofzo?
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Is dit niet de stekker van de "loc" waarschuwingslamp?
Schakelaar hiervan zit aan de voorkant van de tussenbak op het schakelmechanisme.
Gerhart
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

Hmmz, dan zal deze wel al losgekoppeld zijn geweest. Omdat ik momenteel rij zonder voorwiel aandrijving.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Als je zonder voorwielaandrijving rijdt, moet de tussenbak permanent in "lock" staan, anders rijdt 'ie niet.
Dan zou dus het waarschuwingslampje ("loc") permanent branden.
Gerhart
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

Deze brand nu dus niet omdat die stekker los zit, zal mijn voorganger wel irritant gevonden hebben ofzo. Wat gebeurt er eigenlijk als je tussenbak in een andere stand zet wanneer je geen kruiskoppeling hebt? De verkoper had echt zoiets van. Als je aan die hendel komt, dan ligt er een paar meter oud ijzer op de straat. ???
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Met die hendel bedien je (onder andere) het differentieel.
Dit differentieel werkt net als die in voor- en achteras; zorgt er dus voor dat snelheidsverschillen tussen de wielen worden opgevangen.
Werkt prima als alle wielen op de grond staan (en alle tussenassen aangesloten zijn).
Als één wiel doorslipt, gaat alle kracht naar dat wiel, of, in dit geval, as.
De "loc" blokkert dit differentieel voor beter rijgedrag in het terrein.
Oftewel zonder voorste tussenas: je haalt de bak uit "loc", zet 'm in "drive" en het differentieel stuurt alle kracht naar die as met de minste weerstand; de vooras dus. En je auto blijft gewoon stilstaan. Dit kan op zich niet zoveel kwaad, MAAAAAAAARRRRRR: als je 'm nu weer in "loc" wil zetten, hoor je een hele hoop gekraak omdat alles heel snel ronddraait. Als je de versnellingsbak in "neutral" of "park" wilt zetten: zelfde bak met herrie.
Om 'm nu weer werkende te krijgen:
- motor uitzetten
- wachten tot ALLES stilstaat (hoor je echt wel)
- versnellingsbak in "park"
- tussenbak in "loc"
- starten
Of gewoon voorste tussenas monteren.
Gerhart
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

Dank je wel voor deze toelichting, het zal me in de toekomst vast nog wel van pas komen. Het laatste puntje gaat pas als mijn pas aangebrachte balanspijp aangepast wordt zodat deze niet meer in de weg zit. :0
Plaats reactie