Startmotor - Auto start af en toe niet
Beste Dodgers,
Laatst wou ik smorgens naar mijn werk gaan met de dodge. Tot mijn grote verbazing starte de dodge niet, de startmotor ging niet rond. Dus ik dacht ik zet hem eens in de N in plaats van in de P. Toch ging de startmotor niet rond. Na enkele keren proberen deed hij het wel weer.
Toen ik smiddags weer naar huis wou gaan had hij exact hetzelfde.
Zzo te horen komt er wel spanning op de startmotor, want hij maakt een klik geluid als ik de sleutel omdraai. Dit doet hij niet als hij in de versnelling staat. Dus aan de Neutral switch op de versnellingsbak kan het dan niet liggen wel?
Weet iemand wat dit kan zijn, of moet ik gewoon een nieuwe startmotor aan gaan schaffen?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Laatst wou ik smorgens naar mijn werk gaan met de dodge. Tot mijn grote verbazing starte de dodge niet, de startmotor ging niet rond. Dus ik dacht ik zet hem eens in de N in plaats van in de P. Toch ging de startmotor niet rond. Na enkele keren proberen deed hij het wel weer.
Toen ik smiddags weer naar huis wou gaan had hij exact hetzelfde.
Zzo te horen komt er wel spanning op de startmotor, want hij maakt een klik geluid als ik de sleutel omdraai. Dit doet hij niet als hij in de versnelling staat. Dus aan de Neutral switch op de versnellingsbak kan het dan niet liggen wel?
Weet iemand wat dit kan zijn, of moet ik gewoon een nieuwe startmotor aan gaan schaffen?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
startrelais onder de motorkap. deze slaat aan maar maakt geen verbinding naar de starter.
zet maar eens een schroevendraaier tussen die hele dikke kabel van de accu komt, en die kleine zwarte kabel ernaast.
ik had net hetzelfde. heb de boel open gehaald, contacten opgeschuurd en alles was terug. de klik die je hoort is het schakelen van de relais zelf en niet de startmotor
Edited By fcapri on 1209363655
zet maar eens een schroevendraaier tussen die hele dikke kabel van de accu komt, en die kleine zwarte kabel ernaast.
ik had net hetzelfde. heb de boel open gehaald, contacten opgeschuurd en alles was terug. de klik die je hoort is het schakelen van de relais zelf en niet de startmotor
Edited By fcapri on 1209363655
die start relais is eigenlijk heel simpel
er komen aan de zijkant 2 draadjes aan, deze sturen de relais aan. die kabels zijn met zulke fiches die je over de klemmen schuift.
en dan heb je nog 2 aansluitingen met een moer. een hele dikke met 2 kabels die naar accu en startmotor gaan (voeding) en een smalle zwarte die naar de startmotor gaat. die zwarte zorgt ervoor dat de startmotor kan gaan ronddraaien.
als deze zwarte kabel 12V krijgt zal de startmotor rondgaan. dus als je auto niet start, neem ff een schroevendraaier en verbind die 2 moeren eens. als de startmotor dan wel aanslaat is het startrelais binnenin kapot.
als je die startrelais demonteerd (EERST ACCU AFKOPPELEN) en dan pruts je die open (alle klemmetjes aan die zijkant open trekken en relais uit elkaar schuiven).
dan zal je zien dat die 2 moeren verbonden zijn met 2 contactjes met platines in. deze platines waren bij mij zwart gebrand en gaven niet meer door. gewoon ff afschuren loste het probleem op. heb je later weer hetzelfde, ff de kap open, schroevendraaier tussen die klemmen en starten weer.
je kan ook gewoon het relais gewoon vervangen. ik had de pech dat het zondag was, dus heb de boel maar open gegooid
er komen aan de zijkant 2 draadjes aan, deze sturen de relais aan. die kabels zijn met zulke fiches die je over de klemmen schuift.
en dan heb je nog 2 aansluitingen met een moer. een hele dikke met 2 kabels die naar accu en startmotor gaan (voeding) en een smalle zwarte die naar de startmotor gaat. die zwarte zorgt ervoor dat de startmotor kan gaan ronddraaien.
als deze zwarte kabel 12V krijgt zal de startmotor rondgaan. dus als je auto niet start, neem ff een schroevendraaier en verbind die 2 moeren eens. als de startmotor dan wel aanslaat is het startrelais binnenin kapot.
als je die startrelais demonteerd (EERST ACCU AFKOPPELEN) en dan pruts je die open (alle klemmetjes aan die zijkant open trekken en relais uit elkaar schuiven).
dan zal je zien dat die 2 moeren verbonden zijn met 2 contactjes met platines in. deze platines waren bij mij zwart gebrand en gaven niet meer door. gewoon ff afschuren loste het probleem op. heb je later weer hetzelfde, ff de kap open, schroevendraaier tussen die klemmen en starten weer.
je kan ook gewoon het relais gewoon vervangen. ik had de pech dat het zondag was, dus heb de boel maar open gegooid
Hoi,
Als je nog steeds een klik hoort nadat je de schroevendraaier er tussen gestoken hebt zo als beschreven door Fcapri.(zorg dat je versnelling goed staat!!!)
Is dat je bendex dat is een spoel op de startmotor die zorgt dat het draaiende gedeelte in de starter krans komt om de motor rond te torsen (spanning via die zwarte draad) tevens zorgt die met een kontact dat de startmotor spanning krijgt van af die dikke rode.
Als dat kontact versleten is zal de start motor ook niks doen, koolborstels kunnen ook af wezen natuurlijk.
Groet Arie
Als je nog steeds een klik hoort nadat je de schroevendraaier er tussen gestoken hebt zo als beschreven door Fcapri.(zorg dat je versnelling goed staat!!!)
Is dat je bendex dat is een spoel op de startmotor die zorgt dat het draaiende gedeelte in de starter krans komt om de motor rond te torsen (spanning via die zwarte draad) tevens zorgt die met een kontact dat de startmotor spanning krijgt van af die dikke rode.
Als dat kontact versleten is zal de start motor ook niks doen, koolborstels kunnen ook af wezen natuurlijk.
Groet Arie
Ik ben er denk ik achter.
Ik heb zoals jullie me vertelde de 2 moeren met elkaar verbonden met gebruike van een schroevendraaier.
Echter hoor ik nog steeds af en toe een klik, en af en toe gaat de startmotor rond.
Dus ik kan er vanuit gaan dat het dichter bij de startmotor zit. Echter waar ik nu precies moet gaan zoeken is lastig.
Omdat de starmotor achter de headers zit, is hier lastig bij te komen. Dus ik denk dat ik die dan
Ik heb zoals jullie me vertelde de 2 moeren met elkaar verbonden met gebruike van een schroevendraaier.
Echter hoor ik nog steeds af en toe een klik, en af en toe gaat de startmotor rond.
Dus ik kan er vanuit gaan dat het dichter bij de startmotor zit. Echter waar ik nu precies moet gaan zoeken is lastig.
Omdat de starmotor achter de headers zit, is hier lastig bij te komen. Dus ik denk dat ik die dan
startmotor naar de zak, zoals hierboven beschreven door arie.
in ieder geval is het probleem nu gevonden (je kan zo alles beginnen vervangen terwijl de fout bv in het contactslot zit enzo :p )
succes met de herstelling, k heb al gehoord dat headers en starters zo een fantastische leuke opdracht zijn om te vervangen
in ieder geval is het probleem nu gevonden (je kan zo alles beginnen vervangen terwijl de fout bv in het contactslot zit enzo :p )
succes met de herstelling, k heb al gehoord dat headers en starters zo een fantastische leuke opdracht zijn om te vervangen
Hoi Bommel,
mocht de startmotor overleden zijn , dan kun je een nieuwe kopen voor 125 euro bij http://www.partsstore.eu/
Dat is een ministarter, dan kunnen de headers blijven zitten als de startmotor problemen geeft
Heb ook zo'n startmotor , is echt een aanrader
Heb alleen nog geen headers, dat is toekomst muziek :D
zie ook klik hier
Edited By Henk_W200 on 1209398830
mocht de startmotor overleden zijn , dan kun je een nieuwe kopen voor 125 euro bij http://www.partsstore.eu/
Dat is een ministarter, dan kunnen de headers blijven zitten als de startmotor problemen geeft
Heb ook zo'n startmotor , is echt een aanrader
Heb alleen nog geen headers, dat is toekomst muziek :D
zie ook klik hier
Edited By Henk_W200 on 1209398830
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Hoi Bommel welke heb je nu gekocht ?
de originele nieuwe ?
de originele gereviseerde ?
of de mini startmotor ?
En hoe duur was ie ?
de originele nieuwe ?
de originele gereviseerde ?
of de mini startmotor ?
En hoe duur was ie ?
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Henk,
Ik heb een Mini Startmotor gekocht.
Hij is van het merk OCA of zoiets?
Hij was echter wel ietwat duurder, omdat ik hem niet bij de partstore gekocht heb, maar in Belfeld bij C&P parts.
Hij heeft me €235,- gekost. Ik dacht wat maakt het ook uit, na 30 jaar trouwe dienst mag dat wel.
En ik had ook geen tijd om te wachten op een andere, heb hem er direct onder gemonteerd en tjonge tjonge. Dat ding draait als een tierelier rond zeg...... ongekend en dat meen ik serieus...
Ik heb een Mini Startmotor gekocht.
Hij is van het merk OCA of zoiets?
Hij was echter wel ietwat duurder, omdat ik hem niet bij de partstore gekocht heb, maar in Belfeld bij C&P parts.
Hij heeft me €235,- gekost. Ik dacht wat maakt het ook uit, na 30 jaar trouwe dienst mag dat wel.
En ik had ook geen tijd om te wachten op een andere, heb hem er direct onder gemonteerd en tjonge tjonge. Dat ding draait als een tierelier rond zeg...... ongekend en dat meen ik serieus...