Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Startmotor - Auto start af en toe niet

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Beste Dodgers,

Laatst wou ik smorgens naar mijn werk gaan met de dodge. Tot mijn grote verbazing starte de dodge niet, de startmotor ging niet rond. Dus ik dacht ik zet hem eens in de N in plaats van in de P. Toch ging de startmotor niet rond. Na enkele keren proberen deed hij het wel weer.
Toen ik smiddags weer naar huis wou gaan had hij exact hetzelfde.

Zzo te horen komt er wel spanning op de startmotor, want hij maakt een klik geluid als ik de sleutel omdraai. Dit doet hij niet als hij in de versnelling staat. Dus aan de Neutral switch op de versnellingsbak kan het dan niet liggen wel?

Weet iemand wat dit kan zijn, of moet ik gewoon een nieuwe startmotor aan gaan schaffen?


Alvast bedankt voor jullie reactie.
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

startrelais onder de motorkap. deze slaat aan maar maakt geen verbinding naar de starter.

zet maar eens een schroevendraaier tussen die hele dikke kabel van de accu komt, en die kleine zwarte kabel ernaast.

ik had net hetzelfde. heb de boel open gehaald, contacten opgeschuurd en alles was terug. de klik die je hoort is het schakelen van de relais zelf en niet de startmotor




Edited By fcapri on 1209363655
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

okeej.

Dus gewoon even de contacpunten op het relais allemaal zuiver maken en dan zou het weer moeten werken?
Ik ga het proberen vanmiddag.
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

die start relais is eigenlijk heel simpel

er komen aan de zijkant 2 draadjes aan, deze sturen de relais aan. die kabels zijn met zulke fiches die je over de klemmen schuift.

en dan heb je nog 2 aansluitingen met een moer. een hele dikke met 2 kabels die naar accu en startmotor gaan (voeding) en een smalle zwarte die naar de startmotor gaat. die zwarte zorgt ervoor dat de startmotor kan gaan ronddraaien.

als deze zwarte kabel 12V krijgt zal de startmotor rondgaan. dus als je auto niet start, neem ff een schroevendraaier en verbind die 2 moeren eens. als de startmotor dan wel aanslaat is het startrelais binnenin kapot.

als je die startrelais demonteerd (EERST ACCU AFKOPPELEN) en dan pruts je die open (alle klemmetjes aan die zijkant open trekken en relais uit elkaar schuiven).

dan zal je zien dat die 2 moeren verbonden zijn met 2 contactjes met platines in. deze platines waren bij mij zwart gebrand en gaven niet meer door. gewoon ff afschuren loste het probleem op. heb je later weer hetzelfde, ff de kap open, schroevendraaier tussen die klemmen en starten weer.

je kan ook gewoon het relais gewoon vervangen. ik had de pech dat het zondag was, dus heb de boel maar open gegooid
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Hoi,


Als je nog steeds een klik hoort nadat je de schroevendraaier er tussen gestoken hebt zo als beschreven door Fcapri.(zorg dat je versnelling goed staat!!!)
Is dat je bendex dat is een spoel op de startmotor die zorgt dat het draaiende gedeelte in de starter krans komt om de motor rond te torsen (spanning via die zwarte draad) tevens zorgt die met een kontact dat de startmotor spanning krijgt van af die dikke rode.
Als dat kontact versleten is zal de start motor ook niks doen, koolborstels kunnen ook af wezen natuurlijk.



Groet Arie
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Ik ben er denk ik achter.

Ik heb zoals jullie me vertelde de 2 moeren met elkaar verbonden met gebruike van een schroevendraaier.
Echter hoor ik nog steeds af en toe een klik, en af en toe gaat de startmotor rond.

Dus ik kan er vanuit gaan dat het dichter bij de startmotor zit. Echter waar ik nu precies moet gaan zoeken is lastig.
Omdat de starmotor achter de headers zit, is hier lastig bij te komen. Dus ik denk dat ik die dan
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

maar eens ga verwijderen.....
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

startmotor naar de zak, zoals hierboven beschreven door arie.

in ieder geval is het probleem nu gevonden (je kan zo alles beginnen vervangen terwijl de fout bv in het contactslot zit enzo :p )

succes met de herstelling, k heb al gehoord dat headers en starters zo een fantastische leuke opdracht zijn om te vervangen
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 933
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Hoi Bommel,

mocht de startmotor overleden zijn , dan kun je een nieuwe kopen voor 125 euro bij http://www.partsstore.eu/

Dat is een ministarter, dan kunnen de headers blijven zitten als de startmotor problemen geeft

Heb ook zo'n startmotor , is echt een aanrader

Heb alleen nog geen headers, dat is toekomst muziek :D

zie ook klik hier




Edited By Henk_W200 on 1209398830
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

jongens jongens ,de start motor hoeft nog niet naar de zak te zijn het is heel goed mogelijk dat die koperen pen die van buiten aan de plus kabel vast zit versleten is.aan de binnenkant zit een ronde kanten die is door de vele keren starten in gesleten ,heb er 5 nieuwe liggen bas
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Heb vandaag dan uiteindelijk de startmotor vervangen.
Heb gekozen voor een nieuwe omdat deze er toch al een dikke 30 jaar in zit.
Het koste wat maar dan heb je ook wat. Tjezus wat gaat dat ding nu rap rond zeg.....

In ieder geval bedankt voor jullie reacties en goed advies.....
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 933
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Hoi Bommel welke heb je nu gekocht ?

de originele nieuwe ?
de originele gereviseerde ?
of de mini startmotor ?

En hoe duur was ie ?
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Henk,

Ik heb een Mini Startmotor gekocht.
Hij is van het merk OCA of zoiets?
Hij was echter wel ietwat duurder, omdat ik hem niet bij de partstore gekocht heb, maar in Belfeld bij C&P parts.
Hij heeft me €235,- gekost. Ik dacht wat maakt het ook uit, na 30 jaar trouwe dienst mag dat wel.
En ik had ook geen tijd om te wachten op een andere, heb hem er direct onder gemonteerd en tjonge tjonge. Dat ding draait als een tierelier rond zeg...... ongekend en dat meen ik serieus...
-V8-
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 okt 2006 12:08
Locatie: Ommen

Bericht door -V8- »

Ik had hetzelfde, met een Japanse startmotor.

Bij mij was het de plaat achterin de startmotor, die verweerd was.
Life's great with a V8
Afbeelding
Plaats reactie