achterlichten werken niet - achterlichten werken niet
ja lap den duivel zit in mijn elektrisch systeem.mijn achter lichten willen niet meer en mijn stand lichten ook niet meer.als ik de schakelaar op de eerste stand zet (1 maal trekken) willen de stand lichten niet meer.zet ik die op de tweede stand dan gaan de voor lichten alleen maar niet de achter lichten.
rem licht en achteruit lichten gaan nog.
plus dat de schakelaar warm krijgt,weet niet of dat normaal is?
ik heb de stekker van de licht schakelaar uit getrokken maar ik weet niet welke draden naar welke lichten gaan?
wie kan mij helpen heb heel mijnen zaterdag zitten vloeken op dat duivelke en niets gevonden.
HELP!!!!!
rem licht en achteruit lichten gaan nog.
plus dat de schakelaar warm krijgt,weet niet of dat normaal is?
ik heb de stekker van de licht schakelaar uit getrokken maar ik weet niet welke draden naar welke lichten gaan?
wie kan mij helpen heb heel mijnen zaterdag zitten vloeken op dat duivelke en niets gevonden.
HELP!!!!!
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 20 mei 2006 16:27
- Locatie: cuijk
staat er niet zon in het groot uitgewerkte electrische schema hier op de site. die heb ik ook laten uitplotten, reuzehandig, daar moet het toch wel op te vinden zijn???
Gr Patrick
W200 '77 effe niet meer maar nog wel lid
Imperial le baron '69 440cui
Daihatsu Cuore '99 goedkoop maar emotieloos rothok
W200 '77 effe niet meer maar nog wel lid
Imperial le baron '69 440cui
Daihatsu Cuore '99 goedkoop maar emotieloos rothok
Slechte massa kan ook tot slechte of niet werkende verlichting leiden.
Ik heb het zelf ondervonden tijdens het aansluiten van de verlichting.
Eerst alle massa rechtstreeks op de massa van de accu en zo kijken of het verbetering opleverde. Eerst had ik weinig of geen verlichting en na alles goed te hebben voorzien van massa werkte alles wel goed.
Wil nog niet zeggen dat het bij jou dan opgelost is maar het kan een tipp zijn in de goede richting.
succes
Ik heb het zelf ondervonden tijdens het aansluiten van de verlichting.
Eerst alle massa rechtstreeks op de massa van de accu en zo kijken of het verbetering opleverde. Eerst had ik weinig of geen verlichting en na alles goed te hebben voorzien van massa werkte alles wel goed.
Wil nog niet zeggen dat het bij jou dan opgelost is maar het kan een tipp zijn in de goede richting.
succes
@ tonnie:thanks voor de schema's,dat schematje van de licht schakelaar is een geschenk uit den hemel,zo kan ik alles goed uit meten op kort sluiting en testen of de bedrading nog goeie verbinding maakt.
en ja ik denk dat de schakelaar naar de knoppen is maar dat is te vervangen!
dank aan alle reacktie's
ik laat wel iets weten als ik het duivelke gevangen heb.
en ja ik denk dat de schakelaar naar de knoppen is maar dat is te vervangen!
dank aan alle reacktie's
ik laat wel iets weten als ik het duivelke gevangen heb.
ik heb zitten zoeken naar de fout in mijn achterlichten op het elektisch schema.op het schema staat dat de uitgang van de schakelaar R naar de achterlichten gaat.
op het elektrische schema staat dat de draad L10 18BN van de schakelaar met uitgang R naar de fisches 13 gaat en zo rechtstreeks naar de achterlichten.
ik heb dat gekontroleerd in mijnen w200 maar dat verloopt even anders.
de draad van de schakelaar met uitgang R gaat naar dit relais zie foto,dit relais is gemonteerd naast de zekering kastje op het dashbord.
vervolgens gaat er een draad naar het dingetje dat tussen de twee ronde relais staat rechts op het zekering kastje.zie foto.
waarvoor dienen die twee toestelletjes en waarom zijn die met de uitgang R van de lichtschakelaar verbonden.
het probleem is dat mijn achterlichten niet meer werken.
mijn licht schakelaar heb ik uit gemeten en die is nog OK.
ik moet wel zeggen dat mijn aansluitingen van mijn ampere meter en mijn licht schakelaar warm krijgen als ik de lichten aan leg!
kan het zijn dat de draad die naar de achterlichten gaan aan mijn massa liggen?
help me ik kom lichtjes zot van dienen eletriek.
greetz skiere
op het elektrische schema staat dat de draad L10 18BN van de schakelaar met uitgang R naar de fisches 13 gaat en zo rechtstreeks naar de achterlichten.
ik heb dat gekontroleerd in mijnen w200 maar dat verloopt even anders.
de draad van de schakelaar met uitgang R gaat naar dit relais zie foto,dit relais is gemonteerd naast de zekering kastje op het dashbord.
vervolgens gaat er een draad naar het dingetje dat tussen de twee ronde relais staat rechts op het zekering kastje.zie foto.
waarvoor dienen die twee toestelletjes en waarom zijn die met de uitgang R van de lichtschakelaar verbonden.
het probleem is dat mijn achterlichten niet meer werken.
mijn licht schakelaar heb ik uit gemeten en die is nog OK.
ik moet wel zeggen dat mijn aansluitingen van mijn ampere meter en mijn licht schakelaar warm krijgen als ik de lichten aan leg!
kan het zijn dat de draad die naar de achterlichten gaan aan mijn massa liggen?
help me ik kom lichtjes zot van dienen eletriek.
greetz skiere
ballastresistor ? volgens mij zit er bij jou zon kastje defect te zijn (relais of resistor) als jij schrijft dat schakelaar goed is, de massa zoun dan ook goed zijn als gewone lampen wel goed branden. zekering al eens gecheckt? die twee ronde kastjes hebben met het knipperlicht te maken (hazzard flasher).
Edited By bastian on 1197825690
Edited By bastian on 1197825690
-
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
- Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
- Contacteer:
Dit wat je in je handen hebt is het relais van het je koplampen ,groot gedimd licht.
gr Jan. :D
Edited By country4all on 1197827016
gr Jan. :D
Edited By country4all on 1197827016
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.
Buy a hybride....................... We need the gas
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.
Buy a hybride....................... We need the gas
-
- Site Admin
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
- Locatie: Daarlerveen (Ov)
- Contacteer:
OK,
1. Aansluitingen amperemeter worden warm: Dit betekend dat je een overgangswerstand in deze aansluitingen hebt. Een weerstand betekend spanningsverlies en warmteontwikkeling. Ik heb al menige Amperemeter gezien die in z'n geheel weggesmolten is door dit probleem.
Oorzaak is vaak de moertjes die los zitten, of de kabeltjes dit los in de kabelschoentjes zit.
Controleer deze aansluitingen en overbrug deze eventueel om hiermee spanningsverlies in je amperemeter te omzeilen. lees dit artikel een na hierover.
http://www.madelectrical.com/electrical ... uges.shtml
Ik zal e.e.a. binnenkort even vertalen voor de FAQ sectie
Maar LET OP!!! Waarschijnlijk heb je sluiting in je bedrading naar je achterlichten, als je dus de modificatie uitvoerd zoals bij MAD beschreven staat dan kan het zijn dat een deel van je bedrading wegbrandt!
Dus eerst meten of je een probleem hier hebt.
Ga als volgt te werk:
- demonteer de kappen van je achterlichten
- verwijder de lamp met de dubbele gloeidraad (rem/achterlicht) uit beide armaturen.
- Verwijder de lampjes uit de marker lights (onderin de voorschermen)
- Verwijder de lampen van de verlichting uit je grill (stads verlichting)
In principe moet je nu een open circuit hebben als je de lichtschakelaar uit hebt staan.
Meet nu met een multimeter in de OHM stand of je een weerstand meet tussen de contactpunten van je achterlicht en massa. Je mag niets meten, er moet dus een open verbinding zijn.
Is dit niet het geval maar meet je enkele ohms dan heb je dus sluiting.
- Indien je sluiting hebt volg dan de kabelboom en probeer de sluiting te vinden, dit kan overigens ook in het armatuur zitten. Als alles nog orgineel is bij jouw wagen dan kun je achter onder de laadbak een aantal connectors zien zitten, deze kun je loshalen en dan weer meten met de ohmmeter, beide kanten op, dus zowel de kabelboom naar de achterlichten meten en de kabelboom naar voren meten om te ontdekken waar het probleem zich bevind.
Indien je geen sluiting meet kun je nu je verlichting aanzetten en meten met je multimeter (stand VOLT) of je +/- 12 volt meet op je lampaansluitingen (gemeten t.o.v. massa)
Op deze manier moet je er toch achter kunnen komen waar het probleem zit.
Laat even weten wat de bevindingen zijn.
1. Aansluitingen amperemeter worden warm: Dit betekend dat je een overgangswerstand in deze aansluitingen hebt. Een weerstand betekend spanningsverlies en warmteontwikkeling. Ik heb al menige Amperemeter gezien die in z'n geheel weggesmolten is door dit probleem.
Oorzaak is vaak de moertjes die los zitten, of de kabeltjes dit los in de kabelschoentjes zit.
Controleer deze aansluitingen en overbrug deze eventueel om hiermee spanningsverlies in je amperemeter te omzeilen. lees dit artikel een na hierover.
http://www.madelectrical.com/electrical ... uges.shtml
Ik zal e.e.a. binnenkort even vertalen voor de FAQ sectie
Maar LET OP!!! Waarschijnlijk heb je sluiting in je bedrading naar je achterlichten, als je dus de modificatie uitvoerd zoals bij MAD beschreven staat dan kan het zijn dat een deel van je bedrading wegbrandt!
Dus eerst meten of je een probleem hier hebt.
Ga als volgt te werk:
- demonteer de kappen van je achterlichten
- verwijder de lamp met de dubbele gloeidraad (rem/achterlicht) uit beide armaturen.
- Verwijder de lampjes uit de marker lights (onderin de voorschermen)
- Verwijder de lampen van de verlichting uit je grill (stads verlichting)
In principe moet je nu een open circuit hebben als je de lichtschakelaar uit hebt staan.
Meet nu met een multimeter in de OHM stand of je een weerstand meet tussen de contactpunten van je achterlicht en massa. Je mag niets meten, er moet dus een open verbinding zijn.
Is dit niet het geval maar meet je enkele ohms dan heb je dus sluiting.
- Indien je sluiting hebt volg dan de kabelboom en probeer de sluiting te vinden, dit kan overigens ook in het armatuur zitten. Als alles nog orgineel is bij jouw wagen dan kun je achter onder de laadbak een aantal connectors zien zitten, deze kun je loshalen en dan weer meten met de ohmmeter, beide kanten op, dus zowel de kabelboom naar de achterlichten meten en de kabelboom naar voren meten om te ontdekken waar het probleem zich bevind.
Indien je geen sluiting meet kun je nu je verlichting aanzetten en meten met je multimeter (stand VOLT) of je +/- 12 volt meet op je lampaansluitingen (gemeten t.o.v. massa)
Op deze manier moet je er toch achter kunnen komen waar het probleem zit.
Laat even weten wat de bevindingen zijn.
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
@tonnie :dank u voor de uitleg ik zal volgende weekend nog eens in dat probleem verdiepen.
wat die amperemeter betreft kun je gelijk hebben,de aansluiting van de zwarte draad is roest en het moertje zit wat los.en het is dat zwarte draadje die warm krijgt,isolatie is al wat weggesmolten.
als ik de oplossing gevonden heb, roep ik zo hard ureca dat het daar tot bij jullie te horen zal zijn.
greetz
wat die amperemeter betreft kun je gelijk hebben,de aansluiting van de zwarte draad is roest en het moertje zit wat los.en het is dat zwarte draadje die warm krijgt,isolatie is al wat weggesmolten.
als ik de oplossing gevonden heb, roep ik zo hard ureca dat het daar tot bij jullie te horen zal zijn.
greetz
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 24 mar 2007 22:57
- Locatie: eenrum
hallo,
het zelfde probleem heb ik ook gehad, bij mij zat er een draadbrug tussen de schakelaar en de stekker gestoken. en die was verbrand. die heb ik vervangen voor een goed dikke soldering. nu is alles ok. ik zal binne kort ff kijken welke 2 draden het waren. je kan ze altijd even doorverbinden en voor de zekerheid een zekering er tussen(+/- 15a).
groeten,
klaas-jan
het zelfde probleem heb ik ook gehad, bij mij zat er een draadbrug tussen de schakelaar en de stekker gestoken. en die was verbrand. die heb ik vervangen voor een goed dikke soldering. nu is alles ok. ik zal binne kort ff kijken welke 2 draden het waren. je kan ze altijd even doorverbinden en voor de zekerheid een zekering er tussen(+/- 15a).
groeten,
klaas-jan
groet'n oet ainrom