Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

achterlichten werken niet - achterlichten werken niet

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

ja lap den duivel zit in mijn elektrisch systeem.mijn achter lichten willen niet meer en mijn stand lichten ook niet meer.als ik de schakelaar op de eerste stand zet (1 maal trekken) willen de stand lichten niet meer.zet ik die op de tweede stand dan gaan de voor lichten alleen maar niet de achter lichten.
rem licht en achteruit lichten gaan nog.
plus dat de schakelaar warm krijgt,weet niet of dat normaal is?
ik heb de stekker van de licht schakelaar uit getrokken maar ik weet niet welke draden naar welke lichten gaan?
wie kan mij helpen heb heel mijnen zaterdag zitten vloeken op dat duivelke en niets gevonden.
HELP!!!!!
moparpatje
Berichten: 87
Lid geworden op: 20 mei 2006 16:27
Locatie: cuijk

Bericht door moparpatje »

staat er niet zon in het groot uitgewerkte electrische schema hier op de site. die heb ik ook laten uitplotten, reuzehandig, daar moet het toch wel op te vinden zijn???
Gr Patrick

W200 '77 effe niet meer maar nog wel lid
Imperial le baron '69 440cui
Daihatsu Cuore '99 goedkoop maar emotieloos rothok
Ton
Berichten: 549
Lid geworden op: 05 jul 2002 00:28
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Ton »

Even nameten op de draden of de schakelaar nog wel werkt.
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Slechte massa kan ook tot slechte of niet werkende verlichting leiden.
Ik heb het zelf ondervonden tijdens het aansluiten van de verlichting.
Eerst alle massa rechtstreeks op de massa van de accu en zo kijken of het verbetering opleverde. Eerst had ik weinig of geen verlichting en na alles goed te hebben voorzien van massa werkte alles wel goed.
Wil nog niet zeggen dat het bij jou dan opgelost is maar het kan een tipp zijn in de goede richting.
succes
Jon
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 okt 2007 09:33
Locatie: Achterhøk
Contacteer:

Bericht door Jon »

Hetzelfde had ik vorige week, toen zat er kortsluiting in de kentekenverlichting... Hier en daar werd het erg warm.

Groet, Jon.
Gas d'r bi-j en deurdonderen...
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

@ tonnie:thanks voor de schema's,dat schematje van de licht schakelaar is een geschenk uit den hemel,zo kan ik alles goed uit meten op kort sluiting en testen of de bedrading nog goeie verbinding maakt.

en ja ik denk dat de schakelaar naar de knoppen is maar dat is te vervangen!

dank aan alle reacktie's
ik laat wel iets weten als ik het duivelke gevangen heb.
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

ik heb zitten zoeken naar de fout in mijn achterlichten op het elektisch schema.op het schema staat dat de uitgang van de schakelaar R naar de achterlichten gaat.
Afbeelding
op het elektrische schema staat dat de draad L10 18BN van de schakelaar met uitgang R naar de fisches 13 gaat en zo rechtstreeks naar de achterlichten.
Afbeelding
ik heb dat gekontroleerd in mijnen w200 maar dat verloopt even anders.
de draad van de schakelaar met uitgang R gaat naar dit relais zie foto,dit relais is gemonteerd naast de zekering kastje op het dashbord.
Afbeelding
vervolgens gaat er een draad naar het dingetje dat tussen de twee ronde relais staat rechts op het zekering kastje.zie foto.
Afbeelding
waarvoor dienen die twee toestelletjes en waarom zijn die met de uitgang R van de lichtschakelaar verbonden.

het probleem is dat mijn achterlichten niet meer werken.
mijn licht schakelaar heb ik uit gemeten en die is nog OK.

ik moet wel zeggen dat mijn aansluitingen van mijn ampere meter en mijn licht schakelaar warm krijgen als ik de lichten aan leg!

kan het zijn dat de draad die naar de achterlichten gaan aan mijn massa liggen?

help me ik kom lichtjes zot van dienen eletriek.

greetz skiere
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

wat is dat ding in mijn handen en wat is dat ding tussen de twee ronde relais?
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

ballastresistor ? volgens mij zit er bij jou zon kastje defect te zijn (relais of resistor) als jij schrijft dat schakelaar goed is, de massa zoun dan ook goed zijn als gewone lampen wel goed branden. zekering al eens gecheckt? die twee ronde kastjes hebben met het knipperlicht te maken (hazzard flasher).



Edited By bastian on 1197825690
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

Dit wat je in je handen hebt is het relais van het je koplampen ,groot gedimd licht.
gr Jan. :D




Edited By country4all on 1197827016
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

groot gedimd licht?als je de schakelaar 1 stand uittrekt?

die werken ook niet!

dus mijn achterlichten en dimlichten werken niet,en de aansluitingen van de ampere meterkrijgt warm!
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

dim- en grootlicht werken ook niet als je des schakelaar 1 stand uittrekt ! Je moet dan naar stand twee uittrekken en op bodem bedienen tussen dim - en grootlicht. dat kun je met linker voet op knop
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

OK,

1. Aansluitingen amperemeter worden warm: Dit betekend dat je een overgangswerstand in deze aansluitingen hebt. Een weerstand betekend spanningsverlies en warmteontwikkeling. Ik heb al menige Amperemeter gezien die in z'n geheel weggesmolten is door dit probleem.

Oorzaak is vaak de moertjes die los zitten, of de kabeltjes dit los in de kabelschoentjes zit.

Controleer deze aansluitingen en overbrug deze eventueel om hiermee spanningsverlies in je amperemeter te omzeilen. lees dit artikel een na hierover.

http://www.madelectrical.com/electrical ... uges.shtml
Ik zal e.e.a. binnenkort even vertalen voor de FAQ sectie

Maar LET OP!!! Waarschijnlijk heb je sluiting in je bedrading naar je achterlichten, als je dus de modificatie uitvoerd zoals bij MAD beschreven staat dan kan het zijn dat een deel van je bedrading wegbrandt!

Dus eerst meten of je een probleem hier hebt.

Ga als volgt te werk:
- demonteer de kappen van je achterlichten
- verwijder de lamp met de dubbele gloeidraad (rem/achterlicht) uit beide armaturen.
- Verwijder de lampjes uit de marker lights (onderin de voorschermen)
- Verwijder de lampen van de verlichting uit je grill (stads verlichting)

In principe moet je nu een open circuit hebben als je de lichtschakelaar uit hebt staan.

Meet nu met een multimeter in de OHM stand of je een weerstand meet tussen de contactpunten van je achterlicht en massa. Je mag niets meten, er moet dus een open verbinding zijn.

Is dit niet het geval maar meet je enkele ohms dan heb je dus sluiting.

- Indien je sluiting hebt volg dan de kabelboom en probeer de sluiting te vinden, dit kan overigens ook in het armatuur zitten. Als alles nog orgineel is bij jouw wagen dan kun je achter onder de laadbak een aantal connectors zien zitten, deze kun je loshalen en dan weer meten met de ohmmeter, beide kanten op, dus zowel de kabelboom naar de achterlichten meten en de kabelboom naar voren meten om te ontdekken waar het probleem zich bevind.

Indien je geen sluiting meet kun je nu je verlichting aanzetten en meten met je multimeter (stand VOLT) of je +/- 12 volt meet op je lampaansluitingen (gemeten t.o.v. massa)

Op deze manier moet je er toch achter kunnen komen waar het probleem zit.

Laat even weten wat de bevindingen zijn.
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

@tonnie :dank u voor de uitleg ik zal volgende weekend nog eens in dat probleem verdiepen.
wat die amperemeter betreft kun je gelijk hebben,de aansluiting van de zwarte draad is roest en het moertje zit wat los.en het is dat zwarte draadje die warm krijgt,isolatie is al wat weggesmolten.
als ik de oplossing gevonden heb, roep ik zo hard ureca dat het daar tot bij jullie te horen zal zijn.

greetz
beundehaas
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 mar 2007 22:57
Locatie: eenrum

Bericht door beundehaas »

hallo,


het zelfde probleem heb ik ook gehad, bij mij zat er een draadbrug tussen de schakelaar en de stekker gestoken. en die was verbrand. die heb ik vervangen voor een goed dikke soldering. nu is alles ok. ik zal binne kort ff kijken welke 2 draden het waren. je kan ze altijd even doorverbinden en voor de zekerheid een zekering er tussen(+/- 15a).


groeten,

klaas-jan
groet'n oet ainrom
Plaats reactie