dynamo - aansluiten
hoi :p
ik heb een andere dynamo gemonteerd,1 met een spanningsregelaar er in.
Als ik gas geef gaat de multimeter van 12V naar 13V en dat is te weinig ???
Ik vraag me nu af of ik de draden wel goed heb aangesloten.
Ik heb de groene van de oude spanningsregelaar laten vervallen en de rode aan de dikke aansluiting op de dynamo gezet en de plus aan de dunne.
Maar er staat nix op de dynamo dus het zou heel goed kunnen dat het omgedraaid moet worden.
Kan ik dat gewoon proberen zonder dat er brand uitbreekt? :p
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Edited By sicky61 on 1162210379
ik heb een andere dynamo gemonteerd,1 met een spanningsregelaar er in.
Als ik gas geef gaat de multimeter van 12V naar 13V en dat is te weinig ???
Ik vraag me nu af of ik de draden wel goed heb aangesloten.
Ik heb de groene van de oude spanningsregelaar laten vervallen en de rode aan de dikke aansluiting op de dynamo gezet en de plus aan de dunne.
Maar er staat nix op de dynamo dus het zou heel goed kunnen dat het omgedraaid moet worden.
Kan ik dat gewoon proberen zonder dat er brand uitbreekt? :p
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Edited By sicky61 on 1162210379
GROETE' SICKY
misschien heb je hier wat aan
https://www.wee200.nl/w200_tips/dynamo/dynamo.htm
https://www.wee200.nl/w200_tips/dynamo/dynamo.htm
MOPAR OR NOCAR
THIS IS WHAT COOL LOOKS LIKE !
Dodge ramcharger 1982
THIS IS WHAT COOL LOOKS LIKE !
Dodge ramcharger 1982
Of deze
http://www.veterancar.nl/dynamos.htm
suc6 frank
http://www.veterancar.nl/dynamos.htm
suc6 frank
MOPAR OR NOCAR
THIS IS WHAT COOL LOOKS LIKE !
Dodge ramcharger 1982
THIS IS WHAT COOL LOOKS LIKE !
Dodge ramcharger 1982
welk draadeind(aansluitingen op de dynamo) zou de + zijn,de dikke of de dunnere?fcapri schreef:dat kleine rode draadje is niet genoeg hoor.
leg eens een startkabel tussen de dynamo + en de batterij +.
tussen die 2 mag een beetje een serieus kabeltje hoor, hoe minder verlies, hoe beter
GROETE' SICKY
Hee daar.sicky61 schreef:welk draadeind(aansluitingen op de dynamo) zou de + zijn,de dikke of de dunnere?fcapri schreef:dat kleine rode draadje is niet genoeg hoor.
leg eens een startkabel tussen de dynamo + en de batterij +.
tussen die 2 mag een beetje een serieus kabeltje hoor, hoe minder verlies, hoe beter
Aan de die dynamo op dat foto'tje van jou is een bosch dymamo. daar zit 1 dikke aansluiting op, dat is de B+. die moet met een dikke draad, en een paar stevige ogen naar jou accu, want daar loopt alle stroom doorheen die je gebruikt, incl. de laadstroom van je accu. dit kan bij zou'n oude auto al gouw oplopen tot een ampere of 40.
er zit ook een dunne aansluiting op, dat is de d+. Dit is de voorbekrachtiging. hier moet een lage spanning op staan, en dat word meestal geregeld door er een lampje tussen te zetten. (Het dynamolampje in de auto) om te controleren, kan je een spanningzoeker tussen - accu de dunne draad hangen, als dan je acculampje flauw gaat branden, moet die dus op de d+ (lees dunne aansluiting vd dynamo)
Wat je daarna nog kan proberen is even met een startkabel de dynamo (HET HUIS!!) te verbinden met de - pool van de accu, om te controleren of de dynamo wel een goede massa maakt door de bouten enzo. anders gewoon een mooie dikke (bij voorkeur zwarte) kabel van de dynamo maar de motor knutselen..
En ten slot nog ff dit.. 13 volt hoeft helemaal niet "slecht" te zijn. Als er een grote stroom loopt, kan de spanning wat in elkaar zakken.. dus als jij er een lege accu in heb staan, kan het goed wezen dat die al een ampere of 40 trekt. dan de rest van de auto nog.. dat trekt de dynamo maar met moeite. dus.. accu bij laten laden, en nog eens meten.
Hoop dat je er wa mee kan!
suc6!!
ps
NIET lukraak proberen!! :;):[/color]
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Hoi Sicky
De groene draad vervalt dat is ook goed
De rode dunne draad gebruik je weer dat is ook goed
En de dikke draad moet je ook weer gebruiken
De dikke monteer je op de grote moer-bout van je nieuwe dynamo, de
De D+ is voor de moderne auto in de dashboard , om te laten zien dat je dynamo kapot is
Dan blijft nog een aansluiting over en hier monteer je de rode draad
Dus als de motor draait en je hebt 12V op de D+ , dan is je dynamo stuk
Wat voor dynamo heb je ? Een bosch ?
Want hier kun je zo een nieuwe spanningsregelaar op kopen, of de koolborstels zijn op dat kan ook
De groene draad vervalt dat is ook goed
De rode dunne draad gebruik je weer dat is ook goed
En de dikke draad moet je ook weer gebruiken
De dikke monteer je op de grote moer-bout van je nieuwe dynamo, de
De D+ is voor de moderne auto in de dashboard , om te laten zien dat je dynamo kapot is
Dan blijft nog een aansluiting over en hier monteer je de rode draad
Dus als de motor draait en je hebt 12V op de D+ , dan is je dynamo stuk
Wat voor dynamo heb je ? Een bosch ?
Want hier kun je zo een nieuwe spanningsregelaar op kopen, of de koolborstels zijn op dat kan ook
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
-
- Site Admin
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
- Locatie: Daarlerveen (Ov)
- Contacteer:
Ja dat gaat niet lukken zo,
de rode draad is namelijk de + die via het contactslot spanning krijgt om de spanningsregelaar te voeden. Als je deze nu koppelt met de dynamo gaat de spanning die van de dynamo komt via de rode draad terug je electrische net in welke je normaal gesproken afschakelt als je het contactslot afzet. De ontsteking blijft dus spanning houden.
Kun je het nog volgen?
Met andere woorden overbrug je dus op deze manier het contactslot en zal de motor mooi blijven lopen totdat je gas of benzine op is.
Om nu te voorkomen dat je tank op zo'n lullige manier leegraakt moet je de groene en rode draad gewoon niet aansluiten, maar wel goed afisoleren.
De nieuwe dynamo heeft geen extra spanning nodig voor het veld, hij regelt dit namelijk allemaal zelf.
Daarnaast moet je het lampje monteren zoals PowerSlave terecht opmerkt. (desnoods onder de motorkap)
Nog even een verklaring voor het feit dat de motor mooier loopt als je de rode draad aan de dynamo houdt: Je onsteking krijgt nu meer spanning (rechtstreeks vanaf de dynamo) De oorzaak is te vinden in slechte verbindingen in je connector op je schutbord, achter je dashboard en Amperemeter (als je die nog niet overbrugd hebt)
Je kunt dit verbeteren door in ieder geval de spanning in de cabine te verbeteren door een dikke draad vanaf je accu via een zekering van 60 ampere naar je spanningsknoop (de verdeling achter je dashboard) te trekken.
Tevens kun je ook nog de modificatie voor je licht uitvoeren, kijk even bij HowTo's hoe je dit moet aanpakken.
de rode draad is namelijk de + die via het contactslot spanning krijgt om de spanningsregelaar te voeden. Als je deze nu koppelt met de dynamo gaat de spanning die van de dynamo komt via de rode draad terug je electrische net in welke je normaal gesproken afschakelt als je het contactslot afzet. De ontsteking blijft dus spanning houden.
Kun je het nog volgen?
Met andere woorden overbrug je dus op deze manier het contactslot en zal de motor mooi blijven lopen totdat je gas of benzine op is.
Om nu te voorkomen dat je tank op zo'n lullige manier leegraakt moet je de groene en rode draad gewoon niet aansluiten, maar wel goed afisoleren.
De nieuwe dynamo heeft geen extra spanning nodig voor het veld, hij regelt dit namelijk allemaal zelf.
Daarnaast moet je het lampje monteren zoals PowerSlave terecht opmerkt. (desnoods onder de motorkap)
Nog even een verklaring voor het feit dat de motor mooier loopt als je de rode draad aan de dynamo houdt: Je onsteking krijgt nu meer spanning (rechtstreeks vanaf de dynamo) De oorzaak is te vinden in slechte verbindingen in je connector op je schutbord, achter je dashboard en Amperemeter (als je die nog niet overbrugd hebt)
Je kunt dit verbeteren door in ieder geval de spanning in de cabine te verbeteren door een dikke draad vanaf je accu via een zekering van 60 ampere naar je spanningsknoop (de verdeling achter je dashboard) te trekken.
Tevens kun je ook nog de modificatie voor je licht uitvoeren, kijk even bij HowTo's hoe je dit moet aanpakken.
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet