sicky61 schreef:fcapri schreef:dat kleine rode draadje is niet genoeg hoor.
leg eens een startkabel tussen de dynamo + en de batterij +.
tussen die 2 mag een beetje een serieus kabeltje hoor, hoe minder verlies, hoe beter
welk draadeind(aansluitingen op de dynamo) zou de + zijn,de dikke of de dunnere?
Hee daar.
Aan de die dynamo op dat foto'tje van jou is een bosch dymamo. daar zit 1 dikke aansluiting op, dat is de B+. die moet met een dikke draad, en een paar stevige ogen naar jou accu, want daar loopt alle stroom doorheen die je gebruikt, incl. de laadstroom van je accu. dit kan bij zou'n oude auto al gouw oplopen tot een ampere of 40.
er zit ook een dunne aansluiting op, dat is de d+. Dit is de voorbekrachtiging. hier moet een lage spanning op staan, en dat word meestal geregeld door er een lampje tussen te zetten. (Het dynamolampje in de auto) om te controleren, kan je een spanningzoeker tussen - accu de dunne draad hangen, als dan je acculampje flauw gaat branden, moet die dus op de d+ (lees dunne aansluiting vd dynamo)
Wat je daarna nog kan proberen is even met een startkabel de dynamo (HET HUIS!!) te verbinden met de - pool van de accu, om te controleren of de dynamo wel een goede massa maakt door de bouten enzo. anders gewoon een mooie dikke (bij voorkeur zwarte) kabel van de dynamo maar de motor knutselen..
En ten slot nog ff dit.. 13 volt hoeft helemaal niet "slecht" te zijn. Als er een grote stroom loopt, kan de spanning wat in elkaar zakken.. dus als jij er een lege accu in heb staan, kan het goed wezen dat die al een ampere of 40 trekt. dan de rest van de auto nog.. dat trekt de dynamo maar met moeite. dus.. accu bij laten laden, en nog eens meten.
Hoop dat je er wa mee kan!
suc6!!
ps
NIET lukraak proberen!!

:;):[/color]