Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Dynamo?

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
punkass
Contacteer:

Bericht door punkass »

Hier nog iemand met dynamo problemen. Ik heb pas mijn w200. Toen ik m naar huis haalde ben ik onderweg stilgevallen. Gelukkig nog een reserve accu bij en hop hij deed het weer.

Eenmaal thuisgekomen direct de dynamo eens nagekeken en die lijkt het niet te doen. Diverse malen doorgemeten en niks.

Vandaag een nieuwe (ouwe) gekocht die het zeker had moeten doen en weer niks. We hebben gezocht en gezocht maar kunnen niet vinden wat het is. De accu krijgt geen 13,9 volt door van de dynamo.
Het porseleinen blokje rechts in de kap is nog goed, dat hebben we doorgemeten. Ook dat ander blokje links van de carburator zeg maar, hebben we eens bekeken maar dat bleek er vrij nieuw uit te zien. (had nog een oud bij de wagen gekregen) Dus dat zal het ook wel doen.

Zit echt met de handen in het haar. Morgen ga ik eens bij een vriend mijn dynamo op zijn dodge zetten om te kijken of ie het op die van hem wel doet. Als ie het doet weet ik dat ik verder moet kijken als de dynamo zelf maar waar?
punkass
Contacteer:

Bericht door punkass »

nog een vraagje he. Als het lijkt of de dynamo niet genoeg stroom geeft zou het dan toch die spanningsregelaar zijn?

En zou me misschien iemand kunnen vertellen waar dat rooie en dat groenige draadje naar toe gaan die op de dynamo zitten?
De zwarte dikke zit er voor de batt. Bij mij was het groene draadje van de dynamo afgeknipt. heb ik terug een pitserke opgezet en terug aangesloten. Waar zijn die draadjes voor dan?
Ton
Contacteer:

Bericht door Ton »

Eentje gaat naar de spanningsdraad van het contactslot via het witte blokje en de andere naar de spanningsregelaar.

Edited By Ton on 1134603230
Gerhart

Bericht door Gerhart »

Zo te lezen moet je toch echt de spanningsregelaar hebben; is dat kastje aan de rechterkant, vlakbij de stroomverdeler.
Als deze niet meer werkt, krijg je te weinig (of te veel) spanning van je dynamo. Laten testen is de enige manier om te weten of 'ie nog werkt.
Gerhart
104-1126965195

Bericht door 104-1126965195 »

Gerhart schreef:Zo te lezen moet je toch echt de spanningsregelaar hebben; is dat kastje aan de rechterkant, vlakbij de stroomverdeler.
Als deze niet meer werkt, krijg je te weinig (of te veel) spanning van je dynamo. Laten testen is de enige manier om te weten of 'ie nog werkt.
En als je er toch eentje haalt doe er dan een voor de reserve, altijd handig. ???
riemers

Bericht door riemers »

heey..

voor je een nieuwe spanningsregelaar gaat halen.
is het meschien verstandig om te kijken hoe de draden achter je dashbord zitten op je ampere meter.

ik heb namelijk het zelfde gehad en bij mij waren de draden die achter op de ampere meter zaten roestig en de plastic was al een beetje gesmolten.

kan helpen om die even na te kijken.

succes,groeten ivo
W200 1977
vw passat vr5 1999
Gerhart

Bericht door Gerhart »

Nog vergeten te zeggen: de spanningsregelaar MOET CONTACT MAKEN MET DE MASSA.
Anders regelt deze ook niks.
Gerhart
punkass
Contacteer:

Bericht door punkass »

ja heb nu een nieuwe spanningsregelaar. er zat ook een massadraad aan. Dat zat tenminste al goed. De vorige eigenaar was een flinke prutser heb ik de indruk.
Overal hangt losse bedrading. De groene draad die op één vd koolborstelaansluitingkjes had moeten zitten was weggeknipt waarom mag joost weten alleen de rode en de zwarte draad waren aangesloten. Nu ben ik bang dat er van de rest ook niet veel klopt. Dit ga ik nu zo snel mogelijk proberen na te kijken voor ik de motor nog eens start. Niet dat ik dalijk nog iets kapotmaak ofzo.

Hoop dat het dat is. maar jullie horen het nog wel.
punkass
Contacteer:

Bericht door punkass »

Ha, we hebben het eindelijk gevonden. De vorige eigenaar heeft inderdaad behoorlijk liggen klooien. De stekkertjes op de ballastrisistor/die witte blok zaten verkeerd. En hij had originele draad weggeknipt van de kabelboom en zelf iets in elkaar geflatst.
Alles terug goed gemaakt en nu werkt het weer. Eindeliijk eens een beetje rijplezier...
Plaats reactie