Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Dynamo?

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
106-1034008307

Bericht door 106-1034008307 »

Stond afgelopen maandag voor een kruising te wachten,plotseling sloeg de motor af en kreeg ik hem niet meer gestart want de accu was leeg.Gelukkig stond mijn vrouw achter mij met haar auto,dus effe de startkabels gepakt en starten maar.Ik heb er toen nog ong, 1km mee gereden voordat ik op mijn werk was.Dinsdag avond kwam ik terug,alvast mijn vrouw gebeld om mij op te halen,maar toch even proberen.Ja hoor hij starte,kreeg hem wel met moeite rond maar hij deed het.Met horten en stoten kwam de motor telkens op toeren maar zogauw ik rond de 45ml reed was dit over.Ik kwam precies tot bij mij op de oprit en daar stopte hij er vanzelf weer mee.Tijdens het rijden merkte ik dat de richtingaanwijzers het niet meer deden en de ruitenwisser kwam ook nauwelijks van zijn plek.Mijn vraag is nu ligt dit aan de accu.dynamo of de spanningsregelaar?en hoe kan ik deze 3 controleren?De spanningsregelaar is toch dat blokje welke op het linker binnenscherm is gemonteerd?
Alvast bedankt John
105-1046176934

Bericht door 105-1046176934 »

hetzelfde probleem heb ik gehad..

het is even een zoekwerk
de eerste keer was bij mij de dynamo en de spanningsregelaar..
daarna de dynamo weer
kijk ook eens achter het dash bord
de amperemeter..daarachter..die kan je ook het beste even doorverbinden..omdat die ook vaak dezelfde problemen geven ..niet meer bijladen dus

Ik heb het probleem uiteindelijk opgelost door er een dynamo in te zetten met spanningsregelaar erin..
Okk meer uit gemak..zodat als er weer een probleem voordoet dat ik niet alles af hoef te gaan waar het probleem nu zit..
Ik heb er een controllampje opzitten..zodat ik kan zien dat ie bijlaad of niet..

succes ermee..
Ik weet trouwens precies wat je moet doen..maar ben zo ontzettend slecht in benamingen enzo..dat ik de controle wat er kapot is even aan iemand anders overlaat..dus gerhart ga je gang..hihi

groetjes Ingridje
Ruud
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 feb 2003 08:14
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door Ruud »

Hoi Josch,

Een paar maanden geleden had ik het zelfde probleem op de snelweg rond Rotterdam. Gelukkig kon ik mijn Dodge in een industiregebied laten pruttelen en toen sloeg hij af....ik kon hem niet meer starten. Lichten deden het nog wel. Ik had in de weken er voor wel problemen met de richting aanwijzers gehad.

Het bleek de koolborstels van mijn dynamo te zijn. Deze waren versleten en dus werd de accu niet meer opgeladen. Ik kon ze er binnen 3 minuten simpel uitschroeven.

Daarna naar de plaatselijke dynamo en startmotor boer in Rotterdam gereden en die herkende de koolborstels gelukkig direct. Hij vertelde mij wel dat ze niet veel voorkomen. Ik wilde dus direct zijn complete voorraad opkopen maar hij had maar 1 setje. Ik was wel voor een euro of 10 klaar.

Binnen 5 minuutjes de nieuwe borstels er in geschroeft. Mazda-tje voor de Dodge gezet, stratkabels, starten, lopen en de accu werd direct weer bijgeladen.


Sterkte !!!
'81 W250 Crew Cab 318ci V8
Nico
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 feb 2002 05:43
Locatie: Amsterdam

Bericht door Nico »

Josh De spanningsregelaar zit naast je kachel,en het "blokje"wat op je linkerbinnenscherm zit is de Module.
Een dag niet geDodget,is een dag niet geleefd !!!

Bignick
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

hoi josh,
je moet eerst een meten of je dynamo wel bijlaat,
dit doe je door met een multimeter op je + en - pool van je accu te meten bij 1500 toeren.
als je hier minder dan 14 a 15 volt meet dan wordt je accu niet meer bijgeladen.
dan moet je eerst vanaf je dynamo gaan meten of die wel de juiste spanning geeft.
vervolgens je spanningsregelaar nakijken, en wat ingridje al zei je amperemeter even de draden op 1 pool zetten en dan kijken wat hij doet.
is even een zoekwerk maar is wel te vinden.

succes
106-1034008307

Bericht door 106-1034008307 »

Allemaal bedankt voor de reacties.Maar hoe kan ik de spanningsregelaar doormeten?
John
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

das het probleem je kan die niet doormeten.
enkel als je geen laadspanning op je accu meet dan kan je spanningsregelaar het zijn.
er zijn bedrijven die nieuwe leveren maar ik weet zo 123 niet welke.
misschien dat je bij jou in de buurt eens kan navragen, ik weet dat er bedrijven zijn die spanningsregelaars verkopen die niet specifiek voor dodge zijn en zelfs af te regelen zijn.
succes verder
106-1034008307

Bericht door 106-1034008307 »

Het ligt bijnea zeker aan de dynamo.Als ik deze vervang door eentje met ingebouwde spanningsregelaar,hoe doe ik dit dan met de bedrading van de oude spanningsregelaar?Aan welke prijzen moet ik dan mee rekenen?
Bvd John
105-1046176934

Bericht door 105-1046176934 »

Hoi Josh
ik heb toendertijd een nieuwe gekocht
was 125 euro kwijt
en de bedrading kan in zijn geheel weg..
alles wat je niet meer nodig hebt..
dynamo is betdrading van dynamo naar accu
dus de bedrading naar de spanningsregelaar kan weg maar ook de bedrading naar de amperemeter(loopt vanaf spanningsregelaar) kunne ook weg

succes ermee
Als je slim bent koop je een dynamo die verbonden wordt met een lampje

als je de motor start brand het lampje..als je meer toeren maakt gaat het lampje uit..dat houdt in dat de dynamo oplaadt..
gaat het lampje branden onderweg..als je toeren maakt..dan laadt je dynamo niet meer op..
hele fijne controle is dit

groetjes iNgridje
106-1034008307

Bericht door 106-1034008307 »

Waar ergens kan ik zo'n dynamo krijgen voor een w200
John
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

vraag eens na bij co oskam die heeft die wel liggen voor je.
en anders weet ik nog wel een adresje maar dat is wel in emmen.
we horen het wel van je ..

succes ermee
106-1034008307

Bericht door 106-1034008307 »

De Dynamo.is deze van het type 60A single pully?Ik heb er nog een 50A inzitten. Deze schijnen gebruikt te zijn voor 15-8-1976.Ik neem aan dat het niks uitmaakt als ik deze vervang door een 60A?
Bvd John
wittenaar
Site Admin
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 mei 2003 15:31
Locatie: Daarlerveen

Bericht door wittenaar »

60A is juist beter, nog hoger is helemaal mooi, als je tenminste behoorlijk wat vermogen aan lampen op je wagen hebts staan.

Er zijn trouwens opvoersets verkrijgbaar (in Amerika) om de standaard dynamo naar 90 of zelfs 115A op te krikken!

Ik wil hier nog eens verder onderzoek naar doen.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Bij JC Whitney verkopen ze dat spul. Link:
http://www.jcwhitney.com/productnoitem. ... 45&BQ=jcw2

Dit is dus de opvoerset voor de originele dynamo.



Edited By Gerhart on 1058707381
Gerhart
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

O ja, de verzamelpagina voor Dodge pick-ups is:
http://www.jcwhitney.com/catlevel1.jhtm ... 15&BQ=jcw2

Als je nog verder wilt zoeken, ga dan in de linkse kolom naar "replacement parts". Hierna kun je je eigen auto selecteren en zie je (bijna) alle onderdelen die te koop zijn voor onze dots.
Gerhart
Plaats reactie