Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

D350 Verwarming werkt niet - Waar zit het probleem?

Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Hoi,

Ik heb een probleem met de verwarming in de D350.

De motor komt wel prima op temperatuur, en ook de slangen naar de gasverdamper zijn goed warm, daar zit een T-stuk tussen naar de verwarmingsradiator, en deze blijven dus koud.

In de W200 zit onder de motorkap een kraan die bedient wordt met een hendel vanaf het dashboard, maar hier is dat dus anders.
De kabel aan de verwarmingshendel loopt naar het verwarmingscompartiment en bedient een schuif welke de lucht door de radiator stuurt. Ik kan verder geen kraan ontdekken maar toch worden zowel de slangen als de radiator dus niet warm.

Wie heeft er een idee?
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Tonnie,

het principe is vrij simpel (de oplossing niet altijd).
De kachel wordt uiteraard altijd op twee manieren bediend: - het warme water kan toegelaten worden of niet (koud/warm) met een kraan
- de lucht kan in een bepaalde richting gestuurd worden met schuiven
Het simpelste is om de kabel van de koud/warm bediening te volgen en te kijken waar het fout gaat. Meestal is er in zo'n geval het kabeltje gebroken of losgeschoten.
De kabel loopt meestal onder het dashboard door naar de motorruimte.

Gaat deze knop extra zwaar of juist veel lichter dan normaal?
Gerhart
116-1069343120

Bericht door 116-1069343120 »

Het kan ook zij dat het T-stuk dichtgeslipt is met vervuiling,aangezien het T-stuk een vernauwing en van metaal is koekt het net op die plek aan.
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

blijven beide slangen van de kachel radiateur, koud of alleen 1, kan ook zijn dat de kachelradiateur verstopt zit!!!
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
Ton
Berichten: 549
Lid geworden op: 05 jul 2002 00:28
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Ton »

Als de kachelradiator verstopt zit dan moet toch 1 vd slangen warm zijn...
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

precies
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Bedankt voor de reacties, de volgende zaken geconstateerd:

- Er zit volgens mij geen afsluitkraan in het geheel, deze kan ik namelijk niet ontdekken. De knop is normaal te bedienen. Ik heb de kabel gevolgd tot en met de kachel waar deze de luchtklep bedient en deze beweegt dus netjes heen en weer als ik de knop bedien. (systeem is heel anders als bij de W200 dus.)
- Ik heb de slangen welke naar de verdamper lopen even afgeknepen waardoor er dus geforceerd water naar de kachel zou moeten vloeien, dan wordt 1 slang warm, tot en met de kachel, de kachel wordt lauwwarm, de retourslang wordt niet warm.

Dus er zit een T-stuk verstopt waardoor er geen koelvloeistof door kan, of de kachel is verstopt, het eerste kan ik wel oplossen, maar hoe pak je de kachel zelf aan?
Zijn hier oplosmiddelen voor? Of is dat alleen maar om de boel erger te maken?
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
116-1069343120

Bericht door 116-1069343120 »

Ik zou de slang gewoon afkoppelen, T-stuk controleren en de kachel gewoon doorspoelen met een waterslang ,ff lekker onder druk zetten.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Maar je moet een kraan hebben, anders is de kachel permanent heet! Je moet de temperatuur toch kunnen regelen.
Misschien zit deze in de kachelbehuizing.
Dichtslibben van de leidingen gebeurt meestal geleidelijk (in eerste instantie). Heb je daar iets van gemerkt; dat de kachel steed minder warm werd?

Maar als je kraan dichtzit, heb je bijna dezelfde verschijnselen als bij een verstopte slang.
Gerhart
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

titus schreef:Ik zou de slang gewoon afkoppelen, T-stuk controleren en de kachel gewoon doorspoelen met een waterslang ,ff lekker onder druk zetten.
hoge druk spuit

er is ook schoon maakspul voor het koelsysteem, zelf nog nooit gebruikt, maar mischien heb je er iets aan
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
116-1069343120

Bericht door 116-1069343120 »

Bassie schreef:
titus schreef:Ik zou de slang gewoon afkoppelen, T-stuk controleren en de kachel gewoon doorspoelen met een waterslang ,ff lekker onder druk zetten.

hoge druk spuit

er is ook schoon maakspul voor het koelsysteem, zelf nog nooit gebruikt, maar mischien heb je er iets aan
Hogedrukspuit????? ff 10 bar erdoorheen jassen? nee,ik bedoel gewoon met de tuinslang doorspo :p elen
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Het is eigenlijk nooit echt goed geweest. De W200 wordt beduidend warmer in de cabine.
Maar nu het weer kouder wordt en mijn vrouwtje er regelmatig in rijd krijg ik erg veel klachten elke keer :0

We gaan hem wel eerst ff doorspuiten met een gewone tuinslang. En kijken dan weer verder, ik houd jullie op de hoogte
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

titus schreef:
Bassie schreef:
titus schreef:Ik zou de slang gewoon afkoppelen, T-stuk controleren en de kachel gewoon doorspoelen met een waterslang ,ff lekker onder druk zetten.
hoge druk spuit

er is ook schoon maakspul voor het koelsysteem, zelf nog nooit gebruikt, maar mischien heb je er iets aan
Hogedrukspuit????? ff 10 bar erdoorheen jassen? nee,ik bedoel gewoon met de tuinslang doorspo :p elen[/color]
ja hoge druk spuit, niet direct de zwaarste uitvoering, regelmatig gedaan, als de radiateur echt verstopt zit red je het niet met de tuinslang, len een GOEDE kachel radiateur, kan dat gerust hebben


:D
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
Plaats reactie