Inmiddels had ik na maanden Amerikaanse internetveiligen afstropen eindelijk een hoop tweedehands rommeltjes bij elkaar gesprokkeld, schoongemaakt, een vers likje verf gegeven, en was het lekkers klaar voor montage.
Even mochten oude inlaatspruikstuk met carburateur en de nieuwe naast elkaar poseren. Het nieuwe spul zit erop, net even een proefritje gemaakt, en de herrie die mijn Dotsje maakt is nu niet langer loos alarm maar hij presteert nu ook navenant. Dat wordt BMW-tjes opduwen

Voor de techneuten onder ons (of zijn we dat allemaal?) wat je ziet zijn een Edelbrock performer spruitstuk met daarop eerst een 1 inch 4-hole spacer, en daarbovenop een Holley spreadbore carburateur met vaccuum secondaries.
Zo'n carburateur is leuk: De eerste trap is ongeveer hetzelfde als de standaard carburateur. Het verbruik en rijgedrag blijft dan ook hetzelfde. Trap je echter door richting kick-down, dan gaat ineens de tweede trap open, en dat zijn twee gaskleppen die de dubbele diameter hebben van het eerste paar.
Nu ik toch nieuwe inlaatpakkingen nodig had heb ik gelijk een stel van Mopar Performance genomen met daarin een heat-block-off, oftewel een afdichtplaatje zodat de uitlaatgassen niet meer door het inlaatspruitstuk kunnen stromen. Op benzine duurt het nu wat langer voordat het spruitstuk warm is en dus de benzine goed verdampt, maar op gas heb je nu het voordeel dat de inlaatlucht koeler blijft en er dus meer lucht in de cylinders past. Weer een paar PK's erbij.

Het ombouwen zelf was verrassend eenvoudig.
Nu nog een keer een andere nokkenas om het echt spannend te maken. Met twee nieuwe cylinderkoppen met hogere compressie. 300 PK moet zo toch haalbaar zijn.