Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Oud & Nieuw... - Kijk en vergelijk

Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Na afgelopen weekend een beetje grieperig te zijn geweest en het chaosboyz evenement te hebben gemist was het tijd voor eens iets leuks vond ik.
Inmiddels had ik na maanden Amerikaanse internetveiligen afstropen eindelijk een hoop tweedehands rommeltjes bij elkaar gesprokkeld, schoongemaakt, een vers likje verf gegeven, en was het lekkers klaar voor montage.

Even mochten oude inlaatspruikstuk met carburateur en de nieuwe naast elkaar poseren. Het nieuwe spul zit erop, net even een proefritje gemaakt, en de herrie die mijn Dotsje maakt is nu niet langer loos alarm maar hij presteert nu ook navenant. Dat wordt BMW-tjes opduwen ;-)

Voor de techneuten onder ons (of zijn we dat allemaal?) wat je ziet zijn een Edelbrock performer spruitstuk met daarop eerst een 1 inch 4-hole spacer, en daarbovenop een Holley spreadbore carburateur met vaccuum secondaries.

Zo'n carburateur is leuk: De eerste trap is ongeveer hetzelfde als de standaard carburateur. Het verbruik en rijgedrag blijft dan ook hetzelfde. Trap je echter door richting kick-down, dan gaat ineens de tweede trap open, en dat zijn twee gaskleppen die de dubbele diameter hebben van het eerste paar.

Nu ik toch nieuwe inlaatpakkingen nodig had heb ik gelijk een stel van Mopar Performance genomen met daarin een heat-block-off, oftewel een afdichtplaatje zodat de uitlaatgassen niet meer door het inlaatspruitstuk kunnen stromen. Op benzine duurt het nu wat langer voordat het spruitstuk warm is en dus de benzine goed verdampt, maar op gas heb je nu het voordeel dat de inlaatlucht koeler blijft en er dus meer lucht in de cylinders past. Weer een paar PK's erbij. ;-)

Het ombouwen zelf was verrassend eenvoudig.

Nu nog een keer een andere nokkenas om het echt spannend te maken. Met twee nieuwe cylinderkoppen met hogere compressie. 300 PK moet zo toch haalbaar zijn. ;-)



Afbeelding
Josh Kozminski
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 okt 2001 11:52
Locatie: Brabant
Contacteer:

Bericht door Josh Kozminski »

Uitlaatgassen door je inlaatspruitstuk????? dat volg ik even niet meer. Bedoel je geen koelvloeistof? :stupid:

Ziet er allemaal gelikt uit. Heb je dat allemaal via 2e hands amerikaanse forums?

Hoe is het trouwens met je uitlaten?

Je hebt ook heel wat gemist afgelopen zondag in amsterdam. Er komen binnenkort wel heel wat foto's op de site van de chaosboyz dus hou het in de gaten.

Groetjes,
Josh

ps. over die klepdeksels, maar opsturen?
Bijlagen
Verzamel.jpg
Verzamel.jpg (2.75 KiB) 2671 keer bekeken
F**k Japan!
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Hoi Josh,

Inderdaad allemaal 2e hands spul.
En inderdaad, bij een Dodge lopen er uitlaatgassen door je inlaatspruitstuk. Er is een verbinding aangelegd tussen beide cylinderkoppen en die loopt via je inlaatspruitstuk. Precies in het midden, en onder de carburateur door. Dat is gedaan om het inlaatkanaal snel op temperatuur te krijgen zodat je niet zo lang de choke nodig hebt.
Een 2e reden is dat ze in Amerika gebruik maken van een EGR-systeem, dat staat voor "exhaust gas recirculation" waarbij uitlaatgassen opnieuw de motor worden ingestuurd om de compressie bij deelbelasting iets te verhogen. Hierdoor neemt de uitstoot van NOx af.
Naast de carburateur zie je dan ook een klein afdekplaatje zitten, schroef dat er maar eens af en start de motor. dan weet je wat ik bedoel. ;-)
Het nadeel van die uitlaatgassen door je inlaatspruitstuk is dat de inlaat ook wordt verhit wanneer het niet hoeft, dus in de zomer, of wanneer je op LPG rijdt. En dan kost het cylindervulling want van warme lucht past er minder in de motor dan van koude lucht.

Je kan uit een Dodge motor ontzettend veel vermogen halen (ik bedoel, 150 PK uit een 5.2 liter motor is toch lachwekkend?) mits je enkele gekkigheden van die Amerikanen corrigeert. Die uitlaatgassen onder je carburateur door is een van die dingen...

Groeten,
Frans Veldman
68-1005169002

Bericht door 68-1005169002 »

Hi Frans, ziet er fraai uit!
Ik heb al een tijdje een Edelbrock Performer + Edelbrock 650 cfm carb in de schuur liggen, de reden dat ik het nog niet gemonteerd heb is omdat van m'n bestaande LPG installatie de verdamper vermoedelijk te klein is, hoe heb je dat gedaan met je Holley?
Afbeelding
Afbeelding
(grotere foto's op www.dbbp.com)
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Wat de gasinstallatie betreft was het niet zo'n probleem. Ik heb een Impco installatie, en die is standaard voldoende tot 300 PK. Menging vindt plaats in het luchtfilter, ik had alleen een ander tussenstuk nodig tussen carburateur en Impco menger. Koste een paar tientjes, maar daarmee spaarde ik weer een nieuw luchtfilterhuis of bodemplaat uit.

Op LPG rijdt de nieuwe carburateur ook veel beter, en met duidelijk veel meer koppel en vermogen. De tweede trap van mijn carburateur werkt op vacuum, en dat rijdt geweldig, ook op gas. Bij mijn oude (standaard) carburateur had ik nog wel eens even een aarzeling van de motor als ik bij laag toerental plotseling het gas opentrapte. Met de nieuwe carburateur is dat probleem er niet; de tweede trap gaat alleen open als er voldoende vaccuum is, de motor krijgt dus even tijd om adem te halen en kan niet "overvoerd" worden.

Ik zie op jouw foto dat je nog geen aansluitnippel hebt voor de by-pass waterslang, en dat spul is moeilijk te krijgen (en vaak ook niet heelhuids uit je oude manifold te slopen). Als je er niet aan kan komen, ik ken een Amerikaan die daar wel aan kan komen, compleet met nieuwe waterslang als je wilt. En ook de aansluitnippels voor de kachelverwarming. Ik heb er twee genomen, nu hebben de kachel en de verdamper allebei hun eigen aansluiting. Laat het dus even weten als je wat spulletjes nodig hebt, ik heb de zoektocht net achter de rug. ;-)

Groeten,
Frans Veldman
68-1005169002

Bericht door 68-1005169002 »

Hi Frans, bedankt voor het aanbod! Momenteel heb ik een originele 2-barrel carb er op zitten, met tussen carb en spruitstuk een plaat waar de LPG wordt ingespoten. Rijdt prima, maar niet harder dan 85 Mph. Ik wacht met de ombouw tot ik alle spullen compleet heb, ik denk dat ik zowel een verdamper als een mixer van Impco nodig zal hebben, ik vraag me trouwens af of m'n motorkap dan nog dicht kan;-)
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Ik denk dat je zowiezo niet veel harden dan 85 Mph zal gaan, de beperking zit hem niet in het vermogen maar in de overbrengverhouding (waardoor je tegen de 4000 toeren aanloopt) en de nokkenas (die de motor rond de 4000 toeren als het ware afknijpt).

Wat het dicht kunnen van de motorkap betreft, dat kan inderdaad nog maar net! De slang voor het gas wordt een beetje platgedrukt.

De carburateur steekt al zo'n tien centimeter hoger uit dan de oude carburateur, en dan moet er nog een adapter tussen carb en luchtfilter, en dan nog de aansluitingen voor de mixer erop.

Ok, ik heb wel een 1" spacer tussen manifold en carburateur, maar dat geeft wel lekker veel koppel (neem er een met vier gaten, dat werkt het mooiste). Dan krijg je een flinke gassnelheid en dan wordt de lucht goed door de carburateur getrokken, ook tijdens de overgang van de ene naar de andere cylinder blijft de lucht dan nog doorstromen (massatraagheid).

Die Edelbrock carburateur van jou, is dat ook een spreadbore? Of zijn de secundaire kleppen even groot als de primaire kleppen? En hopenlijk werkt de tweede trap op vacuum?

Groeten,
Frans Veldman
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Nog even twee fotootjes hoe het geworden is.

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie