Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Kraken vooras bij sturen - Kraken vooras bij sturen

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
Dikkiedik
Berichten: 355
Lid geworden op: 06 feb 2004 16:49
Locatie: Obdam

Bericht door Dikkiedik »

Klinkt alsof de aandrijfketting in de tussenbak slap is. Even een keertje het onderste deksel van de tussenbak eraf schroeven en je kunt hem zo zien zitten.

Gr. Dick
W200- '77, 360, D60 Front & Rear
pennings
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:43
Locatie: Heesch

Bericht door pennings »

waar kan ik de ketting spannen? En hoe strak moet deze staan?
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

Helaas de ketting is niet te spannen :(
suc6 met de vervanging. :)
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
biestieboy
Berichten: 121
Lid geworden op: 25 feb 2003 21:06
Locatie: biest-houtakker

Bericht door biestieboy »

er is niets mis met de ketting, als deze te los ligt klappert hij alleen bij optrekken .
Als de bak in zijn lock staat en de voorste aandrijfas is ertussenuit draait de ketting los mee en zal dus geen geluid maken!!!!!!.


Heeft er al iemand aan de ophanging gedacht?
kapotte veerhandrubbers oid?
pennings
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:43
Locatie: Heesch

Bericht door pennings »

Als de aandrijf as ertussen zit, beide voorwielen van de grond.

Als je draait aan 1 wiel en andere wiel tegenhoudt, hoor je een krakend geluid.

Zou ik het eventueel in het cardan moeten zoeken? Ik heb het cardan wel open gehad en kon niets vreemd, versleten, ingelopen zien.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Dan zou ik toch denken aan het differentieel.
Zou 'm nog eens openmaken en hetzelfde doen wat je net typt; 1 wiel draaien en andere stilhouden en goed luisteren/kijken.
Gerhart
pennings
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:43
Locatie: Heesch

Bericht door pennings »

Het differentieel hebben we open gemaakt.

Als we de cardan as vast houden, en we draaien aan de wielen, ongeacht linker of rechter wiel, voel je op de cardan as het een beetje schokken.

Het kroonwiel van het diffentieel heeft bij iedere tand, een heel klein braampje zitten. (zie foto)

We kunnen verder in het differcieel niets ontdekken.

Toen de tussenas er tussen zat, en we draaide aan de wielen, hoorde we een duidelijk kraakend geluid, als je 1 wiel draaide en 1 wiel tegen hield




Edited By pennings on 1247396305
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Hoe zien de tanden van het differentieel eruit?
Dit zijn de kleine tandwieltjes in het huis dat aan het kroonwiel vastzit.

Heb je speling op de pignonas? Dat is de as die het differentieel ingaat, waar de tussenas aan vast zit.
Zowel haaks op deze as als in de lengte is belangrijk of daar speling op zit.
Gerhart
pennings
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:43
Locatie: Heesch

Bericht door pennings »

Op de pignonas zit geen speling, in de lengte of haaks. Er zit wel een kleine vrije slag op. 3mm max.

Het differentieel ziet er vanbinnen ook goed uit. Het zijn alleen wat braampjes op het kroonwiel.

Toen we gereden hebben zonder tussen as, hoorde je een duidelijk metalen geluid dit was als je de bak in de versnelling zet. Dit was een veel harder geluid dan ik uit het differentieel hoor. Zodra je gas gaf, gaf het weer een metalen geluid. Als je op snelheid was, of stil stond hoor je niets. het metalen geluid lijkt op 2 stukken staal die inelkaar grijpen.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Die braampjes zijn toch wel zorgwekkend. Dat wil zeggen dat er wat versleten is. Goeie kans dat het geluid van de pignon/kroonwieltanden afkomt.
Als er voor de rest geen speling op zit, is dit je beste kans.
Misschien slim om alles (differentieel, pignon en alle lagers) er uit te halen en goed controleren.
Goeie kans dar er meer aan de hand is.
Die braampjes zijn geen normale slijtage.
Gerhart
Plaats reactie