Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

DMX 278 projector shutter - servo reageert niet juist

Tonnie Wittenaar2
Site Admin
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:02
Locatie: Daarlerveen
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar2 »

Bedankt voor de info, we zullen de manual aanpassen. Ik heb al een idee waardoor dit komt, de print is een tijdje geleden gewijzigd, en waarschijnlijk de NL manual niet.

Wat betreft het doordraaien, dit komt me niet bekend voor, ik zal als ik terug ben van vakantie e.e.a. even uitproberen.
LuxProDeo

Bericht door LuxProDeo »

Nog een interessante observatie m.b.t. dit 'doordraaien': wanneer de LanBox op een lagere DMX refresh rate wordt ingesteld (de "very slow" stand) dan lijkt de motor minder door te draaien dan wanneer DMX op volledige snelheid conform de USITT DMX512 standaard wordt aangeboden.

Alsof de print dus te laat pas doorheeft dat de waarde 255 is bereikt of iets dergelijks???

LuxProDeo
Tonnie Wittenaar2
Site Admin
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:02
Locatie: Daarlerveen
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar2 »

Hi,

Ik heb zojuist even wat testen gedaan met de Servoprint, maar ik kan e.e.a. niet constateren, dit komt waarschijnlijk doordat ik een te trage servo heb.

Als ik namelijk van 0 naar 255 ga dan heeft mijn servo er ongeveer 2 seconden voor nodig om naar die stand te gaan.

Ik zal eens een andere servo bestellen bij Conrad.

Welke servo gebruiken jullie? (Merk en type)
LuxProDeo

Bericht door LuxProDeo »

Mijn servo is een "Standart servo" van "Rapid Hobby Import", gekocht in een modelbouw speciaalzaak.

Doet een kleine seconde over een volledige beweging, inclusief "doordraaien".

Maar hij is minder scherp / strak dan andere DMX shutters die ik gebruikt hem op basis van een servo motor, vooral door dit doordraaien.

LuxProDeo
Tonnie Wittenaar2
Site Admin
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:02
Locatie: Daarlerveen
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar2 »

Hey birt,

Ik heb vandaag je shutter ontvangen, en inmiddels het probleem opgelost.
Het probleem zit hem in de voeding, doordat de servo een vrij hoge aanloopstroom heeft zakt de 5 volt voeding in elkaar bij het aansturen van de servo.

Dit probleem heb ik deels kunnen oplossen door aan de spanningsregelaar, zowel aan de in als aan de uitgaande kant een extra elko te plaatsen van 1000uf, hierdoor kan de voeding kortstondig meer stroom leveren.

Een zwaardere trafo is eigenlijk de juisteoplossing.
Je hebt nu een trafo gebruikt van 2x 120ma, dus 15 volt 240ma, de stroompieken die ik heb gemeten waren al ruim 350ma, soms 400. Daar gaat het dus op fout. De spanningsdippen die ik heb gemeten zaten ongeveer op 3.9 á 4.2 volt.

Het is overigens verstandig als je meerdere servo's wilt aansturen een aparte voeding te maken voor de servo's zodat de spanning op de microcontroller ten allen tijde 5 volt blijft.
Tonnie Wittenaar2
Site Admin
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:02
Locatie: Daarlerveen
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar2 »

Tijdens het duurtesten bleek dat de interface soms helemaal uitviel, en dus niets meer deed.
Blijkt dat 1 van de draden van de 220volt kant op de trafo niet gesoldeerd te zijn maar er alleen maar tegenaan lag.
Even doorgesoldeerd en dat probleem was nu ook over.

Daarna bleek dat de servomotor soms niet helemaal doet wat hem opgedragen word door de servointerface die jij hebt meegeleverd, ik had eerst getest met mijn eigen servo.

Na het aansluiten van een stevige voeding was het probleem helemaal over. Opnieuw stroom gemeten met jouw servo met gemonteerd shutter blijkt dat de piekstroom met jouw servo soms wel 700ma is.

Je moet dus echt een andere trafo plaatsen want deze kan het dus gewoonweg niet aan. (240mA)
De interface zelf trekt ongeveer 60ma

Voorstel van mijn kant:
Gebruik een trafo van 9 Volt 1 Ampere
Bijvoorbeeld van Conrad

TRANS 9V 10VA
Bestnr.: 506460 - 89
Primair 230V
Secundair 9V
Stroom 1.11A
Gewicht 295g
prijs 6.45 euro
birt
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 mar 2006 17:50
Locatie: mechelen

Bericht door birt »

heel erg bedankt, weer wat bijgeleerd
john
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 jan 2006 14:48
Locatie: Zundert

Bericht door john »

Tonnie Wittenaar schreef:Is de aansluiting van de servo juist? Er zijn meerdere aansluitmogelijkheden bij servos, de enige juiste is:
gerekend vanaf de buitenzijde print + - data

Is de soldeerjumper aan de onderzijde van de print wel juist doorverbonden? (deze zorgt ervoor dat de middelste rij pinnetjes aan massa gekoppeld worden.)

Zit je wel op de juiste aansluiting (op de pinheader is ook een vaste voeding aanwezig)

Ik gebruik servo's van conrad, kosten op dit moment 4,95 euro, dat vind ik goedkoop.

TOP LINE SERVO ES-30 MPX
Bestnr.: 228771 - 89

Afbeelding
Hoe is zo een servo nu letterlijk aangesloten op de print? Het is mij totaal onduidelijk.
Meten is weten, weten is wát te meten.
john
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 jan 2006 14:48
Locatie: Zundert

Bericht door john »

Te laat.......
Doordat er totaal geen info over het aansluiten van een servo in de beschrijving staat, is de sturing met een knetter overleden!
En dan heb ik het over de servo die van Conrad komt omdat hij zo goed zou werken en toch voordelig is.
Meten is weten, weten is wát te meten.
Tonnie Wittenaar2
Site Admin
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:02
Locatie: Daarlerveen
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar2 »

Hallo John,

Ik heb het toch goed aangegeven dacht ik zo.

De servo's moeten aangesloten worden op de 3 rijen met pinheaders. Waarbij de buitenste (dus aan de rand van de print) de +5 volt van de servo is.
De middelste is de massa van de servo en de binnenste rij is het stuursignaal voor de servo.

Ik heb ook geschreven dat er verschillende servo's in omloop zijn met verschillende aansluit standaarden.

Dit type dat afgebeeld is heeft de juiste aansluiting en is zo te grebuiken zonder draden te verwisselen.

Het is niet zo dat alle servo's van Conrad hetzelfde zijn omdat er verschillende standaarden bestaan voor het aansturen (robbe etc)

Zorg dat je de aansluitingen uit de specificatie van de servo haalt voordat je iets aansluit. Zodat je zeker weet wat je doet.

Wat is er nu overleden op het printje?
Is de voeding nog intact (+5volt meten op rechter aansluiting van de spanningsregelaar)

reageert ie ook niet meer op DMX (ledje constant aan)

p.s. Welke sturing gebruik je eigenlijk?

john
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 jan 2006 14:48
Locatie: Zundert

Bericht door john »

Volgens de faktuur heb ik de dmx 351.Ik heb de servo besteld die ook in dit topic gebruikt wordt (door jou zelf), maar ik weet niet waar het verkeerd gaat.
Heb ik de verkeerde print?
Meten is weten, weten is wát te meten.
Tonnie Wittenaar2
Site Admin
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:02
Locatie: Daarlerveen
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar2 »

John,

Ik heb je even een mail gestuurd

Je hebt inderdaad de verkeerde print besteld. De 351 is namelijk bedoeld voor gebruik met een stappenmotor.

Ik stel een omruilactie voor zodat je een goede sturing krijgt voor je servo.
Plaats reactie