Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

DMX 278 projector shutter - servo reageert niet juist

birt
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 mar 2006 17:50
Locatie: mechelen

Bericht door birt »

Hey,

ik heb de DMX 278 gebruikt om een shutter te maken die voor de lens van een dataprojector gaat.
De led licht op dus er is een juist DMX signaal.

probleem is echter dat vanaf ik de servo aansluit die meteen volledig naar 1 kant draait en dat die geluid blijft maken alsof hij nog verder wil. ik heb dus geen controle over de shutter.

ik heb wel de aarding van de behuizing apart gehouden van de DMX aarding. De aarding van het circuit hangt aan die van de behuizing (en de voeding). Kan dit er iets mee te maken hebben?

de servo die ik gebruik heeft als opschrift MS-X5 en komt van een modelbouwshop. de draden zijn bruin, rood en oranje.
Tonnie Wittenaar2
Site Admin
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:02
Locatie: Daarlerveen
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar2 »

Aarding is ok zo.

Ik zou de aansluitingen van de servo maar eens checken. Normaal gesproken mag een servo niet door blijven draaien als ie op zijn eindpunt is.
birt
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 mar 2006 17:50
Locatie: mechelen

Bericht door birt »

Tonnie Wittenaar schreef:Aarding is ok zo.

Ik zou de aansluitingen van de servo maar eens checken. Normaal gesproken mag een servo niet door blijven draaien als ie op zijn eindpunt is.
en wat moet ik dan juist checken? ik heb al een keertje geprobeerd de draadjes waarvan ik dacht dat het 5V en signaal waren omgewisseld. resultaat was dat de statusled een stuk zachter werd, meer niet.
Tonnie Wittenaar2
Site Admin
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:02
Locatie: Daarlerveen
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar2 »

Weet je zeker dat + en - van de servo goed om is aangesloten?
Vraag anders even na bij degene waar je de servo hebt gekocht.
Onze print werkt met alle servo's goed dus daar lijkt mij het probleem niet te zitten.
Het DMX ledje brandt dus je hebt ook DMX.

Heb je een complete print bij ons gekocht? Dan kun je eventueel controleren of de soldeerjumper aan de onderzijde van de print op de juiste manier is doorgesoldeerd (servo doet dan helemaal niets, gaat alleen naar de nul-stand bij aanzetten van spanning,

Overigens:
Bij het verkeerd aansluiten van de servo op de DMX278 chip kan de chip en de servo beschadigd worden, dus controleer heel goed of je de juiste aansluiting wel hebt.
birt
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 mar 2006 17:50
Locatie: mechelen

Bericht door birt »

ik heb gedubbelchecked met de winkel waar ik de servo kocht. de + en - waren goed aangesloten.
de soldeerjumper had ik gechecked voor ik de shutter bouwde maar dat zal ik dan nog eens checken met een multimeter.
Tonnie Wittenaar2
Site Admin
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:02
Locatie: Daarlerveen
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar2 »

Als je de servo aansluit zonder sturing dus alleen 5 volt en 0 draait de servo dan ook door?
Zoja, dan is de servo niet goed.

De spanning meeten op de signaal uitgang van de controller heeft weinig zin.
Als je een scoop tot je beschikking hebt zou je daar een
in pulsbreedte verschuivende blokgolf moeten zien.

Voor de rest is er zo op afstand weinig van te zeggen, zo te zien heb je alles goed aangesloten.

Het is toch ook niet toevallig een digitale servo? zal wel niet.

Eventueel kun je het aan mij toesturen voor controle om e.e.a. werkend krijgen.
Ik ben er van overtuigd dat het niets bijzonders is.

Overigens complimenten voor die shutter, heb je die zelf gemaakt?
birt
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 mar 2006 17:50
Locatie: mechelen

Bericht door birt »

Tonnie Wittenaar schreef:Als je de servo aansluit zonder sturing dus alleen 5 volt en 0 draait de servo dan ook door?
Zoja, dan is de servo niet goed.

De spanning meeten op de signaal uitgang van de controller heeft weinig zin.
Als je een scoop tot je beschikking hebt zou je daar een
in pulsbreedte verschuivende blokgolf moeten zien.

Voor de rest is er zo op afstand weinig van te zeggen, zo te zien heb je alles goed aangesloten.

Het is toch ook niet toevallig een digitale servo? zal wel niet.

Eventueel kun je het aan mij toesturen voor controle om e.e.a. werkend krijgen.
Ik ben er van overtuigd dat het niets bijzonders is.

Overigens complimenten voor die shutter, heb je die zelf gemaakt?
het "blad" van de shutter is een versleten mechanische dimmer uit een Varilite VL6C moving head ;)
aansluiten zonder signaal probeer ik zo snel mogenlijk.
Tonnie Wittenaar2
Site Admin
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:02
Locatie: Daarlerveen
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar2 »

Hoi,

Ik sprak gisteravond nog iemand die veel thuis is in het RC gebeuren en schetste hem jouw probleem.
Hij zei dat het waarschijnlijk de servo was.

Er zijn namelijk servo's (wat duurdere modellen) die precies andersom werken, dus eigenlijk een negatieve puls nodig hebben. Doordat ie dus nooit de waarde kan bereiken welke de servocontroller uitgeeft probeert de servo door te draaien tot ie wel die waarde bereikt.

Zou dit wellicht het probleem kunnen zijn?

Heb je eventueel nog een goedkoop servo liggen? Probeer het daar anders even mee.

Ik hoop dat je er uit komt.
birt
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 mar 2006 17:50
Locatie: mechelen

Bericht door birt »

hij werkt dus nog steeds niet. nog steeds hetzelfde probleem.
de servo is vervangen door een nieuwe (identieke, in ruil gekregen in de winkel) en dus nog gen verandering. enkel dat de statusled nu ook niet meer vast aan blijft. terwijl de DMX aansluiting toch goed is. (als je de print aan de bovenzijde bekijkt met de dipswitch en led aan de linkerkant en de diodes rechts, is de eerste DMX aansluiting van links te beginnen de massa pin 1, is de 2de signaal+ pin 2 en de derde signaal- pin 3) de aarding van het chassis (dus de behuizing, het chassis van de XLR en de aarding van de voedingsspanning) is aangesloten op de - van de gelijkrichter.



en wat is een goedkope servo? deze was iets van een 15 euro en dat vind ik persoonlijk niet echt goedkoop maar als ik zo wat opzoek zie ik nog veel hogere prijzen..
Tonnie Wittenaar2
Site Admin
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:02
Locatie: Daarlerveen
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar2 »

De staus led hoort aan te zijn en lichtjes te knipperen in heel snel tempo als de DMX waarde veranderd.
Is dit niet het geval dan komt er geen DMX signaal binnen. (Of het IC moet inmiddels overleden zijn)

Is de aansluiting van de servo juist? Er zijn meerdere aansluitmogelijkheden bij servos, de enige juiste is:
gerekend vanaf de buitenzijde print + - data

Is de soldeerjumper aan de onderzijde van de print wel juist doorverbonden? (deze zorgt ervoor dat de middelste rij pinnetjes aan massa gekoppeld worden.)

Zit je wel op de juiste aansluiting (op de pinheader is ook een vaste voeding aanwezig)

Ik gebruik servo's van conrad, kosten op dit moment 4,95 euro, dat vind ik goedkoop.

TOP LINE SERVO ES-30 MPX
Bestnr.: 228771 - 89

birt
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 mar 2006 17:50
Locatie: mechelen

Bericht door birt »

alle aansluitingen zijn inmiddels al zoveel gechecked. ik snap het niet meer nu. alles MOET wel juist zijn. ik ga nog 1 maal proberen om zeker te zijn van de statusled.

ik heb zo'n licht vermoeden dat er van in het begin al iets met de chip aan de hand was (ik weet niet of dat mogelijk is)
birt
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 mar 2006 17:50
Locatie: mechelen

Bericht door birt »

goed, dan moet ik aan het aankoopbewijs geraken (dit bouwseltje doe ik gratis voor een theatertje) en heb ik verzendingsgegevens nodig.

dit ding is me al een aardige duit aan het kosten...
Tonnie Wittenaar2
Site Admin
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:02
Locatie: Daarlerveen
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar2 »

Stuur het maar naar:

The Willows
Smidsstraat 28
7687 BL Daarlerveen
Nederland

Aankoopbewijs geloof ik wel, stuur hem maar op zonder.
LuxProDeo

Bericht door LuxProDeo »

Ben wel benieuwd wat de diagnose is want ik zit met een soortgelijk probleem.

Ook met de Servo uitvoering van de DeMux, kant en klaar gekocht niet zelf gesoldeerd.

Ook bij mij draaide de servo de eerste keer door en maakte een geluid alsof hij nog verder wilde draaien. Vervolgens hield dit geluid op.

De DeMux doet de volgende vreemde dingen:

- Als hij aan een LanBox-LCM hangt dan geeft de LED aan dat de DMX in orde is. De print reageert echter nauwelijks, af en toe krijgt de motor een 'tik'.

- De print is op DMX kanaal 1 geadresseerd. Als ik kanaal 1 op vol zet gebeurt er dus niets. Kanaal 2-512 staan op dat moment nog op 0. Als ik nu handmatig de stekker van de servo op de 2e positie op de DeMux zet dan draait hij wel een stukje. Hij reageert echter niet op sturing op DMX kanaal 2. Als ik de stekker van de servo nu weer op de eerste positie zet dan draait hij weer terug maar hij reageert nog steeds niet op het veranderen van DMX waarde.

- Met een Enttec Open USB DMX dongle in combinatie met de ChamSys MagicQ software wordt het helemaal vreemd: de servo lijkt te reageren op DMX sturing op kanaal 2 (terwijl de stekker op de eerste positie zit en het ding op kanaal 1 is geadresseerd) MAAR: dit gebeurt alleen als kanaal 1 tegelijkertijd op 100% / 255 staat! Zodra kanaal 1 uitgaat reageert de servo niet meer op kanaal 2 en gaat ook de DMX LED op de print uit. Bij adresseren van de print vanaf startadres 3 is het vervolgens niet zo dat de sturing met kanaal 3 gebeurt, ook niet als kanaal 1 open staat. Ook kan er niet met kanaal 4 gestuurd worden terwijl 3 open staat.

Ik kan hier nu niet direct uit afleiden wat er mis is...

LuxProDeo
LuxProDeo

Bericht door LuxProDeo »

Inmiddels ben ik er achter wat er mis was.

Ik zet het hier even neer, want volgens mij klopt er iets niet in de NL handleiding van deze print.

Heb deze handleiding gebruikt om het een en ander aan te sluiten, en heb zodoende de DMX aangesloten zoals op pagina 7 wordt vermeld: Pin 1 Massa / Pin 2 Data + / Pin 3 Data - wat zou betekenen dat er voor de on-board connector een andere pinbezetting wordt aangehouden dan voor DMX512 op een 3 polige of 5 polige XLR want in dat geval schrijft de standaard voor dat de Data - op Pin 2 hoort en de Data + op Pin 3.

De DMX4All print lijkt echter wel gewoon de standaard te volgen want nadat ik Pin 1 - 3 van de on-board connector in die volgorde op Pin 1 - 3 van een XLR had gezet werkte het ding wel.

Het tekstblokje waarin beweerd wordt dat de Data + op Pin 2 zit komt ook alleen in de Nederlandse handleiding voor en niet in de Duitse en Engelse.

Bovendien is er nog wat merkwaardigs gebeurd in de vertalingen: de Duitse handleiding geeft heel duidelijk aan dat het 3x achter elkaar knipperen van de status LED aangeeft dat Pin 2 en Pin 3 van het DMX signaal zijn omgedraaid. In de NL en ENG handleiding staat dat 3x achter elkaar knipperen een soort algemene DMX signaal fout betekent.

Overigens: ook nu het ding naar behoren lijkt te werken blijft het probleem van 'doordraaien' bestaan. Telkens als het ding een grote zwieper maakt (bijvoorbeeld in 0 seconden van 0 naar 255) dan lijkt het erop dat de motor nog bijna een volle seconde probeert door te draaien terwijl de max. al bereikt is. Is dat te verhelpen?

LuxProDeo
Plaats reactie