Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

achterlichten werken niet - achterlichten werken niet

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Hoi,

Even over de problemen die jij beschrijft!
Ik heb net exact het zelfde gehad bij mij lag het verlichting probleem aan de zekering die heel leek maar het niet was!(vervangen)
En de te warme schakelaar was een geen goed contact probleem(kon je uitmeten met een voltmeter, alles inspuiten en her en der een trekbandje voor het goed aandrukken van de conectors)

Ik heb voor mijn speurtocht een verslag geschreven, zodat ik over een tijdje niet weer alles hoeft uit te zoeken, dat heb ik iets aan gevuld en er bij geplakt misschien heb je er wat aan?

Ik hoor graag over fouten en/of aanvulling.

Rem lichten hebben hier niks mee te maken die gaan via een zekering en je rempedaalschakelaar.(en via je stuur voor alarm en richting functies)
Achteruitrijd verlichting heeft hier ook niks mee te maken ook die gaat via een zekering en je automatische versnellingsbak schakelaar.
Ook je groot/dimlicht heeft hier niks mee te maken die gaat via je parkeer-groot/dimlicht schakelaar rechtstreeks naar je koplampen.
In die schakelaar zit een bimetaal voor eventuele overbelasting doormiddel van sluiting of iets dergelijks in je koplampen.
Dit zorgt er voor dat hij inderdaad iets warm wordt.
Tevens zorgt deze schakelaar via een zekering voor de massa schakeling van je binnen verlichting(om aan te zetten buiten de deuren om)
En via en andere zekering voor je instrument/dasbord verlicht.(om te dimmen)
Voorgaand verhaal staat duidelijk in de diverse boeken.
Dan je achter verlichting samen met je contourverlichting en parkeer verlichting, die heeft een combinatie van voorgaande systemen.
En dit staat niet duidelijk in de diverse boeken.
Volgens het schema gaat het ook via een zekering en dan via je licht schakelaar.
Dit is echter niet zo bij mij, ook niet bij jouw aan de foto’s te zien waar je extra componenten in je handen houd.
Hoe het wel zit heet “presence lamp relay” en is een optie alhoewel ik nog nooit een dodge zonder gezien heb.(staat gelukkig wel duidelijk beschreven in het officieel werkplaatshand boek)
En ik zou willen dat de rest ook zo standaard was uit gevoerd, maar helaas.
Die verlichting gaat via een zekering, dan via een bimetaal (het apparaatje wat tussen de richting en alarmverlichting relais zit, die ronde dingetjes) dan via een hoofdstroomrelais (dat ding wat onder je zekeringen kast zit!) dat relais komt op als je de verlichtingsschakelaar in stand één zet en blijft op in stand twee.
Op deze manier kun je chronologisch meten:
Staat er spanning op beide kanten van de zekering?zoniet zekering kapot?(hij kan nog heel lijken)
Staat er spanning op beide kanten van de circuit breaker (bimetaal)?zoniet circuit breaker kapot?
Staat er spanning op beide kanten van het hoofdstroomrelais, als de verlichtingsschakelaar op één of twee staat?zo niet relais kapot of wordt niet aangestuurd door je licht schakelaar?
Staat er spanning op je achterverlichting, contourverlichting, parkeerverlichting?
Als één van deze dingen het doen heb je waarschijnlijk een draad breuk of een massa probleem in de verlichting die het niet doen!

Contourverlichting = de knipperlampen voor (geel) die officieel als ze niet knipperen continu branden als de verlichtingsschakelaar op één of twee staat.
Parkeerverlichting = de knipperlampen voor (wit) die officieel als ze niet knipperen continu branden als de verlichtingsschakelaar op één of twee staat.(hier stads lichten genoemd)
Achterverlichting spreekt voor zich.


Ik hoop dat ik je zo wat kan helpen ik hoor graag waar je vast loop misschien kan ik je dan verder helpen.


Groet Arie
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

JA GEVONDEN!

het is simpel maar je moet het vinden.het is een contakt van de circuit breaker (het doosje dat tussen de twee ronde relais op het zekering kastje zit zie foto)
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
als je het zekering kastje omkeerd zie je de aansluitingen van de c.breaker dat zijn twee draadstaafjes met moertjes.de rechtse heeft warm gekregen,zodanig dat die draadbus in de plestiek van het kastje is gebrand en de plestiek is er volledig rond gesmolten dat de draadstang en de draad die vertrekt geisoleerd kwamen te staan.zie foto
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
ik heb het contakt hersteld maar er knettert iets in die c.breaker,dit is dus een slecht contakt in de c.breaker.
dus heb ik die overbrugt en zo werken mijn achterlichten terug.

nu heb ik nog een vraag wat doet die c.braeker juist in dit circuit en mag die overbrugt worden?

greetz skiere
Sunbird
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 sep 2006 16:52
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Sunbird »

Deze "tikte" bij mij ook toen had ik kortsluiten er lag een pluskabel op de massa.



Edited By Sunbird on 1198408727
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Hoi Skiere,

Ik heb net even gekeken in mijn wagen en kwam er achter dat ik een klein foutje in mijn verslagje had staan.
De circuit breaker zit niet via een zekering, die zekering beveiligd alleen de draad naar het contact slot en via het contact slot het relais.
De circuit breaker krijgt rechtstreeks spanning en is vervolgens je zekering voor je verlichting wat het niet deed.
Dit is zoals al eerder genoemd een optie en komt volgens de boeken in je auto als je hem met trekhaak of camper unit besteld.
Als je hem nu overbrugt heeft je betreffende verlichting inclusief je trekhaak aansluiting geen zekering meer hetgeen ik geen aanrader vind.
Zo’n circuit breaker wordt geplaatst daar waar uitschakeling door overbelasting niet gelijk mag leiden tot het definitief niet doen van de apparatuur maar er eerst een kans moet wezen om de oorzaak weg te nemen.
Ik bedoel bijvoorbeeld een aanhangwagen met kermis verlichting.
Maar ook ruitenwissers(daar zit hij ook in)die bijvoorbeeld vastgevroren zitten en /of veel sneeuw moet weg vegen.
De circuit breker waar jij het over hebt is 15A
Je kunt nu drie dingen doen:
Een nieuwe opscharrelen, vervangen door een zekering, of je voeding van het relais gebruiken voor je verlichting.
In het laatste geval zit het dan volgens het normale schema in het boek.

Het is wel verstandig om uit te zoeken of hij echt kapot is, dat wat Sunbird noemt is een reële optie!

Groet Arie
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

ik heb ondertussen de oorzaak gevonden waarom hij knettert.aan de voor lichten is een aansluitingetje om de parkeerlichten te doen branden,het kleine lampje in de armatuur.deze raakte de kas van de wagen en lag dus tegen de massa.
deze hersteld en alles werkt weer maar de overbrugging ligt er nog,ik ga deze eens weg doen en zo weet ik dat die nog goed is of niet.
mocht de c.braeker stuk zijn overweeg ik om een zekering ertussen te steken.zou 20amp genoeg zijn of moet het minder?
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Skierke,

Een zekering van 15 A is wenselijk daar de bedrading naar achteren volgens de AWG tabel maximaal 16 A mag hebben.
20 A is prima bij kortsluiting maar bij overbelasting is 15A de norm in deze, je circuit breaker is ook 15A.

Groet Arie
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

@ arie 15A klopt inderdaad ik heb den technische werkboek eens door snuisterd en daar staat inderdaad dat de c.breaker 15 amp beveiligt.

dank voor de reaktie's en zo is er weer een probleem uit mijnen dodge.
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

de overbrugging weg genomen van de c.breaker, en die werkt nog,en knettert helemaal niet meer.
dus het besluit van heel de misserie is dat mijn achterlichten niet meer wilden branden, door dat de draad van de parkeerlichten vooraan aan de massa lag.
daardoor onstond een hogestroom en door een slecht contakt smelte de aansluiting van de c.breaker in de plastiek en zo de hele boel isoleerde.

zoek tocht heeft 2 zondag namiddagen gekost en een hoop gevloek.
maar veel bijgeleerd over de gang van de elektrische zaken in mijn w200.

greetz skiere.
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Gefeliciteerd met de overwinning!

Tja zoiets kun je lang naar zoeken.
Ben ik wel even benieuwe welk lampje je bedoeld, kun je eens een fototje plaatsen?

Groet
Tonnie
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Skiere ,

Mooi dat alles het weer doet, dat geeft voldoening.
En het geinige is dat ik ook geleerd heb van jouw probleem.
Het zat tenslotte toch iets anders als ik in eerste instantie dacht. ???


Groet Arie

Ps bedankt voor je PM en van het zelfde. :;):
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

@tonnie de voor lichten zijn die van een vw golf 1.
de parkeerlichten zitten in de zelfde armatuur als de gewone lichten.van de linkse lamp is de beschermings kap weg(die bestaat uit een rubberen lap).en zo zitten de aansluitingen bloot.dus de aansluiting van het parkeerlichtje,het draadje was iets teveel blootgemaakt.
en dit zat tegen de massa,tegen de draagplaat van de batery.
ik zal proberen om morgen eens een fototje te nemen van dit geheeltje.

greetz skiere
Plaats reactie