Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

LPG - onsteking wijzigen?

318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Voorste aandrijfas nr1:
De vorige eigenaren (2 broers) hadden een veer aan de tussenbakpook bevestigd (onder de cabine) omdat "hij nogal eens uit de Hi schiet". Achteraf bleek dat de veer daar juist voor zorgde, zonder veer is de bak daarna nooit meer uit wat voor stand dan ook geschoten.... Maar voor het zo ver was heb ik eeeeen keer niet in de gaten gehad dat de bak in Hi Lock was gesprongen. Na een ritje van 50km (naar huis) was het voorste kruisje, de slip-yoke en de koppeling aan het diff naar de vaantjes.
Voorste aandrijfas nr2:
Of eigenlijk aandrijfas nr1 met 'nieuwe onderdelen'. Na een tijdje kwamen er vreemde geluiden uit het vooronder en bleek de kogel van de constant velocity joint kompleet droog gelopen en uit elkaar gespat. Ik had toen nog geen idee wat dat was en dat je het kon smeren.
Voorste aandrijfas nr3:
Dit was een complete, van de sloop. Ik dacht goed bezig te zijn, en door die een paar dagen in diesel te laten weken om de as mooi schoon te maken. Zonder nieuw vet erin te pompen (snap nog niet hoe ik daar bij kwam....) zijn alle kruisjes daarna op de snelweg simpelweg ge-explodeert door de hitte. De as vloog er compleet onderuit en heeft nog 3 andere auto's begaffelt. Een daarvan had het karter open liggen. Mijn auto had niets (!) en in Hi Lock ben ik verder gereden.
Voorste aandrijfas nr4:
Dat is as nr1 die ik compleet gereviseerd heb met 3 nieuwe kruisjes en een nieuw kogelgewricht. Die rij ik dus niet kapot want ik smeer 'm. Voor de kogel heb je daar een aparte nippel voor op de vetspuit voor nodig.

En zo heb ik nog wel meer verhalen in de trant van "been there, done that". Bijna alles wat ik op dit forum post tik ik uit ervaring.

322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

juist ja ik heb ook altijd gelazer met t ding gehad ,meestal versltenen kruisjes og het ding sprong gewoon van de vooras af bij dat schemiele kruisje , oorzaak was te scherpe hoek die t ding moest maken , na tijden lang filosoferen om hoek kleiner te maken zijn er twee dingen gewijzigd die ooit door chrysler inginieurs ontworpen zijn: 1. van voorste bladveren zijn de twee onderste verwijderd (van 7 naar 5 bladen ,winst 2cm) 2. de tussenbak is verhoogd doorop de dwarsligger van de chassis balk een houten balk te plaatsen (winst hier 3cm) en dit samen bleek voldoende :) maar nu heb ik een nieuw probleem : ik monteerde de cardanas weer bij tussenbak en vooras en nu hoor ik om de paar honderd mtr een resonantie alsof er dan een soort opgespaarde frictie vrij komt ...
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Ik heb afgelopen weekend mijn dodge dus nog even opnieuw afgesteld.

Eerst mechanische vervroeging los gehaalt en afgedicht.
Daarna heb ik met de stroboscoop lamp de dodge op 10 graden voorontsteking gezet.

Loopt nu prima op gas, op benzine heb ik echter nog niet de kans gezien om het even te proberen. Maar zal het vandaag of morgen even doen. Ff kijken of hij daarop ook nog goed loopt.


Greetz
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Mijnheer Bommel;

Wat voor ontstekingstijdstip had je daarvoor? Loopt hij nu beter op gas??
Ben benieuwd wat het verbruik gaat doen.

322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Hallo die Rob 318Rob,

Ik had voorheen de ontsteking op 3 graden voorontsteking (zonder mechanische vervroeging dus) staan.
Dus nu op 10 (zonder mechanische vervroeging). Voorheen stotterde hij ook een beetje als hij warm was, dit doet hij nu helemaal niet meer. Dus dat is al een goed teken. Zal ook even kijken wat het brandstofverbruik doet, op 3 graden voor, had ik een verbruik van 1:2,9. Dus ben benieuwd wat hij nu zal lopen.
Ga nu komend weekend er een 14x3 Inch luchtfilter erop zetten, eigenlijk zou ik hem dan weer opnieuw af moeten stellen niet?
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Mr. Bommel,

Met 10 graden voorontsteking moet je redelijk goed zitten. Ook als je meer brandstof/lucht gaat toevoeren. Ietsje vroeger kan ook nog als dat nodig blijkt.
Waar je echter wel op moet letten is de verhouding tussen brandstof en lucht.
Als je een luchtfilter monteert dat meer lucht door laat zal je (in principe) ook meer LPG moeten toevoeren, er van uit gaande dat de verhouding vantevoren klopte. Bij een te arm mengsel wordt de verbranding te heet. Vooral bij LPG kan dat schadelijk zijn omdat dan de kleppen uitrekken wat kompressieverlies oplevert.
Maar misschien staat het mengsel nu al wat rijk, en is meer lucht net wat je nodig hebt. In dat geval wordt de verbranding alleen maar beter en win je vermogen.

Je weet dat pas allemaal zeker als je een betrouwbare temperatuurmeting hebt en CO kan meten. Met APK wordt dat ook gedaan, maar alleen stationair. Je wil eigenlijk ook weten hoe de verbranding er uitziet als je rijdt. Daarom heb ik een lambda-sonde in de uitlaat en een air/fuel ratio meter in het dashboard.
Maar je kan je het wel horen en voelen. Verder zegt het verbruik ook wel wat. Als hij erg veel zuiniger wordt kan de verbranding te arm staan. Ergens tussen 1:3,5 en 1:4 moet echter goed kunnen.

Als je een ImpCo installatie in je auto hebt kan je zowel stationair als vollastmengsel opnieuw instellen. In die volgorde, en dan proefrijden. Indien nodig moet je meerdere instellingen doen.

Succes!
322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

heb dus voor volgende week een afspraack geregeld bij v 8 shop om ontsteking te vervroegen .... Dus stationair meten met warme motor en mechanisch ver -vroeger uit..... ?en de mechanische vervroeging uit laten of weer aansluiten daarna ?
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Het vacuum koppel je alleen maar af als de onsteking gemeten wordt. Daarna koppel je dat weer aan

322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

322Rob,

Dat gasmengsel dat komt wel goed. Mijn zus haar vriend, werkt bij AISB in Baarlo. Daar is bij mijn dodge ook het gas ingebouwd. En hij kan dus ohne probleem even het gasmengsel weer afstellen. Tevens vertelde hij mij ook al dat ik een Lambda-sonde in de uitlaat moest bouwen. Dan kon hij het via een kastje inderdaad exact uitmeten.

Waar haal jij dat kastje dan vanaf waarmee je dat in de auto kunt aflezen???
En het belangrijkste natuurlijk quanta costa??
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Het enige wat je aan de lambdasonde hangt is een lucht/brandstof metertje. Of zoals amerikanen dat noemen; "air/fuel gauge". Als je die zoekterm intikt op http://www.summitracing.com/ kom je ze met de bosjes tegen. Begint bij iets van $25, en daarna kan je het zo gek maken als je zelf wil. Maar Mico (Baarlo) of anders zeker C&P (Belfeld) zal je dat ook kunnen leveren.
Waar je rekening mee moet houden is het type lambdasonde dat je gaat gebruiken en de hoeveelheid kabeltjes die er uitkomen. Dat bepaalt namelijk je keuzemogelijkheid aan klokjes.
Het stelt dus verder niets voor:
Gat boren in de uitlaat,
Wartel met bougie-draad erin erop lassen,
Lambdasonde erin schroeven,
Kabels aansluiten aan de A/F gauge die je vast in het dashboard monteerd,
Klaar!
En daarna weet je altijd waar je mee bezig bent als je wat afsteld.

322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Hee Rob,

Je weet niet toevallig wat voor een draad een bougie heeft?? Dan kan ik hier op mijn werk gewoon een standaard lassok meenemen.
En waar kun je zo'n lambda sonde krijgen?
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Wat voor een draad een bougie heeft weet ik niet, maar als je er een meeneemt kan je passen. Toch?
Tegen betaling kan je lambdasondes krijgen bij elke autodealer of automaterialenzaak.
Ik vermoed dat een serieuze automaterialenzaak (waar de autobedrijven zelf ook naar toe gaan) goedkoper is en je misschien ook wel beter kan adviseren in de vraag wat het beste is voor de functie die jij er voor hebt.

Groent'n!
322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

mischien een waardevolle aanvulling gezien t onderwerp bougie s en gas is te monteren van speciale gasbougies ,ik reed tot dit voorjaar altijd op gewone bouigies maar heb op aanraden van am. garage gasbougies gemonteerd.(kosten 56 euro)
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Merk? Type??
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
JanDodge
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 jun 2005 14:37
Locatie: LIOESSENS (FR)

Bericht door JanDodge »

Bastiaan

Speciale gasbougies bestaan niet,er zijn wel wat merken.die een wat beter gevoel hebben met LPG,waaronder NGK bvb.
Maar een bougie met een hogere warmtegraad is ook goed.
Let dan ook op de elektrode afstand.
Plaats reactie