Even voorstellen
Even voorstellen
Goedemorgen allemaal!
Mijn naam is Clim de Koning. Ik ben 38 jaar en woon in het zuidelijk Echt-Susteren. Ik ben ICT'er van beroep op gebied van Microsoft Intune. Jaren lang gesleuteld aan BMW's van de jaren 80 waar met name de BMW E30. Mijn vrouw en ik hebben (op haar idee ) een aantal maanden geleden een Dodge W200 gekocht uit 1977. We waren al een tijdje op zoek naar een werkpaard welke een 2700kg aanhanger kan en mag trekken en wat laag in de maandelijkse kosten is. Deze Dodge zijn we tegengekomen in onze zoektocht bij Van Dijck USA PArts. (wellicht een bekende hier) We gingen bij hem kijken naar een auto welke hij tekoop had en bij aankomst vond de vrouw het al veel te lomp. Die dodge was flink verhoogd en optisch niet echt mooi. Meneer van Dijck vertelde dat hij bezig was met een Dodge in de garage maar deze was nog niet klaar en ook nog niet geadverteerd. DUs hebben wij die bekeken. Deze had een merk/fabrieks trekhaak en geen gebeunde balk met schoren. Was niet verhoogd en staat op de originele velgen. En voor zijn leeftijd is de auto ook nog een heel hard. De cabine heeft een paar puntjes maar daar heb je het mee gezegd. Dus afgesproken dat hij zou bellen als die klaar was voor de verkoop. Paar dagen laten kregen we een telefoontje en zijn we weer gaan kijken. Dus APK was nieuw, hij liep, en de prijs was goed voor ons. Zodoende zijn we nu eigenaar van een Dodge W200. Waar ik ondertussen het volgende aan gedaan heb:
- grote beurt (Olie, filters, bougies, bougiekabels, rotor en verdeler kap)
- geschuurd en geverft
- Mopar one wire dynamo 110A (originele dynamo gaf 17V laad spanning aan de accu wat naar mijn weten veel te hoog is. Een nieuwe spanningsregelar hielp ook niet)
- nieuwe accu
- 13 Polige trekhaak stekker (en de verknipte kabelboom achter hersteld)
- nieuwe high torque startmotor
De auto loopt nog op benzine. Een gastank stat op de planning nog echter is de Dodge (Weer) kapot haha. Maar dat is niet heel erg. Wat kapot gaat mag denk ik ook wel na bijna 50 jaar. Het meeste wat ik heb kunnen maken is overigens met dank aan volgens mijn Henk? Vanwege de website wee200.nl Heel fijn deze handleidingen en info dank u dank u.
Wat er op moment kapot is is weer het starten. De auto staat vooral veel stil. Dus afgelopen zaterdag wilde ik de auto starten om weg te brengen voor een gastank inbouw echter volede het contact slot een beetje vreemd. Na een keer doordraaien hoorde ik de brandstof pomp en toen ik wilde starten kwam en een dikke rookpluim onder de motorkap vandaan en een kleine rookpluim uit de stuurkolom
dus dit weekend eens kijken wat er allemaal is doorgebrand.
Mijn naam is Clim de Koning. Ik ben 38 jaar en woon in het zuidelijk Echt-Susteren. Ik ben ICT'er van beroep op gebied van Microsoft Intune. Jaren lang gesleuteld aan BMW's van de jaren 80 waar met name de BMW E30. Mijn vrouw en ik hebben (op haar idee ) een aantal maanden geleden een Dodge W200 gekocht uit 1977. We waren al een tijdje op zoek naar een werkpaard welke een 2700kg aanhanger kan en mag trekken en wat laag in de maandelijkse kosten is. Deze Dodge zijn we tegengekomen in onze zoektocht bij Van Dijck USA PArts. (wellicht een bekende hier) We gingen bij hem kijken naar een auto welke hij tekoop had en bij aankomst vond de vrouw het al veel te lomp. Die dodge was flink verhoogd en optisch niet echt mooi. Meneer van Dijck vertelde dat hij bezig was met een Dodge in de garage maar deze was nog niet klaar en ook nog niet geadverteerd. DUs hebben wij die bekeken. Deze had een merk/fabrieks trekhaak en geen gebeunde balk met schoren. Was niet verhoogd en staat op de originele velgen. En voor zijn leeftijd is de auto ook nog een heel hard. De cabine heeft een paar puntjes maar daar heb je het mee gezegd. Dus afgesproken dat hij zou bellen als die klaar was voor de verkoop. Paar dagen laten kregen we een telefoontje en zijn we weer gaan kijken. Dus APK was nieuw, hij liep, en de prijs was goed voor ons. Zodoende zijn we nu eigenaar van een Dodge W200. Waar ik ondertussen het volgende aan gedaan heb:
- grote beurt (Olie, filters, bougies, bougiekabels, rotor en verdeler kap)
- geschuurd en geverft
- Mopar one wire dynamo 110A (originele dynamo gaf 17V laad spanning aan de accu wat naar mijn weten veel te hoog is. Een nieuwe spanningsregelar hielp ook niet)
- nieuwe accu
- 13 Polige trekhaak stekker (en de verknipte kabelboom achter hersteld)
- nieuwe high torque startmotor
De auto loopt nog op benzine. Een gastank stat op de planning nog echter is de Dodge (Weer) kapot haha. Maar dat is niet heel erg. Wat kapot gaat mag denk ik ook wel na bijna 50 jaar. Het meeste wat ik heb kunnen maken is overigens met dank aan volgens mijn Henk? Vanwege de website wee200.nl Heel fijn deze handleidingen en info dank u dank u.
Wat er op moment kapot is is weer het starten. De auto staat vooral veel stil. Dus afgelopen zaterdag wilde ik de auto starten om weg te brengen voor een gastank inbouw echter volede het contact slot een beetje vreemd. Na een keer doordraaien hoorde ik de brandstof pomp en toen ik wilde starten kwam en een dikke rookpluim onder de motorkap vandaan en een kleine rookpluim uit de stuurkolom
dus dit weekend eens kijken wat er allemaal is doorgebrand.
Re: Even voorstellen
Welkom,
Wat je zelf al aangaf het is bijna 50 jaar oud. Er gaat wel is wat stuk!
Gelukkig is de techniek spartaans.
Veel succes met het oplossen van het probleem, ikzelf heb er in de 20 jaar dat ik m heb ook een aantal gehad. Voordeel daarvan is je leert m kennen.
Inmiddels al jaren geen problemen meer.
Heb nog wel een tip: koop een vetspuit en lager vet.
En maak minimaal 1x per jaar een rondje langs alle vetnippels. Bij je voorwiel lager zitten ze achter je remschijven Lvoor op 3 uur R voor op 9 uur. En vergeet de homokineet van de aandrijfas naar de vooras niet.
Gr Robbie
Wat je zelf al aangaf het is bijna 50 jaar oud. Er gaat wel is wat stuk!
Gelukkig is de techniek spartaans.
Veel succes met het oplossen van het probleem, ikzelf heb er in de 20 jaar dat ik m heb ook een aantal gehad. Voordeel daarvan is je leert m kennen.
Inmiddels al jaren geen problemen meer.
Heb nog wel een tip: koop een vetspuit en lager vet.
En maak minimaal 1x per jaar een rondje langs alle vetnippels. Bij je voorwiel lager zitten ze achter je remschijven Lvoor op 3 uur R voor op 9 uur. En vergeet de homokineet van de aandrijfas naar de vooras niet.
Gr Robbie
Re: Even voorstellen
Dank je wel voor de tips! Als het goed is is het vet allemaal al gedaan. De vetspuit heb ik al voor de aanhanger ivm de kiep installatie en de oplooprem. Dit weekend ga ik weer lekker aan de hobby. Een voordeel voor mij is dat ik weer nieuw gereedschap kan kopen haha. Dat blijft altijd een leuke onderneming.Robbie schreef: ↑13 nov 2024 10:37 Welkom,
Wat je zelf al aangaf het is bijna 50 jaar oud. Er gaat wel is wat stuk!
Gelukkig is de techniek spartaans.
Veel succes met het oplossen van het probleem, ikzelf heb er in de 20 jaar dat ik m heb ook een aantal gehad. Voordeel daarvan is je leert m kennen.
Inmiddels al jaren geen problemen meer.
Heb nog wel een tip: koop een vetspuit en lager vet.
En maak minimaal 1x per jaar een rondje langs alle vetnippels. Bij je voorwiel lager zitten ze achter je remschijven Lvoor op 3 uur R voor op 9 uur. En vergeet de homokineet van de aandrijfas naar de vooras niet.
Gr Robbie
Re: Even voorstellen
Hoi Clim, welkom
Mooie W200 heb je
Ik heb mijn Dodge W200 bijna 20 jaar en woon aan de andere kant van Nederland namelijk Stadskanaal.
www.wee200.nl is mijn homepage, homepage maken vind ik leuk om te doen.
Zo combineer ik 2 hobby's
Hoe langer jij je W200 hebt hoe betrouwbaarder hij word.
Benzine heb ik eigenlijk geen verstand van, ik rij vanaf dag 1 op gas.
-10 graden is het starten en lopen
Nieuwe startmotor en een V8 dynamo zijn al dikke upgrades
Zelf vind ik de Hei ontsteking ook een mooie upgrade, alles zit dan onder een dak
En fijn dat je mijn homepage waardeerd
Electrische schema voor de W200 staat in de download centrum viewforum.php?f=29
En als je iets wilt weten zet het maar in het forum, proberen we je te helpen
Mooie W200 heb je
Ik heb mijn Dodge W200 bijna 20 jaar en woon aan de andere kant van Nederland namelijk Stadskanaal.
www.wee200.nl is mijn homepage, homepage maken vind ik leuk om te doen.
Zo combineer ik 2 hobby's
Hoe langer jij je W200 hebt hoe betrouwbaarder hij word.
Benzine heb ik eigenlijk geen verstand van, ik rij vanaf dag 1 op gas.
-10 graden is het starten en lopen
Nieuwe startmotor en een V8 dynamo zijn al dikke upgrades
Zelf vind ik de Hei ontsteking ook een mooie upgrade, alles zit dan onder een dak
En fijn dat je mijn homepage waardeerd
Electrische schema voor de W200 staat in de download centrum viewforum.php?f=29
En als je iets wilt weten zet het maar in het forum, proberen we je te helpen
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Re: Even voorstellen
Dank je wel! mocht ik er niet uitkomen dan laat ik het zeker weten. Tegen die tijd zal k nog eens kijken om een onder de motorkap foto te maken.Henk_W200 schreef: ↑13 nov 2024 10:59 Hoi Clim, welkom
Mooie W200 heb je
Ik heb mijn Dodge W200 bijna 20 jaar en woon aan de andere kant van Nederland namelijk Stadskanaal.
www.wee200.nl is mijn homepage, homepage maken vind ik leuk om te doen.
Zo combineer ik 2 hobby's
Hoe langer jij je W200 hebt hoe betrouwbaarder hij word.
Benzine heb ik eigenlijk geen verstand van, ik rij vanaf dag 1 op gas.
-10 graden is het starten en lopen
Nieuwe startmotor en een V8 dynamo zijn al dikke upgrades
Zelf vind ik de Hei ontsteking ook een mooie upgrade, alles zit dan onder een dak
En fijn dat je mijn homepage waardeerd
Electrische schema voor de W200 staat in de download centrum viewforum.php?f=29
En als je iets wilt weten zet het maar in het forum, proberen we je te helpen
Re: Even voorstellen
Even een korte update over de stroom perikelen
Ik heb ondertussen het tellerhuis gedomenteerd, en daar achter heb ik (figuurlijk) met een heggeschaar de kabelboom gesnoeid....wat een spagettiboel zat daar voor de radio. Dus ik heb alles eruit gekegeld en ben de schade aan het opnemen geweest. Van wat ik zag was de zwarte 6mm2 draad overal vervormt/gesmolten. Dus deze ga ik volledig vervangen. Ik heb ook het probleem gevonden van het rookpluimpje uit de stuurkolom. Het electrische gedeelte van het contactslot is denk ik door de hitte vervormt/zacht geworden en daarom uit elkaar gesprongen wat voor de kortsluiting zorgde. Dus daar moet ik een nieuwe voor gaan halen. (wat is een stuurkolom operatie overigens kut )
De draden naar de startmotor waren ook hard en tot op het binnenste van de kern gecorodeerd. Dus dat is allemaal vernieuwd nu. Ook heb ik de laadkabel van de dynamo nu rechtstreeks aangesloten op de + pool van het start relaise waar de accu ook op zit. Dus de laadstroom gaat straks niet meer door het dashboard. De stekkers op het brandschot (dat zwarte blok) waar zowel de rode als de zwarte dikke draad doorheen lopen zijn in slechte staat. Maar ik weiger door de stekkerdoos heen te boren.
op www.rdae.nl (voor de mensen welke deze site nog niet kennen) bestel ik doorvoerrubbers, nieuwe draad en nieuwe stekkers. Zodat ik het enigsinds fatsoenlijk kan maken. En zonder brandgevaar. Als ik het goed zag gaat er een 100A zekering tussen de rode draad naar binnen. Maar dat kijk ik nog wel na. Ik hoop dat ik hem komend weekend weer kan starten. Dan kan die weg voor een gas inbouw. Onderstaand nog een paar foto's
Ik heb ondertussen het tellerhuis gedomenteerd, en daar achter heb ik (figuurlijk) met een heggeschaar de kabelboom gesnoeid....wat een spagettiboel zat daar voor de radio. Dus ik heb alles eruit gekegeld en ben de schade aan het opnemen geweest. Van wat ik zag was de zwarte 6mm2 draad overal vervormt/gesmolten. Dus deze ga ik volledig vervangen. Ik heb ook het probleem gevonden van het rookpluimpje uit de stuurkolom. Het electrische gedeelte van het contactslot is denk ik door de hitte vervormt/zacht geworden en daarom uit elkaar gesprongen wat voor de kortsluiting zorgde. Dus daar moet ik een nieuwe voor gaan halen. (wat is een stuurkolom operatie overigens kut )
De draden naar de startmotor waren ook hard en tot op het binnenste van de kern gecorodeerd. Dus dat is allemaal vernieuwd nu. Ook heb ik de laadkabel van de dynamo nu rechtstreeks aangesloten op de + pool van het start relaise waar de accu ook op zit. Dus de laadstroom gaat straks niet meer door het dashboard. De stekkers op het brandschot (dat zwarte blok) waar zowel de rode als de zwarte dikke draad doorheen lopen zijn in slechte staat. Maar ik weiger door de stekkerdoos heen te boren.
op www.rdae.nl (voor de mensen welke deze site nog niet kennen) bestel ik doorvoerrubbers, nieuwe draad en nieuwe stekkers. Zodat ik het enigsinds fatsoenlijk kan maken. En zonder brandgevaar. Als ik het goed zag gaat er een 100A zekering tussen de rode draad naar binnen. Maar dat kijk ik nog wel na. Ik hoop dat ik hem komend weekend weer kan starten. Dan kan die weg voor een gas inbouw. Onderstaand nog een paar foto's
Re: Even voorstellen
Goed bezig!
Als je Ampere meter nog is aangesloten.. overbrug m dan, of vervang hem voor een Volt meter.
https://www.tapatalk.com/groups/dodgetr ... -t656.html
Als je Ampere meter nog is aangesloten.. overbrug m dan, of vervang hem voor een Volt meter.
https://www.tapatalk.com/groups/dodgetr ... -t656.html
Re: Even voorstellen
Ik heb ondertussen alle spulletjes binnen echter wel met een uitdaging. Ik heb een nieuw contact besteld voor achter het contactslot. Echter is de nieuwe een beetje anders. Ik vermoed van een generatie nieuwere w200/ram. Mechanisch is die wel hetzelfde ik moet nu alleen gaan kijken welke kleur waarbij hoort. de foto's zijn vanhet nieuwe contact.
Re: Even voorstellen
zoek de verschillen morgen ga ik in iedergeval verder met de bedrading. en het herstellen hier en daar.
onderstaande foto's zijn van het oude contact. Deze is overigens uitelkaar gesprongen wat het vermoedelijk rookpluimpje uit de stuurkolom was. Naast de herstel werkzaamheden ga ik ook alle dashboard lampjes vervangen door LED's. dan kan ik in het donker tenminste zien hoe hard ik rijd
onderstaande foto's zijn van het oude contact. Deze is overigens uitelkaar gesprongen wat het vermoedelijk rookpluimpje uit de stuurkolom was. Naast de herstel werkzaamheden ga ik ook alle dashboard lampjes vervangen door LED's. dan kan ik in het donker tenminste zien hoe hard ik rijd
Re: Even voorstellen
Dat topic had ik inderdaag ook gezien. Ik haal inderdaad de ampere meter er tussenuit maar ik bouw nog geen voltmeter in. voor nu moet de auto starten, rijden en de aanhanger trekken. Ik heb er een hoofdstroom schakelaar op zitten onder de motorkap. En ik heb nog een 95ah accu liggen om het eventueel over te starten mocht dit het geval worden. de huidige accu is nog splinternieuw. Het uiteindelijke plan is dat ik alle meter in het dashboard wil vervangen en dee soort van restauratie doen aan de auto maar dat is een meer jaren plan waar ik hoogstwaarschijnlijk pas over een paar jaar aan begin ivm komende gezins uitbreiding en de verbouwing komend jaar.Robbie schreef: ↑19 nov 2024 18:26 Goed bezig!
Als je Ampere meter nog is aangesloten.. overbrug m dan, of vervang hem voor een Volt meter.
https://www.tapatalk.com/groups/dodgetr ... -t656.html
We hebben de w200 ook een beetje voor de verbouwing gekocht als werkpaard. En voor mij voor de hobby.
Re: Even voorstellen
Doe je goed! Heb ik ook gedaan, gebruiken als werkpaard. En als je tijd hebt onderhouden/ verbeteren.