amperemeter
amperemeter
Mijn amperemeter is kapoet. Hij heeft altijd wel gewerkt. Kan het zijn dat de nieuwe dynamo (136A) teveel was voor de meter?
De orginele is al doorverbonden
De orginele is al doorverbonden
Re: amperemeter
Geen idee, ik heb de amp meter vervangen voor een volt meter.
Re: amperemeter
Ik heb nog geen ampere's gemeten. Maar ik verwacht trouwens niet dat een 136A dynamo dat ook werkelijk levert in de auto.Wat levert de dynamo bij jullie ?
Re: amperemeter
Ik heb het eens nagemeten.
Maar wat de waardes zijn weet ik niet meer.
Na het starten van je Dodge levert de dynamo veel amperes terug aan de accu.
De stroom word na paar minuten minder nadat die is opgeladen
Maar wat de waardes zijn weet ik niet meer.
Na het starten van je Dodge levert de dynamo veel amperes terug aan de accu.
De stroom word na paar minuten minder nadat die is opgeladen
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Re: amperemeter
Ik denk dat ik toch maar over ga op een voltmeter.
Dan kan de kabel van de dynamo ook gelijk naar de accu,en niet meer met stekkers door schutbord. Wel zo veilig.
Als ik veel verbruikers aan zet dan geloof ik ook wel dat die amperemeter naar de - uit slaat. En een volmeter geeft ook aan wanneer de dynamo laad.
Op deze site staat het mooi omschreven. https://www.oldtimerautosite.nl/auto_me ... n/inbouwen
Dan kan de kabel van de dynamo ook gelijk naar de accu,en niet meer met stekkers door schutbord. Wel zo veilig.
Als ik veel verbruikers aan zet dan geloof ik ook wel dat die amperemeter naar de - uit slaat. En een volmeter geeft ook aan wanneer de dynamo laad.
Op deze site staat het mooi omschreven. https://www.oldtimerautosite.nl/auto_me ... n/inbouwen
Re: amperemeter
Het overbruggen van de orginele Amp meter was altijd een van de eerste tips die gegeven werd bij electrische problemen.
Er is is iemand geweest die is gaan zoeken op www naar Amp meters, en dit linkje gevonden had.
http://www.madelectrical.com/electrical ... uges.shtml
Dat was voor mij de reden om een Volt meter te plaatsen. Dat deden de fabrikanten behalve Chrysler tenslotte ook.
Met mijn opleiding als bankwerker/verspaning heb ik weinig kennis van elektra. En gezien al mijn metertjes van alles aangaven behalve het juiste, heb ik toen bij banggood een universele set metertjes gekocht en die ingebouwd op de plek van de orginele.
Er is is iemand geweest die is gaan zoeken op www naar Amp meters, en dit linkje gevonden had.
http://www.madelectrical.com/electrical ... uges.shtml
Dat was voor mij de reden om een Volt meter te plaatsen. Dat deden de fabrikanten behalve Chrysler tenslotte ook.
Met mijn opleiding als bankwerker/verspaning heb ik weinig kennis van elektra. En gezien al mijn metertjes van alles aangaven behalve het juiste, heb ik toen bij banggood een universele set metertjes gekocht en die ingebouwd op de plek van de orginele.
Re: amperemeter
Ik ben bezig om de voltmeter te plaatsen en daarbij ook de dikke stroomkabel weg te halen. Hier kun je ook weer zien dat de stekker in het schutbord niet te vertrouwen is. Het lichtblauwe is er bij mij nu allemaal uit. Nu wil ik ook een zekering plaatsen tussen de dynamo en startrelais. In dit schema staat een fusible link van 14 gauge wat overeenkomt met 25A, Henk bij jou op de site staat dat je er 1 van 100A in hebt gezet. Hoe kwam jij uit op deze amperage?
- Bijlagen
-
- Inkednieuw_LI.jpg (31.01 KiB) 2873 keer bekeken
Re: amperemeter
Onder de motto beter iets dan niets heb ik de 100A zekering genomen.
Ik moet wel toegeven dat dit een beetje overdone is.
Iets anders had ik thuis niet liggen.
Zal een kijken of het wat minder kan.
Ik zal een kijken of ik mijn hoofdzekering ook wat meer kan verlagen.
Bedankt voor de tip
Ik moet wel toegeven dat dit een beetje overdone is.
Iets anders had ik thuis niet liggen.
Zal een kijken of het wat minder kan.
Ik zal een kijken of ik mijn hoofdzekering ook wat meer kan verlagen.
Bedankt voor de tip
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 13 feb 2001 23:03
- Locatie: etten leur
Re: amperemeter
Quote:
ik ben bezig om de voltmeter te plaatsen en daarbij ook de dikke stroomkabel weg te halen. Hier kun je ook weer zien dat de stekker in het schutbord niet te vertrouwen is. Het lichtblauwe is er bij mij nu allemaal uit. Nu wil ik ook een zekering plaatsen tussen de dynamo en startrelais. In dit schema staat een fusible link van 14 gauge wat overeenkomt met 25A,
Hoe zijn ze af fabriek aan die fusible link van 25A gekomen dan? Dat betekent toch dat hij er uitspringt als de dynamo meer dan 25A laad?
Ik heb een 70A dynamo (volvo) klaar liggen om t.z.t. te monteren. Een zekering van 70 A moet dan toch voldoende zijn?
ik ben bezig om de voltmeter te plaatsen en daarbij ook de dikke stroomkabel weg te halen. Hier kun je ook weer zien dat de stekker in het schutbord niet te vertrouwen is. Het lichtblauwe is er bij mij nu allemaal uit. Nu wil ik ook een zekering plaatsen tussen de dynamo en startrelais. In dit schema staat een fusible link van 14 gauge wat overeenkomt met 25A,
Hoe zijn ze af fabriek aan die fusible link van 25A gekomen dan? Dat betekent toch dat hij er uitspringt als de dynamo meer dan 25A laad?
Ik heb een 70A dynamo (volvo) klaar liggen om t.z.t. te monteren. Een zekering van 70 A moet dan toch voldoende zijn?
'76 dodge W200
'72 pontiac Catalina
MG ZS EV
'72 pontiac Catalina
MG ZS EV
Re: amperemeter
Ik heb de amperage gemeten met een amperetang en vol belast met alles aan zat ik op 78A. Als ik de lier er ook nog bij aan zet is het nog 40A extra (onbelast).
Ik ga morgen eens meten met een volbelaste lier.
Dus Henk met jou 100A zat je redelijk goed. Afhankelijk wat voor dynamo je hebt, lijkt mij het beste om dan toch maar voor een max zekering te gaan.
En wat gebeurt er als geen zekering tussen zet??
Ik ga morgen eens meten met een volbelaste lier.
Dus Henk met jou 100A zat je redelijk goed. Afhankelijk wat voor dynamo je hebt, lijkt mij het beste om dan toch maar voor een max zekering te gaan.
En wat gebeurt er als geen zekering tussen zet??
Re: amperemeter
Oke 100A is goed dusikke schreef: ↑09 jan 2021 17:35 Ik heb de amperage gemeten met een amperetang en vol belast met alles aan zat ik op 78A. Als ik de lier er ook nog bij aan zet is het nog 40A extra (onbelast).
Ik ga morgen eens meten met een volbelaste lier.
Dus Henk met jou 100A zat je redelijk goed. Afhankelijk wat voor dynamo je hebt, lijkt mij het beste om dan toch maar voor een max zekering te gaan.
En wat gebeurt er als geen zekering tussen zet??
Geen zekering en je hebt een kortsluiting = Dodge in de brand
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl