LPG/ benzineprobleem
het volgende probleem is opgedoken aan de dodge.
op benzine rijd hij, maar zit met een groot gat bij het gas geven (valt er veel door stil als je vertrekt)
op gas rijd die perfect, start altijd, rijd goed, vlot op het gas pedaal. kortweg perfecte. MAAR, die was vandaag in de garage bij men broer om de CO te meten en heb daar een CO van meer dan 10. op benzine heb ik een CO van 1 en een lambda van 1.005. perfect dus. maar op gas staat die veel te hoog, en lambda staat maar op 0.700
boven de luchtfilter, aan die dikke gasslang is een klein regelvijske, daar hebben we alle kanten uit gedraaid, heeft geen verschil. die loopt dus veel te rijd. aan de verdamper is geen regelvijs te vinden. wat nu???
op benzine rijd hij, maar zit met een groot gat bij het gas geven (valt er veel door stil als je vertrekt)
op gas rijd die perfect, start altijd, rijd goed, vlot op het gas pedaal. kortweg perfecte. MAAR, die was vandaag in de garage bij men broer om de CO te meten en heb daar een CO van meer dan 10. op benzine heb ik een CO van 1 en een lambda van 1.005. perfect dus. maar op gas staat die veel te hoog, en lambda staat maar op 0.700
boven de luchtfilter, aan die dikke gasslang is een klein regelvijske, daar hebben we alle kanten uit gedraaid, heeft geen verschil. die loopt dus veel te rijd. aan de verdamper is geen regelvijs te vinden. wat nu???
Als je boven op je luchtfilter kijkt,waar de slang eindigt,zit een dopje,als je die eruit haalt kan je met een schroevendraaier in dat gat de co bijdraaien,ik denk dat je hebt lopen stellen aan de zijkant,die is om m op hoogtoerental af te stellen,als je verhaal goed lees en t een imco instalatie is.
gr Huig
gr Huig
Wat Huigie zegt.
ALS het inderdaad een Impco installatie is.
Dat dopje is een 1/2" zeskant wat je losschroeft.
Met de stelschroef onder de dop regel je het stationair mengsel, en op dat mengsel wordt bij APK de CO bepaalt. Kwestie van terugdraaien tot je bent waar je zijn wilt.
Let wel op met verdraaien van de stelschroef. Dit werkt super gevoelig. Onthoud wat de oorspronkelijke stand van de schroef was, om bij je uitgangspunt terug te kunnen komen als het mis gaat.
Begin met kleine verstellingen om te zien of je de goede kant uitdraait. Als je te ver door draait zal de motor niet meer aanslaan (mengsel te arm of te rijk, maar dat snap je wel).
Oefen vooral ook geen druk op de schroef uit, de schroef kan je namelijk omlaag drukken en zolang je dat doet wordt er onbeperkt gas doorgegeven met als gevolg een onmiddelijk afslaande motor. Mijn ervaring is dat het beste werkt: dikke schroevendraaier in de schroef laten zakken en heeeeel voorzichtig draaien.
De stelschroef heeft een brede sleuf. Een dikke schroevendraaier past daar spelingvrij in, en door het grote handvat heb je meer gevoel bij het verstellen.
322Rob
ALS het inderdaad een Impco installatie is.
Dat dopje is een 1/2" zeskant wat je losschroeft.
Met de stelschroef onder de dop regel je het stationair mengsel, en op dat mengsel wordt bij APK de CO bepaalt. Kwestie van terugdraaien tot je bent waar je zijn wilt.
Let wel op met verdraaien van de stelschroef. Dit werkt super gevoelig. Onthoud wat de oorspronkelijke stand van de schroef was, om bij je uitgangspunt terug te kunnen komen als het mis gaat.
Begin met kleine verstellingen om te zien of je de goede kant uitdraait. Als je te ver door draait zal de motor niet meer aanslaan (mengsel te arm of te rijk, maar dat snap je wel).
Oefen vooral ook geen druk op de schroef uit, de schroef kan je namelijk omlaag drukken en zolang je dat doet wordt er onbeperkt gas doorgegeven met als gevolg een onmiddelijk afslaande motor. Mijn ervaring is dat het beste werkt: dikke schroevendraaier in de schroef laten zakken en heeeeel voorzichtig draaien.
De stelschroef heeft een brede sleuf. Een dikke schroevendraaier past daar spelingvrij in, en door het grote handvat heb je meer gevoel bij het verstellen.
322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
ik vind dus die schroef niet. het is een impco 300A bovenmixer
k heb fotos genomen van de ganse installatie
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
op het einde van de vulslang vind ik geen stelschroef om los te draaien. enkel die hendel aan de zijkant van de slang
onder die zwarte plakband zit normaal dat ontluchtingsdopje met dat veertje. die is jammer genoeg al kapot toen de ontsteking faalde en er teveel terugslag was
Edited By fcapri on 1186060412
k heb fotos genomen van de ganse installatie


op het einde van de vulslang vind ik geen stelschroef om los te draaien. enkel die hendel aan de zijkant van de slang
onder die zwarte plakband zit normaal dat ontluchtingsdopje met dat veertje. die is jammer genoeg al kapot toen de ontsteking faalde en er teveel terugslag was
Edited By fcapri on 1186060412
Op je foto's zie ik nog wat anders.....
De stelknop voor het last-mengsel is op een dusdanige manier verdraaid dat de toevoer maximaal geknepen staat. Je moet tussen de 2 uiterste streepjes van de schaalverdeling blijven. Als je hem armer zet gaat de toevoer weer verder open, zet je hem rijker knijp je de toevoer weer. Op de foto staat de knop dus zodanig dat de toevoer max geknepen is.
322Rob
De stelknop voor het last-mengsel is op een dusdanige manier verdraaid dat de toevoer maximaal geknepen staat. Je moet tussen de 2 uiterste streepjes van de schaalverdeling blijven. Als je hem armer zet gaat de toevoer weer verder open, zet je hem rijker knijp je de toevoer weer. Op de foto staat de knop dus zodanig dat de toevoer max geknepen is.
322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
IKken beide problem van jou ! volgende werkwijze:daar prcies in t midden van die impco mixer (met rode rand)zit een bout(14) deze losdraaien en daaronder zit de stelschroef , als je hier co niet mee regelen kunt dan hele bovenbouw demonteren ,schoonmaken en kijken of er geen schroejes of boutje los inliggen! benzine probleem : hier is het acceleratie gedeelte van de carburateur defect of ontregelt!fcapri schreef:ik vind dus die schroef niet. het is een impco 300A bovenmixer
k heb fotos genomen van de ganse installatie
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
op het einde van de vulslang vind ik geen stelschroef om los te draaien. enkel die hendel aan de zijkant van de slang
onder die zwarte plakband zit normaal dat ontluchtingsdopje met dat veertje. die is jammer genoeg al kapot toen de ontsteking faalde en er teveel terugslag was
probleem is opgelost, dat regelvijsje onder die 14mm bout was de oorzaak. stelt zichtzelf ook altijd bij tijdens het rijden. dit werd opgelost door de schroefdraad plat te kloppen, zodoende spant deze meer.
mijn co op gas is nu
stationair: 0.014%, lambda tussen 0.995 en 1.005.
perfect dus, op vollast heb ik een CO van 0.40%. keuring was heeeeeel tevreden.
heb die nu iets bij gesteld, want het stationair toerental stond zo laag dat die op benzine het niet meer deed (ik draaide een 350-400rpm op lpg stationair).
zelf in versnellings blijft de auto stilstaan als je geen gas geef. I like it :)
ps: voor mijn benzineprobleem ken ik de oorzaak. de carb valt letterlijk uit elkaar. mijn bodemdeel (dat op inlaatstuk gevezen zit) en het bovendeel zitten los op elkaar (die 4 vijzen die carb bij elkaar houden zitten los, kan ik met de hand draaien).
als ik aan de carb draai, dan beweegt die zelf een beetje tov het bodemstuk
Edited By fcapri on 1191525649
mijn co op gas is nu
stationair: 0.014%, lambda tussen 0.995 en 1.005.
perfect dus, op vollast heb ik een CO van 0.40%. keuring was heeeeeel tevreden.
heb die nu iets bij gesteld, want het stationair toerental stond zo laag dat die op benzine het niet meer deed (ik draaide een 350-400rpm op lpg stationair).
zelf in versnellings blijft de auto stilstaan als je geen gas geef. I like it :)
ps: voor mijn benzineprobleem ken ik de oorzaak. de carb valt letterlijk uit elkaar. mijn bodemdeel (dat op inlaatstuk gevezen zit) en het bovendeel zitten los op elkaar (die 4 vijzen die carb bij elkaar houden zitten los, kan ik met de hand draaien).
als ik aan de carb draai, dan beweegt die zelf een beetje tov het bodemstuk
Edited By fcapri on 1191525649