Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Dodge W200 IN het water. - Dodge bestand tegen water???

119-1005169129

Bericht door 119-1005169129 »

Hallo iedereen, misschien een stomme vraag, maar kan een Dodge W200 tegen water? Ik bedoel kan je ermee door een rivier rijden. Volgens mij niet want ik denk dat dan de motor stil gaat vallen omdat de bougies en andere electrische dingen nat zullen worden en tevens de ventilator dan stuk gaat???
Ik zou hier graag meer over weten, ik ben van plan misschien een snorkel op mijn Dodge te gaan plaatsen is dit aan of af te raden?????????
Frans Veldman
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Als je je Dodge heel wilt houden moet je er niet mee in het water gaan. Voor dat doel hebben ze boten uitgevonden.

Ga je het water in, dan krijg je de volgende narigheid:
1) Roest, roest, roest.
2) Water in je wiellagers. Met het water ook zand... Wiellagers vervangen is een klote-karwei, dus dat wil je waarschijnlijk niet al te vaak doen.
3) Water in je differentieels. Door de tewaterlating koelt het differentieel af, hierdoor krijg je een onderdruk, het differentieel begint te "zuigen", en aangezien je onder water zit zuigt ie water naar binnen.
4) Tussenbak en automaat, idem dito. Zelfde voor stuurbekrachtiging als je die hebt.
5) Kruiskoppelingen. Bij de Dodge zitten er geen rubberen hoezen omheen. Water komt in je lagertjes terecht. En MET het water waarschijnlijk ook zandkorreltjes. Daaag!
6) Wat de ventilator betreft heb je gelijk, beter kun je dan een ventilator met viscosekoppeling monteren, dan slipt ie gewoon door.
7) En uiteindelijk wordt ook je ontsteking nat, lang VOOR er water door de luchtinlaat naar binnen komt.

Maar als je perse wilt kun je natuurlijk gewoon het water ingaan en zien wat er van komt. Persoonlijk vind ik dit een nogal stompzinnige manier van tijdverdrijf, weinig lol voor een enorme slijtageslag en risico. Als je wilt varen koop dan een speedboot of zo.

Just my two cents,
Groeten,
Frans Veldman
Rienk
Contacteer:

Bericht door Rienk »

1) Bij het rijden in regenachtig weer wordt ie ook nat, en 's winters nog zout ook. Roesten doet ie dus toch al.
2) Als je in het water (of in de modder) bent wezen spelen: Voorwielen eraf, klonten klei uit de velgen halen, en je wiellagers doorsmeren.
3) Slangen op de ontluchtingen van je diffs. zetten, zodat ze hoger uitkomen, en zodat de opening van dat slangetje droog blijft. Na de eerste blubberpartij kijken of je diff. olie nog in orde is, om zeker te zijn dat er geen water in de olie zit, anders verversen.
4) De ontluchting van de automaat zit boven de ingaande as van de bak, IN de bellhousing. daar is niet snel even wat aan te doen. Niet te diep gaan, dus.
5) Smeren smeren smeren. De kruisjes vol vet proberen te houden
6) Visco-gekoppelde-fan, of electrische -fan.
7) Goede bougiedoppen, siloconenkabels gebruiken.
8) niet alleen de wiellagers en cardanassen smeren, maar ook je stuurstangenstelsel, en je fusees, als er al nippels opzitten.
9) met een oude bougiedop en wat slangklemmen de peilstokken van de automaat en de motor waterdicht maken.
10) Als je ervoor zorgt dat de rubber ''flappen'' tussen je binnenspatscherm en je chassis goed op hun plek zitten, en als je er voor zorgt dat de originele fan niet aan alle kanten water over de motor gooit kun je zonder snorkel tot ongeveer de deurdrempel (+10cm) (rustig!) door water rijden. Een snorkel staat leuk, maar die doet pas nuttig werk als je cabine begint vol te lopen, en je automaatontluchting onder water staat.. Niet dat het niet kan, maar ik vind water tot aan mijn dorpels nat zat.

Tot slot vind ik een waarde oordeel over al dan niet stompzinnig tijdverdrijf met een dodge hier niet op zijn plaats. Soms kom je onderweg in het terrein een plas water tegen, waar je toch doorheen zult moeten. Ik zit hier toch ook niet te preken dat ik vind dat mensen die een Dodge hebben om te poetsen beter een XK120 of zo kunnen kopen ???

Stompzinnig of niet, ik ben in ieder geval dol op terreinrijden, en laat mij wat dat betreft a.u.b. in mijn waarde. En ja, ik besef dat als je meer van je wagentje vraagt, dat je meer geld kwijt zult zijn aan onderdelen enz. Hobby's kosten nu eenmaal geld.

(Bewerkt door Rienk at 10:29 pm on Okt. 20, 2001)
Plaats reactie