Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

bandenmaat en velgen

rudodge

Bericht door rudodge »

ff een vraagje
ik wil m,n velgen misschien laten verbreden
dat kan je in hellevoetsluis laten doen
maar ik weet niet wat voor bandenmaat ik voor en achter erop moet leggen
wat ik veel te koop zie aangeboden is 33-12.5/16.5
maar ik denk als ik voor te breed erop leg dat m,n band tegen m,n spatbord/binnenspartbord aan loopt
en ze hebben het ook over j10 en j9 of zoiets
heeft deze aanduiding te maken hoever je velg buiten je wielnaaf steekt ofzo ??
hoop dat iemand me verder kan helpen mvg rudodge
Gerhart

Bericht door Gerhart »

J10 betekent dat je velg 9" (inch) breed is, oftewel ongeveer 230 mm. Als de velgen verbreed worden, blijft de "bolling" hetzelfde.
What the #### is bolling? Bolling is de aanduiding voor de afstand van het midden van de velg tot aan de naaf (montagevlak). Als je deze gaat vergroten, staat dat wel lekker stoer, maar je wiellagers krijgen dan wel veel meer op hun donder. Beste is dus gewoon wat bredere velgen met dezelfde bolling.
Standaard heeft de Dodge 6.5" brede velgen. Het mooiste passen 8" brede velgen met vóór 10.5" brede banden en achter 12.5" brede banden. Dan zijn de wielkasten mooi opgevuld en steken ze niet buiten de carosserie.
Enige waar je nog op moet letten is: als je veel terrein rijdt, de auto niet verhoogd is, je 33" (diameter) banden gebruikt, dan zullen de banden in de voorspatborden aan kunnen lopen. Rijd je alleen op de weg, dan zal dit geen probleem zijn.
Mocht je nog meer te vragen hebben, laat het even weten.

Edited By Gerhart on Juni 05 2002 at 13:00
Gerhart
rudodge

Bericht door rudodge »

hey thnx
weet ik weer wat meer :)
denk dat ik toch maar brede velgen ga kopen op zich zijn ze niet al te gek duur en je hebt het gelijk perfect voor elkaar
ennuh tereinrijden laat ik voorlopig ff uit m,n hoofd, ben hem nog helemaal aan het opknappen en wil toch eerst ff iets meer over de auto weten voordat ik met m,n dodgie de smots in :)
mvg rudodge
Plaats reactie