Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Uitlaatsysteem - Vervolg en wat ik uiteindelijk gedaan heb

Ruud de Jong
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 mar 2001 14:38
Locatie: Tiel Gelderland

Bericht door Ruud de Jong »

Bij Paul Kuppens in Gemert (0492-363090) heb ik een uitlaat samengesteld, naar eigen wens.(Dodge D350 crewcab) Dwz onder de cabine weinig resonantie door een twister en een zwaar geluid verder naar achter met een 'drie cherry bombs ineen' in een demper. Kuppens gebruikte 2 mm dik veralluminiseerd staal. Aardige mensen daar, denken met je mee, en proberen samen met je binnen je budget te blijven. Leveren ook de technische onderdelen, plus plaatwerk, voor Dodge. (Handig adres wat mij betreft!)

Ps door de twister (gebruikt in de Marcos cup) pakt de motor krachtiger op bij lage toerentallen. De uitlaatgassen worden door onderdruk weggezogen. Hierdoor hoefde ik geen headerset te monteren, omdat de spoeling zo ook verbeterd wordt.
Volgens mij start de auto nu ook beter van gas naar benzine, slaat niet af tussen het overschakelen.
116-1005169123

Bericht door 116-1005169123 »

Ik heb nu de originele uitlaat plus een cherry bomb er tussen.
Is er een vermogen voordeel als ik een andere uitlaat met headers erop zet?
Het geluid (wel verbeterd sinds de cherry bomb) mag van mij nog wat meer.
Kan ik het beste een enkele zoals origineel of zoals sommige hebben 2 uitlaten vanaf het blok?

Groeten Ton
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Headers geven zeker een vermogen voordeel. Het is de nummer 1 modificatie die wordt aangeraden op de internationale Dodge-Truck forums.
Een dubbele uitlaat werkt het beste.
Wat wel belangrijk schijnt te zijn is dat je vlak na de headers een dwarspijp monteert om beide kanalen met elkaar te verbinden. De luchtkolom in die balanspijp gaat heen en weer, is er een ontsteking aan de ene kant dan is er juist een "vacuumgat" aan de andere kant waardoor de uitlaatgassen worden weggezogen.
Per cylinderbank lopen de onstekingen niet netjes om-en-om (tel maar eens na) dus je krijgt zonder balanspijp een heel onregelmatige gasstroom in de pijp die enorm afremt en tegenwerkt.

Na allerlei adviezen heb ik net een uitlaat besteld bij summit racing:
- setje headers 79.95
- 2 cherry bombs a 14.95
- 1 balanspijp 32.95
- 4 meter 2.25 inch uitlaatpijp voor 40.00 totaal

Ik laat wel weten hoe dit uitwerkt. Voor de kosten kun je niet in Nederland gaan shoppen, van Dam en consorten denken blijkbaar dat we niet zelf in staat zijn spullen rechtstreeks uit Amerika te bestellen en hanteren nog steeds woekerprijzen.

Groeten,
Frans Veldman
114-1005169113

Bericht door 114-1005169113 »

Bij mij zit er geen enkele demper meer onder maar ik vind het wel teveel "spetteren". Een donkerder geluid is mooier. Ik heb daarom ook zo'n bomber van $15 besteld tegelijk met de shiftkit maar er kwam nogal wat porto bij vanwege het gewicht van de bomber (totaal iets van $57 porto!) plus de belasting hierzo....maar dan nog moet je onder de 1000,- kunnen blijven met een complete set. headers en bombers kosten opzich niks in de usa...uitlaatpijp zou je ook hier moeten kunnen bestellen lijkt mij.

heeft trouwens iemand ervaring met flexibele (gewoven/gevlochten) buizen ?
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

De afgelopen dagen heb ik de nieuwe uitlaat gemonteerd.
Wat een &*$@#$-klus om die headers op de juiste plek te krijgen zeg! Ik moest zo ongeveer alles van mijn motorblok afslopen en zelfs het motorblok iets opkrikken om die headers tussen het chassis en het blok in te krijgen.
Ook zo'n leuke: De startmotor moet er beslist af om de linker header op zijn plek te krijgen, maar als de header er zit is het onmogelijk om de startmotor weer terug te zetten. De oplossing was om de header weer los te maken (en motorblok op te krikken) en vervolgens headers+startmotor tesamen in een keer op zijn plek te duwen. Aarrghh!

De hele montage en (mig)lassen van de nieuwe uitlaat (twee uitlaten van 2.25 inch + H-tube en 2 cherry bombs) ging vlotter. (Het MIG apparaatje heb ik speciaal voor de klus gekocht, dan hield ik nog geld over vergeleken bij wanneer ik het iemand anders had laten doen, zo hou je nog eens wat gereedschap over).

Daarna het uitproberen. Voor de goede orde, ik had voorheen een redelijk standaard uitlaatsysteem met als demper een cherrybomb, en dat gaf een mooi pittig geluidje. Maar nu! Ik dacht even dat ik een immens lek had, maar dat was niet zo! Dit moet je gehoord hebben om te kunnen geloven! Als ik nu het gas intrap beginnen die twee pijpen echt te brullen! Het lijkt wel een racewagen!

Wat de vermogenswinst betreft ben ik vooralsnog niet onder de indruk. Maar iedereen zegt dat als je headers monteert je de carburateur opnieuw moet afstellen omdat het mengsel door die headers veel te arm wordt. Dat afstellen heb ik nog niet gedaan. Bovendien zit het oorspronkelijke en zielige carburateurtje er nog op, en met die nieuwe uitlaat kan er wel veel UIT het motorblok, maar er kan nog steeds niet veel IN. De nieuwe carburateur plus spruitstuk heb ik al liggen, dus nu nog een keer een geschikt moment vinden...

Zijn er nog meer mensen die headers enzo gemonteerd hebben? En hebben die ook dat verschil in geluid ervaren? En hoe zit het met de vermogenswinst?

Ik denk overigens dat ik toch maar een anders soort dempers ga bestellen. Een cherrybomb op een normale uitlaat is cool, maar dit is echt een beetje te veel van het goede!

Ik heb zowiezo nog de oude cherrbomb over, gekocht bij Van Dam, kostte destijds 115 gulden, nu een half jaar gebruikt. Wie een interessant bod doet mag hem meenemen (inclusief het achterste gedeelte van de uitlaat).

Groeten,
Frans Veldman
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Frans, nu je toch dat MIG geval hebt: Een maat van me heeft 2 dempers voor me gemaakt, door geperforeerde rvs plaat op te rollen tot een buis van 2,5". Daar een 5" pijp omheen, en 2 plaatjes gemaakt van 5" rond met een gat van (..je raadt het al) 2,5". Voor je het tweede plaatje erop last, de ruimte tussen de geperforeerde pijp volstampen met rvs draai- en/of freesafval. (Dit volstampen wel doen, want ik heb ze eerst getest zonder dit rvs dempingsmateriaal.. Wat een ongelofelijke herrie (Snerpen)) Dichtlassen. Klaar. De mijne zijn ongeveer een meter lang, en eigenlijk een weinig aan de stille kant. Ze worden op deze manier wel vrij zwaar, maar verrotten doen ze nooit meer. Is misschien ook een idee.
Josh Kozminski
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 okt 2001 11:52
Locatie: Brabant
Contacteer:

Bericht door Josh Kozminski »

Beste Frans,

Mag ik je vragen hoeveel het totale setje van uitlaat onderdelen je heeft gekost? Kwamen er veel porto en belastingskosten bij en wat was ongeveer de levertijd? Jouw verhaal klinkt mij als muziek in de oren. Ik hou wel van een mooi, donker brullend geluid.
Was het trouwens ook nog noodzakelijk om er bochten in te maken of is het spul zo recht toe recht aan te monteren, ondanks de moeizaamheden met het monteren van de headers op het blok(misschien bij mij wat makkelijker aangezien ik een bodylift heb van 10 cm.
Ik heb ook nog geen 4-barrel, maar ben dit in de toekomst wel van plan. Die uitlaat lijkt me daarom de eerst, best mogelijke modificatie om aan te brengen.

Groetjes,
Josh. :)
F**k Japan!
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Josh,

Wat de netto prijzen zijn van mijn uitlaat heb ik in een eerder bericht al geschreven. Daar komt dan gewoon nog BTW bij, en de porto. Wat de porto betreft kun je bij Summit uit verschillende opties kiezen. Van heel Amerika per vrachtwagen door daarna per boot en hier weer per vrachtauto, tot een supersnelle express levertijd van 2 dagen. Ik heb er voor gekozen om ze per UPS met een levertijd van een week te laten bezorgen. De faktuur moet ik nog krijgen maar ik denk dat het zo'n 200 gulden zal zijn, maar ik had dan ook een zending die veel meer bevatte dan alleen die uitlaatonderdelen, het waren drie dozen in totaal.

Bochten waren ook nodig, die had ik ook besteld bij Summit, maar die heb ik alleen gebruikt voor scherpere bochten. Hele flauwe hoeken heb ik gedaan door de buizen een beetje scheef op elkaar te lassen. Ik zal er wel een foto van maken en die op mijn site zetten dan kan iedereen het bewonderen. :-)

Wat de herrie betreft moet je je niet vergissen. Ik hou ook van een mooi donker en ronkend V8 geluid, maar dit is een beetje aso. Als ik hier 's nachts mee thuiskom is het hele dorp wakker. Een beetje belachelijk voel ik me ook wel als ik bij het verkeerslicht met enorm gebrul en geweld wegrij en vervolgens links en rechts door fluisterstille Japanners wordt ingehaald. Het mag best stoer klinken maar dan moet het ook stoer presteren. Maar zoals het nu is is het "veel geblaat maar weinig wol"...

Als je toch zo'n uitlaat wil kunnen we misschien een deal maken? Ik bestel twee nieuwe dempers (ik denk Hooker Aerochambers) en jij neemt mijn cherrybombs over (eventueel met reeds aangelaste achterste gedeelte en zij-uitlaat)?

O ja, die body lift zal je niet helpen bij de montage van de headers. Niet de body zit in de weg, maar de chassisbalken en alle motoraanhangsels. De rest van de uitlaat zal denk ik wel veel makkelijker worden: Voor de balanspijp heb je dan tenminste ruimte, en waarschijnlijk kun je aan de achterkant OVER de aandrijfas heen in plaats van er onder door. Dat scheelt aardig wat aan bochtenwerk.

Groeten,
Frans VeldmanAfbeelding
A3 Berger
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 feb 2001 16:19
Locatie: Enschede

Bericht door A3 Berger »

Frans Veldman schreef:Headers geven zeker een vermogen voordeel. Het is de nummer 1 modificatie die wordt aangeraden op de internationale Dodge-Truck forums.
Een dubbele uitlaat werkt het beste.
Wat wel belangrijk schijnt te zijn is dat je vlak na de headers een dwarspijp monteert om beide kanalen met elkaar te verbinden. De luchtkolom in die balanspijp gaat heen en weer, is er een ontsteking aan de ene kant dan is er juist een "vacuumgat" aan de andere kant waardoor de uitlaatgassen worden weggezogen.
Per cylinderbank lopen de onstekingen niet netjes om-en-om (tel maar eens na) dus je krijgt zonder balanspijp een heel onregelmatige gasstroom in de pijp die enorm afremt en tegenwerkt.

Na allerlei adviezen heb ik net een uitlaat besteld bij summit racing:
- setje headers 79.95
- 2 cherry bombs a 14.95
- 1 balanspijp 32.95
- 4 meter 2.25 inch uitlaatpijp voor 40.00 totaal

Ik laat wel weten hoe dit uitwerkt. Voor de kosten kun je niet in Nederland gaan shoppen, van Dam en consorten denken blijkbaar dat we niet zelf in staat zijn spullen rechtstreeks uit Amerika te bestellen en hanteren nog steeds woekerprijzen.

Groeten,
Frans Veldman
Frans zou je, als je alle prijzen en kosten binnen hebt, het totaalbedrag van je hele set nog even willen noemen?
Bedankt A3
DO YOU SPEAK DODGE?
Member 576
Josh Kozminski
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 okt 2001 11:52
Locatie: Brabant
Contacteer:

Bericht door Josh Kozminski »

Frans,

Over die cherrybombs kunnen we wel praten. Ik ga toch al niet zo goed om met die buren dus een beetje brullen kan er ook nog wel bij. Ik weet niet of je de uitlaat al gaat aanpassen voor 9 December, maar als het goed is zien we elkaar in amsterdam, anders zou ik wel eens een keertje langs willen komen om over die uitlaat te babbelen. Ik ga ondertussen mezelf eens even verlekkeren met die summit catalogus.

Groetjes,

Josh.
F**k Japan!
116-1005169123

Bericht door 116-1005169123 »

Aangezien ik geen ster ben in lassen heb ik vandaag net als Ruud de Jong bij Paul Kuppens in Gemert dezelfde uitlaat laten installeren..
Alleen bij mij is het een dubbele die voor de achterwielen naar buiten komen.
Ze hebben bij het blok een klein stukje van 2 inch gebruikt, daarna een pijp van 2,5 inch, dan de demper en daarna een bocht naar buiten van 3 inch...
Heel erg vriendelijke mensen en geven nog veel meer tips mee over de Dodge als je ze op de vingers blijft kijken... :D
Het verschil met mijn vorige standaarduitlaat en de cherrybomb is verschrikkelijk :p

Ton
(mijn buren zijn erg aardig en doen niet moeilijk)



Edited By ton38 on Nov. 23 2001 at 18:34
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Hoi,

Nog even terugkomend op de vorige uitlaat die jij gemonteerd had Frans.

Ikzelf heb volgens mij dezelfde situatie, ik heb de oorspronkelijke demper vervangen door een cherrybomb van het merk Thrush gekocht bij Van Dam.
Afbeelding
Na de cherrybomb gaat een pijp net voor het achterwiel naar de zijkant.

Nu komt het, ik heb een, zoals Rienk het omschreef, 'snerpend' geluid. Het klinkt voor geen meter, en ik weet niet hoe ik dit nu moet oplossen, komt dit nu door de kwaliteit van de cherrybomb (had jij ook een snerpend geluid Frans?) of is er iets anders aan de hand? Heeft zo'n ding eigenlijk een richting? Ik weet het niet meer, het lijkt wel een V8 die in de Volkswagen Kever fabriek gebouwd is. Da's duidelijk niet de bedoeling.

Heb jij Frans of iemand anders een idee?



Edited By tonnie wittenaar on Nov. 25 2001 at 13:21
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
116-1005169123

Bericht door 116-1005169123 »

Tonnie,

Bij mijn vorige uitlaat had ik ook een cherry bomb maar ik had absoluut geen snerpend geluid...
Kuppens heeft bij nu een dikkere buis gebruikt omdat volgens hem dan de zware tonen meer accent krijgen?....

Ton



Edited By ton38 on Nov. 26 2001 at 11:14
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Hoi Tonnie,

Nou, ik had geen snerpend geluid, behalve toen er een klein gaatje ontstond vlak VOOR de demper. De rest van de uitlaat was gewoon rot, en daarom heb ik een nieuw uitlaatsysteem gebouwd.
Kijk dus goed of je niet ergens een minuscuul lek hebt VOOR de demper. Misschien de lasnaad van oude pijp naar demper, of misschien is er tijdens het plaatsen van de demper stroomopwaarts iets verschoven/verbogen?

Groeten,
Frans
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Benakt Frans voor je reactie, ik zal eens op zoek gaan naar lekkage, ik laat het wel ff weten als ik het gevonden heb.

Groeten
Tonnie
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Plaats reactie