Uitlaat - welke?
-
Hallo John,
Het is vrij moeilijk hierop een eensluidend antwoord te geven.
Het geluid van een Cherrybomb bijvoorbeeld verschilt al afhankelijk van de totale opbouw van de uitlaat en van de rest van de op/aanbouw aan de motor.
Een voorbeeld uit de recente (eigen) praktijk:
Eerst reed ik rond met headers en twee dikke uitlaatpijpen met dikke balansbuis en de cherrybombs op het einde van de uitlaat; gevolg vrij diepe zware maar ook zeer luide sound.
Daarna heb ik een nieuwe uitlaat gebouwd vanaf de headers met de cherry's in het midden.
Zonder balanspijp gaf dit een vrij lage sound op een laag toerental tot ong 1500 rpm en bij hogere rpm een eerder schril geluid.
Nu met die opstelling maar met een redelijk dunne balanspijp (32 mm) is de sound op lage toerentallen diep en niet te luid tot ong 2200 rpm en wordt dan zeer agressief en zeer luid.
Dit is allemaal met dezelfde dempers...
Gemiddeld genomen (volgens mijn ervaringen) zal je met cherry's die niet achteraan in het uitlaatsysteem zitten de lage sound niet kunnen aanhouden.
Misschien zijn er mensen die daar andere ervaringen mee hebben ??
O ja, als je toch aan de uitlaat werkt (laat werken) is volgende denkpiste leuk om mee te nemen:
Het is beter niet te kiezenvoor gigantisch grote uitlaatdiameters (55 en meer mm) over de ganse lengte van de uitlaat; het mag dan wel stoer lijken maar je bouwt geen tegendruk meer op in het uitlaatsysteem.
Hierdoor krijgt de motor dan wel een betere ademvrijheid maar dit houdt ook in dat het vermogen en koppel bij een veel hoger toerental worden afgeleverd.
Bij mijn W was het zo dat met die hele dikke pijpen er een explosie van vermogen aanwezig was vanaf ... 3000 rpm en op 4000 is het dan gedaan (dus 1000 rpm vol vermogen). Leuk maar niet geschikt voor een Pick Up..
Nu met de langere en dunnere uitlaat begint de grootste trekkracht aan 2200 toeren zich te manifesteren en gaat het door tot 4000 rpm dus 1800 rpm vol vermogen = veel leuker.
Bovendien vaart het verbruik er wel bij voordien autostrade 4,4 km/l en stad 3,8 km/l met eerder rustige rijstijl.
Nu stadsverbruik 4,1 km/l met eerder vlotte rijstijl; autostrade weet ik nog niet.
Ik hoop je met deze info te helpen.
Groetjes
Edited By motocari mukumbwa on 1091266732
Het is vrij moeilijk hierop een eensluidend antwoord te geven.
Het geluid van een Cherrybomb bijvoorbeeld verschilt al afhankelijk van de totale opbouw van de uitlaat en van de rest van de op/aanbouw aan de motor.
Een voorbeeld uit de recente (eigen) praktijk:
Eerst reed ik rond met headers en twee dikke uitlaatpijpen met dikke balansbuis en de cherrybombs op het einde van de uitlaat; gevolg vrij diepe zware maar ook zeer luide sound.
Daarna heb ik een nieuwe uitlaat gebouwd vanaf de headers met de cherry's in het midden.
Zonder balanspijp gaf dit een vrij lage sound op een laag toerental tot ong 1500 rpm en bij hogere rpm een eerder schril geluid.
Nu met die opstelling maar met een redelijk dunne balanspijp (32 mm) is de sound op lage toerentallen diep en niet te luid tot ong 2200 rpm en wordt dan zeer agressief en zeer luid.
Dit is allemaal met dezelfde dempers...
Gemiddeld genomen (volgens mijn ervaringen) zal je met cherry's die niet achteraan in het uitlaatsysteem zitten de lage sound niet kunnen aanhouden.
Misschien zijn er mensen die daar andere ervaringen mee hebben ??
O ja, als je toch aan de uitlaat werkt (laat werken) is volgende denkpiste leuk om mee te nemen:
Het is beter niet te kiezenvoor gigantisch grote uitlaatdiameters (55 en meer mm) over de ganse lengte van de uitlaat; het mag dan wel stoer lijken maar je bouwt geen tegendruk meer op in het uitlaatsysteem.
Hierdoor krijgt de motor dan wel een betere ademvrijheid maar dit houdt ook in dat het vermogen en koppel bij een veel hoger toerental worden afgeleverd.
Bij mijn W was het zo dat met die hele dikke pijpen er een explosie van vermogen aanwezig was vanaf ... 3000 rpm en op 4000 is het dan gedaan (dus 1000 rpm vol vermogen). Leuk maar niet geschikt voor een Pick Up..
Nu met de langere en dunnere uitlaat begint de grootste trekkracht aan 2200 toeren zich te manifesteren en gaat het door tot 4000 rpm dus 1800 rpm vol vermogen = veel leuker.
Bovendien vaart het verbruik er wel bij voordien autostrade 4,4 km/l en stad 3,8 km/l met eerder rustige rijstijl.
Nu stadsverbruik 4,1 km/l met eerder vlotte rijstijl; autostrade weet ik nog niet.
Ik hoop je met deze info te helpen.
Groetjes
Edited By motocari mukumbwa on 1091266732
Groeten
Marco
To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
Marco
To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
hallo,
Uitlaat. Das een leuk topic omdat ik net één in elkaar heb getoverd.
En ik heb hier bij 2 turbo mufflers gebruikt van 2 1/4 diameter.
De buis die ik gevonden heb bij de schroothandel is wel 60mm.
Ja er laggen geen stukken tussen van 2 1/4 tussen die dag.
Ik heb wel maar 32euro's betaald voor 7m en 4 bochten en 2 T-stukken propere RVS !!!
Nu zou ik misschien in de komende veertien dag zo ver zitten dat ik na 2 jaar restauratie hem terug is kan starten.En ik hoop natuurlijk dat hem een mooi brute geluid gaat produceren en toch ook power leverd.
Heb ook headers en een balanspijp van 45mm.
Uitlaat loopt twee apparte buizen tot voor mijn rechtsachterwiel.
@Josch:
Ik zie in een ander topic dat jij naar brouwers gaat in gennep en dat dat kortbij is voor je.
Waar woon je.
Ik woon ook in belgië te kortenberg (tegen zaventem luchthaven)
Je locatie is niet in je profiel in gevuld.
Edited By gukke on 1091318656
Uitlaat. Das een leuk topic omdat ik net één in elkaar heb getoverd.
En ik heb hier bij 2 turbo mufflers gebruikt van 2 1/4 diameter.
De buis die ik gevonden heb bij de schroothandel is wel 60mm.
Ja er laggen geen stukken tussen van 2 1/4 tussen die dag.
Ik heb wel maar 32euro's betaald voor 7m en 4 bochten en 2 T-stukken propere RVS !!!
Nu zou ik misschien in de komende veertien dag zo ver zitten dat ik na 2 jaar restauratie hem terug is kan starten.En ik hoop natuurlijk dat hem een mooi brute geluid gaat produceren en toch ook power leverd.
Heb ook headers en een balanspijp van 45mm.
Uitlaat loopt twee apparte buizen tot voor mijn rechtsachterwiel.
@Josch:
Ik zie in een ander topic dat jij naar brouwers gaat in gennep en dat dat kortbij is voor je.
Waar woon je.
Ik woon ook in belgië te kortenberg (tegen zaventem luchthaven)
Je locatie is niet in je profiel in gevuld.
Edited By gukke on 1091318656
hoi mensen,
blijf `t allemaal maar vreemde verhalen vinden over die uitlaten.
tegendruk hier en tegendruk daar???? we hebben het toch wel over een 4 takt??
inderdaad de diameter niet te ruim kiezen om de gassnelheid hoog te houden,maar hoe minder weerstand (o.a. bochten) hoe beter.
en dan nogmaals: een verandering aan een uitlaat zal bij een standaart blok heus niet zo`n giga winst/verlies opleveren,althans voor de meeste van ons niet merkbaar.
mijn mening kan `t fout hebben.....
the groeten
luc
blijf `t allemaal maar vreemde verhalen vinden over die uitlaten.
tegendruk hier en tegendruk daar???? we hebben het toch wel over een 4 takt??
inderdaad de diameter niet te ruim kiezen om de gassnelheid hoog te houden,maar hoe minder weerstand (o.a. bochten) hoe beter.
en dan nogmaals: een verandering aan een uitlaat zal bij een standaart blok heus niet zo`n giga winst/verlies opleveren,althans voor de meeste van ons niet merkbaar.
mijn mening kan `t fout hebben.....
the groeten
luc
LIEVER HOOG WATER DAN HOGE BLOEDDRUK
1977 DODGE W200 318 cui edelbr.streetmaster 2,holley 650,purple cam,flowtech headers.
1968 DODGE CHARGER 451 cui stroker,edelbr.torker2 ,holley 750,purple cam
1977 DODGE W200 318 cui edelbr.streetmaster 2,holley 650,purple cam,flowtech headers.
1968 DODGE CHARGER 451 cui stroker,edelbr.torker2 ,holley 750,purple cam
kijk eens bij
www.uitlaten.com/faq/antwoorden.html
www.uitlaten.com/faq/antwoorden.html
gr Jan
Wie achter de kudde aanloopt,loopt altijd in de STRONT.
Wie achter de kudde aanloopt,loopt altijd in de STRONT.
Ik heb gewoon een complete lijn besteld bij Summit!
Vanaf de headers tem de dempers en de eindstukken!
moest 't nou iet zijn dat ik hem niet origineel kon moneteren vawege de wetten hiere in België!
Mag je in NL side-pipes hebbe of niet?!
Want als dat mag dan ben je voor 240 euro gesteld voor alles!
de headers passen perfekt en het systeem is helemaal van Dynomax...
Heb toch wel duidelijk meer power (geen originele nokkenas)
Het geluid is heel bescheiden bij stationair draaien...
De moment je ff op die grote pedaal rechts duwt komt er een monster tot leven dat vanaf je begint te trekken tot op 't laatst moooi zwaar blijt klinken!
ik heb dus twee dagen moeten lassen(lees m'n buurman heeft moete lasse...)
omdat ik de lijn moest doortrekken naar achter.
Met als resultaat links en rechts onder da achterbumper een mooie buis eronderuit!
Moest je intresse hebben laat 't me maar weten dan stuur ik je de gegevens van summit!
Mvg, Nils
Vanaf de headers tem de dempers en de eindstukken!
moest 't nou iet zijn dat ik hem niet origineel kon moneteren vawege de wetten hiere in België!
Mag je in NL side-pipes hebbe of niet?!
Want als dat mag dan ben je voor 240 euro gesteld voor alles!
de headers passen perfekt en het systeem is helemaal van Dynomax...
Heb toch wel duidelijk meer power (geen originele nokkenas)
Het geluid is heel bescheiden bij stationair draaien...
De moment je ff op die grote pedaal rechts duwt komt er een monster tot leven dat vanaf je begint te trekken tot op 't laatst moooi zwaar blijt klinken!
ik heb dus twee dagen moeten lassen(lees m'n buurman heeft moete lasse...)
omdat ik de lijn moest doortrekken naar achter.
Met als resultaat links en rechts onder da achterbumper een mooie buis eronderuit!
Moest je intresse hebben laat 't me maar weten dan stuur ik je de gegevens van summit!
Mvg, Nils