Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Aanhangerervaringen - hoe pakken jullie het vaker rijden met a

Algemeen , dit moet je zien , off topic , test forum
area51
Berichten: 360
Lid geworden op: 29 jun 2001 13:39
Locatie: Frankrijk

Bericht door area51 »

Hallo Dodgers,

Zijn er onder jullie mensen die vaker en grote afstanden met de Dodge aanhangers trekken?

Hoe pakken jullie dat dan aan?
Koeler voor de automaat is een must, dat weet ik, maar de een zegt grote banden, lekker zuinig..., de andere zegt kleine banden, goed tegen de berg op...

beetje van dat soort dingen?!?
groet, Bart
limbododge
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 jan 2008 18:45
Locatie: valkenburg

Bericht door limbododge »

nou ik rijdt gewoon met orginele dodge en 33er banden autoambulance 3500 kg en heb nog geen problemen gehad in 3 jaar tijd gr limbododge
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

grote banden zorgt ervoor dat de motor lager toeren draait, maar dan ook weer meer moeite heeft om te vertrekken vanuit stilstand. dus het verbruik zal daar amper schelen.
ook bij bergop moet de motor meer werken met grote banden.

bij kleinere banden draait de motor meer toeren, maar heeft hij ook minder moeite.
in principe maakt dat niks uit, als je in bergop moet rijden, ga je toch gewoon een versnelling lager.

ik heb al verschillende keren aanhangers getrokken en qua verbruik merk ik geen verschil en rijd op standaard afmetingen van banden
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

heb veel ervaring met aanhanger rijden ( altijd met 3 assige schamelaanhanger gereden), en rijdt op de autobaan met het vrachtverkeer mee (zo ca 85km/h ) op 37 inch good year wrangler banden (en sinds ik een ruilmotor heb rijdt de auto ca 20% zuiniger ,erg welkom met de huidige recordhoge gasprijzen), ik heb uitgerekend dat de motor bij 85kmh zon 2100 toeren per minuut draait op deze 37 inch banden (met de gegevens dat automaat d = 1:1 , wisselbak hogegearing = 1:1 en achteras dana 70 = 1: 4,33) , (de brandstof verbruikscijfers staan bij topic met de dodge op reis), en de auto kan het gewicht goed trekken , bij bergop rijden met volgeladen aanhanger schakelt de automaat terug bij ca 65 km h en dat is dus bij ca 1600 motortoeren, wie weet of kan het specificatie grafiek van de dodge chrysler 318 v8 motor hier op het forum zetten , ben daar erg benieuw naar ( dus dat grafiekje met koppellijnte, pk lijntje en verbruikslijntje) . in de jaren 70 werden niet zulke hoge inspanningen werden gedaan om een gunstig verbruik van een motor en emissieeisen van een motor , een auto uit die tijd draait op cruisesnelheid (met de originele bandenmaat) veelal meer toeren dan nodig is ( men had liever wat pk reserve dan een gunstig brandstofverbruik), bij lange ritten ben ik er zo goed als zeker van een dodge op originele banden merkbaar meer verbruikt dan op grote banden .
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

ik heb de dodge 2-3maand gebruikt voor het werk (wegens geen firmawagen meer) en men werk is 150km van huis.
de dodge verbruikt hierbij een 25liter/100km (1 op 4 dus).
dit bij normaal rijgedrag en snelheden tot 100km/h.
als ik goed doortrek en hard rijd (snelheden van 139km/h op gps) dan stijgt men verbruik een heel pak.
als ik op gemak rijd en niet harder dan 80-85 zit men verbruik zo rond de 20-22liter.

met een aanhanger eraan rijd ik natuurlijk een heel stuk rustiger en merk ik geen hoger verbruik dan normaal (20-30liter rekening houdend)

zoveel zuiniger zullen 37'ers niet rijden. op snelweg misschien wel omdat je dan een continue snelheid hebt met laag toerental. maar jouw motor moet meer werken als je van stilstand vertrekt (het zou zijn alsof je met een gewone wagen in 2de of 3de vertrekt dan) en verbruikt dan een stuk meer.

op één of ander forum had iemand zijn dyno run van een dodge online gezet, maar vind het topic niet meer terug.

k geloof wel dat er een 4BBL carb opzat en headers.
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
dus als iemand die run herkend, laat maar weten
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

bij zuinigheidstesten met vrachtwagens waar de test ingenieurs van de fabriek zelf op de auto rijden ,rijden weg in een hogere versnelling om brandstof te besparen . maar dat terzijde . het is een interresant tabelletje wat je gestuurd hebt , daaruit blijkt dat het max koppel op lpg gehaald wordt bij 2100 toeren en op benzine 2200 toeren , en laat mijn auto nou net 2100 toeren draaien zoals hierboven beschreven bij 85kmh , een auto met vracht loopt het meest efficient als hij in de buurt van het max koppel (het liefst iets erboven) draait .verder loopt mijn eigen auto solo gem. 1:3,6 , ik heb andere dodge rijders ook wel eens gevraagt naar verbruik en die zeiden allemaal zo rond de 1:3,5 , zelfs een nieuwere dodge magnum met 5,2 ltr motor deed 28 ltr op 100km . fcapri hoe haal jij dan een verbruik van 1:5 ? ingrijpende aanpassingen aan je auto verricht ? erg interessant om te weten in deze tijden van record hoge gasprijzen.



Edited By bastian on 1294006906
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

ik rijd niet hard, laat hem zoveel mogelijk uitbollen naar een rood licht en niet gas geven tot het einde en dan remmen.

ik rijd op VOLLEDIG straatprofiel banden, hard opgepompt, gas installatie draait arm (t is nutteloos om rijk te rijden op LPG).
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/dodg ... 0_4424.jpg
ik heb de linkse banden voor de winter, en de rechtse voor de zomer. met die rechtse haal ik het zuinigst. zijn landbouwvoertuigbanden en mogen ook maar 50mph rijden

het laagste verbruik ooit was 18liter/100km (1:5,5), 14° voorontsteking, carbu die veel valse lucht trekt :p (je kan de carb gewoon van links naar rechts bewegen terwijl de voet blijft staan). flashlube systeem waar ik gewoon diesel in doe (als het maar vettig is en de kleppen smeert), geen benzinetank, geen cardanas vooraan, versnellingsbak in lock, en zo weinig mogelijk gas geven.

als ik vertrek geef ik ff gas, dan los ik ff en dan schakeld de bak op, en dan geef ik weer gas.
bij mij schakeld die meestal rond de 1800rpm naar de volgende versnelling (valt dan terug naar een 1300-1400rpm). ik ga ook niet harder dan 80-85km/h

als ik snelweg doe en snelheden van 100-110km/H haal, is men verbruik wel 25-30liter (1:3 tot 1:4).
ik heb 2 tanken hangen, de eerste haalt 160mijl, de 2de tank haalt 200mijl. ik heb 2 tanken van 80liter steken (met 80% vulling dus 64liter/tank). ik denk dat die 2 tanken hun vlotters anders hangen en dat er in de ene meer inkan, en de andere minder.
als ze leeg zijn, tank ik zo een 125-130liter LPG.
als ik sneller rijd dan normaal, dan is de eerste leeg op 140-150mijl, en de 2de 170-180mijl. en heb dezelfde waardes als ik met een aanhanger rijd. of volgeladen met meubels.

het gewicht is niet zo bepalend, de luchtweerstand wel.
dus of die nu 2500kg weegt of 3000kg, dat maakt hem niet zoveel.
85km/H of 120km/h rijden is wel heel bepalend in het verbruik. die met zijn nieuwe dodge zal ook wel harder hebben gereden dan 85 hé :D

ff ter info
mijn renault kangoo met 1.5TDCI van het werk heb ik ooit op 4.2l/100km gekregen (bijna 1:24)
men renault megane met 1.5TDCI zat zo gemiddeld tussen de 4.4 en 4.6liter (1:23 zowat).
zuinig rijden kan ik wel heeeeeeeel goed

dat een vrachtwagen in hoge versnelling vertrekt kan ik aannemen. die hebben ook maar van 1500 tot 1800rpm dat ze kunnen rijden hé, en daarbij halen die IMMENS veel koppel
wij gaan van 1400 tot 4500rpm met de dodge en een benzinewagen is nu niet echt een koppelbeest (alhoewel ik de prestaties van onze dodges toch heel goed vind, die halen vlakke koppelcurves zoals een diesel)




Edited By fcapri on 1294048569
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

accoord , de rijstijl die jij hebt heb ik ook , en de voorontsteking staat ook op 14 graden, t zal mijn gewicht van 2900kg en de hogere luchtweerstand zijn die t m doen (hoogte =240cm). verbruik in gewicht is er namelijk ook : met lege aanhanger (tg 3.8ton) 30ltr/110km naar 39ltr/100km vol beladen( tg 8ton) dus per 500kg meergewicht heb ik meerverbruik van ca 1 ltr per 100km. tegen de berg op merk je de vlakke koppelcurve van de 318 v8 , over een ruim toerenbereik kun je m laten trekken , ik schakel de automaatselector bij terugzakken onder de 70 kmh dan naar 2 , is beter voor de automaat, hoewel je temperetauur van de bak dan langzaam maar zeker ziet stijgen .



Edited By bastian on 1294052175
76 w200
Berichten: 587
Lid geworden op: 01 mar 2007 20:03
Locatie: westkapelle

Bericht door 76 w200 »

hoi dat is mijn run op de testbank

standaard 2bbl , headers dubbele rvs uitlaat met balansbuis en 35ers er onder

gemiddeld verbruik 1 op 3 ongeveer :D

gr ed
76 w200 340
76 w200 360
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

bastian schreef:met lege aanhanger (tg 3.8ton) 30ltr/110km naar 39ltr/100km vol beladen( tg 8ton) dus per 500kg meergewicht heb ik meerverbruik van ca 1 ltr per 100km. tegen de berg op merk je de vlakke koppelcurve van de 318 v8 , over een ruim toerenbereik kun je m laten trekken
das is gelijkaardig met de mijne.
als ik 100-110km/h rijd dan is men verbruik tussen de 25 en 30 liter, ook met aanhanger erachter (ik haal enkel autos op, dus als de aanhanger geladen is met een escort, is het maar 800kg extra en geen 8ton. verbruik is dan ook op zen hoogst 1:3

als je zonder aanhanger zou rijden en niet sneller dan 90, zou je ook meer dan 1:4 halen

de koppelcurve van hierboven is idd een schone curve, maar komt eigenlijk niet overéén met de fabrieksopgave. daar zou het max koppel op 1600rpm liggen, en hier is het 2100rpm. misschien door de headers die erachter zitten dat zen koppel verlegd wordt naar hogere toeren?

ik vind de dodges gewoon goed rijden, zelf met hun hoge leeftijd en hoge kmstand.
de dodge zou 150pk hebben op 2500kg, dat is 60pk/ton
nu mag je een wagen met zelfde specs ernaast zetten, de dodge is gewoon sneller.
men golfke heeft 54pk op 850kg, dat is een 63pk/ton.
beide halen ze 140km/h, alleen doet de dodge dat altijd, en de golf doet dat na 20km rijden en een goeie bergaf met wind achter :p
het schone bewijs dat topsnelheid hoofdzakelijk door de pk's bepaald worden, maar de acceleratie door het koppel. de dodge trekt de golf er zo af
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

en volgens mij haalt ie ook de opgegeven fabriek pk niet met 122bhp ,de sae meting zou de amerikaanse dus ook de fabrieks meting moeten zijn ,ik denk dat zijn motor niet meer helemaal toppie is of anders verkeerd afgesteld .f capri :kun je die grafiek van de fabriek niet vinden en hier plaatsen ?



Edited By bastian on 1294077875
area51
Berichten: 360
Lid geworden op: 29 jun 2001 13:39
Locatie: Frankrijk

Bericht door area51 »

Kijk, dit zijn de reacties waarop ik gehoopt had!

dus, als ik het goed begrijp, zou het het mooist zijn om als je alleen trailers rijd over lange afstanden, Bijvoorbeeld een D-200 met volledige straatbanden en een voorontsteking op 14 graden te hebben? misschien ook nog een handgeschakelde, om de omvormerslip te elimineren?

of zou de 4x4 wel degelijk meehelpen om goede tractie te behouden zodat je onderweg niet komt te slippen?

Overigens, @fcapri, die rechtse banden, zijn met nylon gordels i.p.v. staal geloof ik he?, en bias ply.
hoe is het rijgedrag van die banden? en welke maat?




Edited By area51 on 1294093279
groet, Bart
76 w200
Berichten: 587
Lid geworden op: 01 mar 2007 20:03
Locatie: westkapelle

Bericht door 76 w200 »

bastian
zijn dat geen kruk as pk's die ze standaard opgeven??
Aangezien m'n dodge niet echt traag is
gr ed
76 w200 340
76 w200 360
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

area51 schreef:Overigens, @fcapri, die rechtse banden, zijn met nylon gordels i.p.v. staal geloof ik he?, en bias ply.
hoe is het rijgedrag van die banden? en welke maat?

hoe ze gemaakt zijn weet ik niet, ze zijn wel heel stevig. k denk zelf dt ze hoog blijven staan ook al zijn ze lek.

in vergelijking met die winterbanden rijden die HEEEEEEEEEL zacht. nu zit dat mud/snow profiel er weer onder en mijn god, wat rammelt die dodge nu.

nadeel is wel dat ze maar 50mph ofzo mogen rijden en als ze koud zijn, trilt de dodge ook. maar eens warm zalige bandjes

de maat is 12 x 16,5
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/dodg ... 0_4422.jpg




Edited By fcapri on 1294094202
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

76 w200 schreef:bastian
zijn dat geen kruk as pk's die ze standaard opgeven??
Aangezien m'n dodge niet echt traag is
gr ed

ja dat kan goed zijn maar dan had je aan de wielen nog altijd minstens 145pk moeten meten, 30PK VERLIES in de aandrijflijn is welhaast ondenkbaar of je moet de handrem erop hebben staan . .




Edited By bastian on 1294099419
Plaats reactie