Afstellen van Dodge - Vraag over afstellen
Hallo Dodge liefhebbers!!
Mijn naam is Jeroen en ben nieuw hier. Ik heb een Dodge W200 die volledig is gerestaureerd. De bak ben ik nu mee bezig en de rest is klaar. Zal es proberen om mijn avatar te weizigen in een foto van mijn Dodge. De vraag die ik wil stellen is hoe ik het best mijn Dodge kan afstellen. De motor is het volgende aan gebeurd: Nieuwe klepstoters, een snellere nokkenas is gemonteerd, en een nieuw spruitstuk met een Holley 4150G carburateur. Blok is een 318 van "77. Auto ook.
Op hoeveel graden moet ik de ontsteking afstellen met de stoboscoob? En hoe kan ik de ontsteking het best afstellen? Ik hoop dat iemand hier eenzelfde setup van zijn motor heeft en mij de informatie kan verschaffen.
Hoop dat de info duidelijk genoeg is...
Groet,
Jeroen
Mijn naam is Jeroen en ben nieuw hier. Ik heb een Dodge W200 die volledig is gerestaureerd. De bak ben ik nu mee bezig en de rest is klaar. Zal es proberen om mijn avatar te weizigen in een foto van mijn Dodge. De vraag die ik wil stellen is hoe ik het best mijn Dodge kan afstellen. De motor is het volgende aan gebeurd: Nieuwe klepstoters, een snellere nokkenas is gemonteerd, en een nieuw spruitstuk met een Holley 4150G carburateur. Blok is een 318 van "77. Auto ook.
Op hoeveel graden moet ik de ontsteking afstellen met de stoboscoob? En hoe kan ik de ontsteking het best afstellen? Ik hoop dat iemand hier eenzelfde setup van zijn motor heeft en mij de informatie kan verschaffen.
Hoop dat de info duidelijk genoeg is...
Groet,
Jeroen
Hey Jeroen,
leuk bezig geweest!
Ik mis een belangrijk gegeven; op welke brandstof ga je rijden??
Afstellen doe je stationair, met warme motor en afgedopt vacuum.
Op LPG werkt rond de 14 graden voorontsteking het beste.
Op benzine wordt 4 graden voorontsteking voorgeschreven.
De 318 van mijn '77 W200 is nog wat stappen verder opgevoerd en daar rij ik op benzine op iets van 10 - 12 graden voorontsteking, en op LPG zit ik op 14 graden voor-.
Succes!
322Rob
leuk bezig geweest!
Ik mis een belangrijk gegeven; op welke brandstof ga je rijden??
Afstellen doe je stationair, met warme motor en afgedopt vacuum.
Op LPG werkt rond de 14 graden voorontsteking het beste.
Op benzine wordt 4 graden voorontsteking voorgeschreven.
De 318 van mijn '77 W200 is nog wat stappen verder opgevoerd en daar rij ik op benzine op iets van 10 - 12 graden voorontsteking, en op LPG zit ik op 14 graden voor-.
Succes!
322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
Dat zal zeker beter van de plek komen!
Al zal je het echte rendement er pas uit kunnen halen met headers (spaghetti uitlaatspruitstukken) en een open uitlaatsysteem. Maar wellicht heb je dat al. Het standaard uitlaatsysteem verhindert een vrije ademhaling van het blok door de hoge tegendruk en tempert daarmee een gemakkelijke vermogensafgifte. Bij een opgevoerde motor verergert dat effect alleen maar.
Mijn 318 heeft nu een berekend/geschat vermogen van tussen de 250 en 300pk. Het is een genot om te rijden! Het ding blijft maar trekken. Cruciaal is ook het afstellen van de 'throttle valve linkage' (kick down stangenstelsel).
Bij mijn Dots staat dat erg strak zodat ik met het gaspedaal de schakelpunten zelf kan bepalen. Samen met een toerenteller op het dashboard gaat dat prima. Als de bak te vroeg opschakelt heb je weinig profijt van je pittige investering. Afstellen kost niets en kan een wereld van verschil maken, dat tik ik uit eigen ervaring.
Het klinkt een beetje vreemd dat ik op benzine met 12 graden voorontsteking rijdt (ipv 4), maar dat heeft met de mate van tuning te maken. Als je motor meer pk's heeft kan je de ontsteking vervroegen, loopt ie weer een stuk beter. De kunst is om de maximale vervroeging te vinden zonder dat de motor gaat pingelen. En dat kan voor elk blok anders zijn. Als je dat punt eenmaal hebt gevonden loopt de motor vrijwel ideaal. Een motor die goed is afgesteld zal zijn vermogen gemakkelijk leveren en daarmee relatief zuinig met de brandstof zijn.
Mijn Dots verbruikt met al dat afstellen hetzelfde als voor het opvoeren (1:3,8km opLPG) terwijl de verbranding tamelijk perfect is.
Ik ben benieud naar jouw bevindingen!
322Rob
Al zal je het echte rendement er pas uit kunnen halen met headers (spaghetti uitlaatspruitstukken) en een open uitlaatsysteem. Maar wellicht heb je dat al. Het standaard uitlaatsysteem verhindert een vrije ademhaling van het blok door de hoge tegendruk en tempert daarmee een gemakkelijke vermogensafgifte. Bij een opgevoerde motor verergert dat effect alleen maar.
Mijn 318 heeft nu een berekend/geschat vermogen van tussen de 250 en 300pk. Het is een genot om te rijden! Het ding blijft maar trekken. Cruciaal is ook het afstellen van de 'throttle valve linkage' (kick down stangenstelsel).
Bij mijn Dots staat dat erg strak zodat ik met het gaspedaal de schakelpunten zelf kan bepalen. Samen met een toerenteller op het dashboard gaat dat prima. Als de bak te vroeg opschakelt heb je weinig profijt van je pittige investering. Afstellen kost niets en kan een wereld van verschil maken, dat tik ik uit eigen ervaring.
Het klinkt een beetje vreemd dat ik op benzine met 12 graden voorontsteking rijdt (ipv 4), maar dat heeft met de mate van tuning te maken. Als je motor meer pk's heeft kan je de ontsteking vervroegen, loopt ie weer een stuk beter. De kunst is om de maximale vervroeging te vinden zonder dat de motor gaat pingelen. En dat kan voor elk blok anders zijn. Als je dat punt eenmaal hebt gevonden loopt de motor vrijwel ideaal. Een motor die goed is afgesteld zal zijn vermogen gemakkelijk leveren en daarmee relatief zuinig met de brandstof zijn.
Mijn Dots verbruikt met al dat afstellen hetzelfde als voor het opvoeren (1:3,8km opLPG) terwijl de verbranding tamelijk perfect is.
Ik ben benieud naar jouw bevindingen!
322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
Er zitten inderdaad headers (spaghetti) uitlaatspruitstukken op. De uitlaat zelf is een RVS gemaakt door EPS Hoogezand. Een toerenteller is idd wel makkelijk om de kick down af te stellen. We gaan eerst met het motortje aan de gang, daarna dat maar. Bedankt voor je reacties kan ik wel wat mee!
Jeroen
Jeroen
Jij bent echt goed bezig geweest!
Een toerentaller kan heel veel duidelijk maken, maar je hebt hem niet nodig voor de 'kick-down'-afstelling.
De schakelmomenten zijn, met 31" banden, als volgt:
Stationair (ofwel kruipende)
1>2 = 8-10mph
2>3 = 11-13mph
3<1 = 7-9mph
Volgas
1>2 = 23-31mph
2>3 = 49-56mph
Kickdown
3<2 = 42-51mph
3<1 = 20-23mph
Met grotere banden liggen de snelheden iets lager, de stap van 31" naar 33" is echter niet zo groot, dan kun je van de opgegeven toleranties uitgaan.
Als je nog vragen hebt; ik beantwoord ze graag, als ik een antwoord heb.
Groent'n,
322Rob
Een toerentaller kan heel veel duidelijk maken, maar je hebt hem niet nodig voor de 'kick-down'-afstelling.
De schakelmomenten zijn, met 31" banden, als volgt:
Stationair (ofwel kruipende)
1>2 = 8-10mph
2>3 = 11-13mph
3<1 = 7-9mph
Volgas
1>2 = 23-31mph
2>3 = 49-56mph
Kickdown
3<2 = 42-51mph
3<1 = 20-23mph
Met grotere banden liggen de snelheden iets lager, de stap van 31" naar 33" is echter niet zo groot, dan kun je van de opgegeven toleranties uitgaan.
Als je nog vragen hebt; ik beantwoord ze graag, als ik een antwoord heb.
Groent'n,
322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
Hallo Rob,
Bij de afstelling moet je bij het begin beginnen. Ben dus vanavond eerst bezig geweest om te kijken of de ontsteking wel op tijd stond. (bougies goed op de verdelerkap) Ik heb deze nl niet zelf aangesloten en vertrouwde het eigenlijk niet. Hier wat info:
Partnumber Distributor--> 3755201 en draaid clockwise er staat twee keer een 1 op met een pijl voor de draairichting, is dus simpel
De fireing order--> 1-8-4-3-6-5-7-2
Uit mijn Bijbel (zo noem ik mijn service manual...) haal ik deze info
Cylinder numbering: Left side: 1-3-5-7
Right side: 2-4-6-8
Nu de vraag als ik voor de auto sta wat is de left en wat is de right side?? En wat is de front van de motor. Lijkt mij waar de radiateur zit...
Mischien wat "onozele" vraagjes maar wel essentieel. Motor liep (voor dat ik de kabels eraf haalde wel... hahaha, maar niet mooi rond) vandaar de check van de kabels...
Heb foto van dodge bij deze post gedaan
Gr Jeroen
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Bij de afstelling moet je bij het begin beginnen. Ben dus vanavond eerst bezig geweest om te kijken of de ontsteking wel op tijd stond. (bougies goed op de verdelerkap) Ik heb deze nl niet zelf aangesloten en vertrouwde het eigenlijk niet. Hier wat info:
Partnumber Distributor--> 3755201 en draaid clockwise er staat twee keer een 1 op met een pijl voor de draairichting, is dus simpel
De fireing order--> 1-8-4-3-6-5-7-2
Uit mijn Bijbel (zo noem ik mijn service manual...) haal ik deze info
Cylinder numbering: Left side: 1-3-5-7
Right side: 2-4-6-8
Nu de vraag als ik voor de auto sta wat is de left en wat is de right side?? En wat is de front van de motor. Lijkt mij waar de radiateur zit...
Mischien wat "onozele" vraagjes maar wel essentieel. Motor liep (voor dat ik de kabels eraf haalde wel... hahaha, maar niet mooi rond) vandaar de check van de kabels...
Heb foto van dodge bij deze post gedaan
Gr Jeroen

Mooi ding zeg!
Rechts en links bekijk je vanaf de bestuurdersplek.
En je stuur zit links, dus.... als je voor de auto staat zit je stuur aan de rechterkant, maar je blijft dat links noemen. De linker cilinder-rij zit dus rechts als je voor de auto staat.
Als je voor de auto staat, kijk je in de inderdaad naar de voorkant van het motorblok, en zie je dus rechts de linker cilinder-rij.
Dan krijg je dus, VOLGENS DE OFFICIELE KIJKWIJZE:
De linker cilinder-rij is van voor naar achter 1-3-5-7
De rechter cilinder-rij is van voor naar achter 2-4-6-8
Ter controle, vanaf de bestuurdersplek gezien:
Links en naar de voorkant van het motorblok toe zie je cilinder 7-5-3-1
Rechts en naar de voorkant toe zie je cilinder 8-6-4-2
Als je handboek een 'Haynes' is kan je daar tekeningetjes van terugvinden, vrij vooraan in het boek.
Groent'n,
322Rob
Rechts en links bekijk je vanaf de bestuurdersplek.
En je stuur zit links, dus.... als je voor de auto staat zit je stuur aan de rechterkant, maar je blijft dat links noemen. De linker cilinder-rij zit dus rechts als je voor de auto staat.
Als je voor de auto staat, kijk je in de inderdaad naar de voorkant van het motorblok, en zie je dus rechts de linker cilinder-rij.
Dan krijg je dus, VOLGENS DE OFFICIELE KIJKWIJZE:
De linker cilinder-rij is van voor naar achter 1-3-5-7
De rechter cilinder-rij is van voor naar achter 2-4-6-8
Ter controle, vanaf de bestuurdersplek gezien:
Links en naar de voorkant van het motorblok toe zie je cilinder 7-5-3-1
Rechts en naar de voorkant toe zie je cilinder 8-6-4-2
Als je handboek een 'Haynes' is kan je daar tekeningetjes van terugvinden, vrij vooraan in het boek.
Groent'n,
322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
Hopla,
Snapt u het nog ?!?
euhmmm...
Juist...
Kijk maar es naar deze plaatjes :
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
of klik effe HIER voor een mooi plaatje.
Voorkant van de motor is inderdaad daar waar de radiator hangt.
Succes ermee !
PS: dat is inderdaad een mooie wagen die je daar hebt !!
Groeten,
Danny
Snapt u het nog ?!?
euhmmm...
Juist...
Kijk maar es naar deze plaatjes :



of klik effe HIER voor een mooi plaatje.
Voorkant van de motor is inderdaad daar waar de radiator hangt.
Succes ermee !
PS: dat is inderdaad een mooie wagen die je daar hebt !!
Groeten,
Danny
Ik ben niet bijgelovig, want dat brengt ongeluk.