Bestellen in Amerika - met name Summit
Voor mijn andere amerikaan heb ik in het verleden al met succes spullen
"over de grote plas" besteld maar ik heb nu ff een vraagje over Summitracing. Ik heb eigenlijk voorlopig alleen een pakking en filter voor de bak nodig a ű,50 maar ze rekenen voor de afhandeling alleen al bijna ศ! Iemand ervaring hiermee? Anders is het misschien handiger om hier bij partscenter holland te bestellen. Nog een vraagje: heeft iemand ervaring met de Hedman Headers die bij Summit voor ๳ over de toonbank gaan?
groeten
Roderick
"over de grote plas" besteld maar ik heb nu ff een vraagje over Summitracing. Ik heb eigenlijk voorlopig alleen een pakking en filter voor de bak nodig a ű,50 maar ze rekenen voor de afhandeling alleen al bijna ศ! Iemand ervaring hiermee? Anders is het misschien handiger om hier bij partscenter holland te bestellen. Nog een vraagje: heeft iemand ervaring met de Hedman Headers die bij Summit voor ๳ over de toonbank gaan?
groeten
Roderick
-
- Site Admin
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 06 mar 2004 09:37
Beste Roderick,
Ikzelf heb ook ooit een bestelling gedaan bij Summit, dit ging welliswaar over een groter bedrag (f 600,=) en dan vallen die kosten in het niet, het verzenden heb je weinig invloed op, je kunt kiezen voor een tweetal koeries, UPS en nog een dacht ik, dus dan worden de kosten al hoger.
Na alles ontvangen te hebben in Nederland, kreeg ik nog eens een naheffing van de Douane, en er ging 4% over het totaal ingevoerde bedrag (dus incl de vervoerskosten!) en daaroverheen kwam nog eens de btw!
Al met al was ik bijna het dubbele kwijt van het bestelbedrag...
Waarschijnlijk zijn er betere manieren om e.e.a. in te voeren, maar ik was even 'genezen'
Wellicht zijn er mensen die weten hoe je e.e.a. het beste naar hier kunt halen, en ik zou zeker een oproep doen om samen met wat anderen een bestelling te doen
Als je dit van plan bent dan doe ik in ieder geval ook mee.
groeten
Tonnie
Ikzelf heb ook ooit een bestelling gedaan bij Summit, dit ging welliswaar over een groter bedrag (f 600,=) en dan vallen die kosten in het niet, het verzenden heb je weinig invloed op, je kunt kiezen voor een tweetal koeries, UPS en nog een dacht ik, dus dan worden de kosten al hoger.
Na alles ontvangen te hebben in Nederland, kreeg ik nog eens een naheffing van de Douane, en er ging 4% over het totaal ingevoerde bedrag (dus incl de vervoerskosten!) en daaroverheen kwam nog eens de btw!
Al met al was ik bijna het dubbele kwijt van het bestelbedrag...
Waarschijnlijk zijn er betere manieren om e.e.a. in te voeren, maar ik was even 'genezen'
Wellicht zijn er mensen die weten hoe je e.e.a. het beste naar hier kunt halen, en ik zou zeker een oproep doen om samen met wat anderen een bestelling te doen
Als je dit van plan bent dan doe ik in ieder geval ook mee.
groeten
Tonnie
<table border="0" summary="">
<tr><td><font face="Arial" size="1" color="#000080">
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl (Wife's Daily Driver) called Dotsje
'77 W200 Susp. Lift 4" / 318ci V8 / 2-bbl
'84 B100 VAN 225ci /6 1-bbl (Son's project) Called Dottie
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet (My Daily driver) Called The Ambassador
</td><td>
</table>
<tr><td><font face="Arial" size="1" color="#000080">
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl (Wife's Daily Driver) called Dotsje
'77 W200 Susp. Lift 4" / 318ci V8 / 2-bbl
'84 B100 VAN 225ci /6 1-bbl (Son's project) Called Dottie
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet (My Daily driver) Called The Ambassador
</td><td>

Als het bedrag onder de f90,- blijft wordt er geen belasting geheven!(vanwege administratiekosten whatever), dus lonend voor kleine bestellingen. Het "leuke" aan de nederlandse belasting is inderdaad dat ze óók de porto belasten dus reken op de totale aanschafkosten + portokosten; daar gaat 6% invoer overheen en dan 19% BTW. Wat een truc is (op eigen risico!) is om te vragen of de zender een lager bedrag op de bon wil zetten en de echte rekening apart te versturen. "Used carparts" vallen ook niet onder de belasting of slechts voor de waarde die aangegeven wordt dus dat is handig als je gebruikte onderdelen laat overkomen.
Vaak zijn de prijzen in de usa stukken lager maar als je zware onderdelen laat overkomen gaat de porto dus weer zwaar tellen. Mijn ervaring is dat in sommige gevallen het wel lonend is om in de USA te bestellen, vooral als het om onderdelen gaat die hier zeldzaam en dus duur zijn. ik heb wel eens onderdelen binnen 3 dagen hier gehad, en dat met de normale post. Als je de onderdelenprijs in $ vermenigvuldigt met 4 dan heb je als indicatie ongeveer het aantal guldens dat je kwijt bent als je het in NL in handen hebt...
Ik heb wel eens met meerdere mensen een bestelling gedaan maar geldtechnisch maakt dat niet veel uit. Je zit vaak met een ingewikkelde verrekening vanwege het verschillende gewicht (dus porto) van de verschillende onderdelen. En iemand moet het bedrag eerst voorschieten (de besteller). En je moet de bestelling toch weer bij iemand op gaan pikken....maar je krijgt dan wel weer van die gezellige "mini-meetings" ;-))
wat betreft pakking&filter zal ik morgen eens rondbellen wat het hier kost.
groeten
Roderick
(Bewerkt door rick71 at 8:42 pm on Juni 14, 2001)
Vaak zijn de prijzen in de usa stukken lager maar als je zware onderdelen laat overkomen gaat de porto dus weer zwaar tellen. Mijn ervaring is dat in sommige gevallen het wel lonend is om in de USA te bestellen, vooral als het om onderdelen gaat die hier zeldzaam en dus duur zijn. ik heb wel eens onderdelen binnen 3 dagen hier gehad, en dat met de normale post. Als je de onderdelenprijs in $ vermenigvuldigt met 4 dan heb je als indicatie ongeveer het aantal guldens dat je kwijt bent als je het in NL in handen hebt...
Ik heb wel eens met meerdere mensen een bestelling gedaan maar geldtechnisch maakt dat niet veel uit. Je zit vaak met een ingewikkelde verrekening vanwege het verschillende gewicht (dus porto) van de verschillende onderdelen. En iemand moet het bedrag eerst voorschieten (de besteller). En je moet de bestelling toch weer bij iemand op gaan pikken....maar je krijgt dan wel weer van die gezellige "mini-meetings" ;-))
wat betreft pakking&filter zal ik morgen eens rondbellen wat het hier kost.
groeten
Roderick
(Bewerkt door rick71 at 8:42 pm on Juni 14, 2001)
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
- Contacteer:
Hoi Rick71,
Als je toch bij SummitRacing een filter + pakking wil bestellen, misschien is het een idee om dan een shift-kit van B&M te bestellen. Daar zit ook een pakking bij, zo'n kit kost maar 25 Dollar, en het werkt geweldig! Je staat versteld hoe lekker die bak daarna schakelt.
Alleen het filter heb je dan nog niet, maar die is ook los te koop. Wat je ook kan doen is bij SummitRacing een extern filter te bestellen. Je krijgt dan wat slangen en een houder + een normaal oliefilter. Die set kost ook bijna niets en vanaf dat moment is filter vervangen veel eenvoudiger en goedkoper.
En als je dan toch met je bak aan de gang bent, ze hebben bij SummitRacing ook een aftapplug voor 6.95...
En als je het helemaal af wil maken hang je in de leiding gelijk een extra oliekoelertje. Al met al wordt het dan toch een "echte" bestelling.
Maar die shift-kit dat zou ik sowieso doen! De levensduur van je bak wordt er ook langer van, en het schakelt toch lekker! En om de kosten hoef je het niet te laten. Ik heb ook zo'n shiftkit en zou niet meer zonder willen. En als je in Amerika op de Dodge forums kijkt dan is er niemand meer die GEEN shiftkit heeft. Die hoort gewoon in de bak!
Misschien dat er meer mensen hun bak willen opleuken en dat je meerdere shiftkits tegelijk kan laten komen. Zo'n setje weegt haast niets dus kost geen extra porto.
Groeten,
Frans Veldman
Als je toch bij SummitRacing een filter + pakking wil bestellen, misschien is het een idee om dan een shift-kit van B&M te bestellen. Daar zit ook een pakking bij, zo'n kit kost maar 25 Dollar, en het werkt geweldig! Je staat versteld hoe lekker die bak daarna schakelt.
Alleen het filter heb je dan nog niet, maar die is ook los te koop. Wat je ook kan doen is bij SummitRacing een extern filter te bestellen. Je krijgt dan wat slangen en een houder + een normaal oliefilter. Die set kost ook bijna niets en vanaf dat moment is filter vervangen veel eenvoudiger en goedkoper.
En als je dan toch met je bak aan de gang bent, ze hebben bij SummitRacing ook een aftapplug voor 6.95...
En als je het helemaal af wil maken hang je in de leiding gelijk een extra oliekoelertje. Al met al wordt het dan toch een "echte" bestelling.
Maar die shift-kit dat zou ik sowieso doen! De levensduur van je bak wordt er ook langer van, en het schakelt toch lekker! En om de kosten hoef je het niet te laten. Ik heb ook zo'n shiftkit en zou niet meer zonder willen. En als je in Amerika op de Dodge forums kijkt dan is er niemand meer die GEEN shiftkit heeft. Die hoort gewoon in de bak!
Misschien dat er meer mensen hun bak willen opleuken en dat je meerdere shiftkits tegelijk kan laten komen. Zo'n setje weegt haast niets dus kost geen extra porto.
Groeten,
Frans Veldman
Summit en Racesearch versturen volgens mij alleen maar met UPS en FedEx. Beide zijn duur.
PAW had er geen enkel probleem mee de handel per post op te sturen, maar ik ben nogal ontevreden over hun manier van doe n in het geval van backorders (erg zachtjes uitgedrukt...)
Ik ben zelf heel erg te spreken over http://www.manciniracing.com (Mopar specialisten) Deze mensen sturen ook per post (USPS, U.S. Postal Service), en desgevraagd vullen ze ook een vrije interpretatie van de waarde op de vrachtbrief in.. We betalen al genoeg belasting, nietwaar? Ik ben gemiddeld uitgekomen op 3,5 maal de dollar om op guldens uit te komen. Ik schrik me iedere keer weer lam, als ik 's wat snel nodig heb, en in NL bestel. Ze rekenen hier gemiddeld 6 a 7 maal de $, zo lijkt het wel.
PAW had er geen enkel probleem mee de handel per post op te sturen, maar ik ben nogal ontevreden over hun manier van doe n in het geval van backorders (erg zachtjes uitgedrukt...)
Ik ben zelf heel erg te spreken over http://www.manciniracing.com (Mopar specialisten) Deze mensen sturen ook per post (USPS, U.S. Postal Service), en desgevraagd vullen ze ook een vrije interpretatie van de waarde op de vrachtbrief in.. We betalen al genoeg belasting, nietwaar? Ik ben gemiddeld uitgekomen op 3,5 maal de dollar om op guldens uit te komen. Ik schrik me iedere keer weer lam, als ik 's wat snel nodig heb, en in NL bestel. Ze rekenen hier gemiddeld 6 a 7 maal de $, zo lijkt het wel.
Rienk,
ik heb even rondgeneust bij manciniracing en ik denk dat ik dat ga proberen. Frans, ik heb al uitgebreid op jouw site gekeken naar de modificaties (viscofan zat er bij mij ook al op!) en het is inderdaad wel handig om tóch maar meteen die shiftkit te installeren....als iemand zich binnenkort verveeld mag die komen helpen ;-) extra oliekoeler is bij mij voorlopig niet nodig omdat de dodge niet veel belast wordt.....en ik steek al genoeg geld in mijn andere wagen dus ik moet even streng zijn ;-)
ik ben niet zo'n voorstander van gezamelijk bestellen (zie boven) maar wie vóór maandagmiddag zijn bestelling doormaild (alléén bakfilters en shiftkits mét typenummers dus niet aankomen met andere zooi!) neem ik mee in mijn bestelling. Ik heb nu even niet de exacte gegevens over de bak bij de hand maar deze nr's kwam ik tegen:
shiftkit:
(1971-77) Torqueflite - 727 BMM10225 ษ.95
(1978-79) Torqueflite - 727, (Non Lock-up) BMM10232 ษ.95
of moet het toch deze zijn:
(1971-77) Torqueflite - 904, with V8 BMM10225 ษ.95
filter:
MOPAR - A-727 - Gasket and Filter MOPP4120461 ů.50
ik zal zelf nog ff checken of dit klopt, ik reken erop dat jullie dat ook doen ;-) let op: shiftkits voor de '78 en '79 hebben een ander typenummer.
groeten
Roderick
oja, ik heb een w200 paginaatje inelkaar gedraaid, alleen is de server vandaag slecht bereikbaar (link bestaat wel)
http://members.nbci.com/rick71/html/w200.html
ik heb even rondgeneust bij manciniracing en ik denk dat ik dat ga proberen. Frans, ik heb al uitgebreid op jouw site gekeken naar de modificaties (viscofan zat er bij mij ook al op!) en het is inderdaad wel handig om tóch maar meteen die shiftkit te installeren....als iemand zich binnenkort verveeld mag die komen helpen ;-) extra oliekoeler is bij mij voorlopig niet nodig omdat de dodge niet veel belast wordt.....en ik steek al genoeg geld in mijn andere wagen dus ik moet even streng zijn ;-)
ik ben niet zo'n voorstander van gezamelijk bestellen (zie boven) maar wie vóór maandagmiddag zijn bestelling doormaild (alléén bakfilters en shiftkits mét typenummers dus niet aankomen met andere zooi!) neem ik mee in mijn bestelling. Ik heb nu even niet de exacte gegevens over de bak bij de hand maar deze nr's kwam ik tegen:
shiftkit:
(1971-77) Torqueflite - 727 BMM10225 ษ.95
(1978-79) Torqueflite - 727, (Non Lock-up) BMM10232 ษ.95
of moet het toch deze zijn:
(1971-77) Torqueflite - 904, with V8 BMM10225 ษ.95
filter:
MOPAR - A-727 - Gasket and Filter MOPP4120461 ů.50
ik zal zelf nog ff checken of dit klopt, ik reken erop dat jullie dat ook doen ;-) let op: shiftkits voor de '78 en '79 hebben een ander typenummer.
groeten
Roderick
oja, ik heb een w200 paginaatje inelkaar gedraaid, alleen is de server vandaag slecht bereikbaar (link bestaat wel)
http://members.nbci.com/rick71/html/w200.html
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
- Contacteer:
Hoi,
Nou, die shiftkit daar MOET je die van VOOR 1978 hebben, en wel die voor de A727. De 929 is een andere bak, en vanaf 1978 zijn er wat wijzigingen in de 727 doorgevoerd. Sommigen hebben een lock-up en/of vier versnellingen.
Ik ga er dus even van uit dat je een uit het leger gedumpte W200 hebt uit 1976/1977. Heb je een heel andere auto dan moet je zelf even kijken wat er in zit en uit welke jaargang dat stamt.
Het installeren van de shiftkit is niet zo moeilijk, de bak moet toch open voor het filter, je krijgt er een uitgebreide handleiding bij, maar het is wel een redelijk secuur en tijdrovend klusje. Veel kleine onderdeeltjes, en het is belangrijk om alle onderdelen uit het ventielenhuis zo schoon mogelijk te houden. Uiteraard stel je dan ook gelijk even de rembanden af. Het leuke is dat na afloop de bak beter is dan een nieuwe. :-)
Ik weet niet waar je woont, maar als dat niet al te ver hier vandaan is wil ik best wel effe helpen. Het kan ook leuk/handig zijn om dit klusje met meerdere mensen tegelijk te doen, dus als er meer mensen zo'n shiftkit bestellen dan zou je die tegelijkertijd kunnen inbouwen. Als je dan een kogeltje laat vallen dan kun je bij je buurman afkijken waar ie hoort te zitten. Als het dan ook nog mooi weer is kunnen we daarna gaan BBQ-en. :-)
Groeten,
Frans Veldman.
Nou, die shiftkit daar MOET je die van VOOR 1978 hebben, en wel die voor de A727. De 929 is een andere bak, en vanaf 1978 zijn er wat wijzigingen in de 727 doorgevoerd. Sommigen hebben een lock-up en/of vier versnellingen.
Ik ga er dus even van uit dat je een uit het leger gedumpte W200 hebt uit 1976/1977. Heb je een heel andere auto dan moet je zelf even kijken wat er in zit en uit welke jaargang dat stamt.
Het installeren van de shiftkit is niet zo moeilijk, de bak moet toch open voor het filter, je krijgt er een uitgebreide handleiding bij, maar het is wel een redelijk secuur en tijdrovend klusje. Veel kleine onderdeeltjes, en het is belangrijk om alle onderdelen uit het ventielenhuis zo schoon mogelijk te houden. Uiteraard stel je dan ook gelijk even de rembanden af. Het leuke is dat na afloop de bak beter is dan een nieuwe. :-)
Ik weet niet waar je woont, maar als dat niet al te ver hier vandaan is wil ik best wel effe helpen. Het kan ook leuk/handig zijn om dit klusje met meerdere mensen tegelijk te doen, dus als er meer mensen zo'n shiftkit bestellen dan zou je die tegelijkertijd kunnen inbouwen. Als je dan een kogeltje laat vallen dan kun je bij je buurman afkijken waar ie hoort te zitten. Als het dan ook nog mooi weer is kunnen we daarna gaan BBQ-en. :-)
Groeten,
Frans Veldman.
Ik zou bij Mancini niet ON-LINE bestellen, maar even bellen, dit ivm. de creatieve benadering van de pro-forma invoice.. :-)
Ik zie filters op je verlanglijstje staan...Als ik het me goed herinner, zat er een filter in mijn shiftkitje.
En als je dan toch spullen laat overzwemmen, doe je bak een lol, en neem een koeler + filter. A727's (en andere automaten) houden niet van warme/hete olie. Bovendien breng je op die manier de oliecapaciteit ook nog een beetje omhoog. In het terrein krijgt ie nogal op zijn kl*te, bij lage toerentallen (=weinig koellucht).
Ik zie filters op je verlanglijstje staan...Als ik het me goed herinner, zat er een filter in mijn shiftkitje.
En als je dan toch spullen laat overzwemmen, doe je bak een lol, en neem een koeler + filter. A727's (en andere automaten) houden niet van warme/hete olie. Bovendien breng je op die manier de oliecapaciteit ook nog een beetje omhoog. In het terrein krijgt ie nogal op zijn kl*te, bij lage toerentallen (=weinig koellucht).
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
- Contacteer:
In het shift-kitje van B&M zit GEEN filter, maar wel een pakking.
Vandaar ook mijn idee om een extern filter te nemen. Dan laat je het interne filter voor wat het is, en het externe filter (gewoon een standaard oliefilter) is dan de volgende keer makkelijker en goedkoper te verwisselen, zonder dat de bak openmoet.
Wat Rienk zegt over die koeler is zondermeer waar. Op de Amerikaanse Mopar sites blijkt dat 75% van de automaten kaduuk gaat door oververhitting. 20% door niet of verkeerd aangesloten gaspedaalstangetje (let daar dus op: daar kan een 727 dus absoluut niet tegen!). Als je een oliekoeler monteert wordt de kans dat je automaat stuk gaat dus gelijk vier keer zo klein.
Rij je alleen maar op het asfalt en zonder zware aanhanger dan kan het zonder koeler, maar rij je in het terrein of met een trailer erachter dan kun je echt niet zonder! Onze 727 heeft geen lock-up op de koppelomvormer, dus de koppelomvormer blijft voortdurend een gedeelte van het motorvermogen opstoken. Hoe meer gas je geeft, hoe meer de koppelomvormer "slipt" en hitte produceert.
Ikzelf zou voor het volgende verlanglijstje gaan:
Shift-kit 25 US$
Extern filter kit 25 US$
Oliekoeler 50 US$
Het externe filter + oliekoeler kunnen aan dezelfde leiding dus dat is maar EEN keer werk. Het ingebouwde filter kun je laten zitten. Voor 100 Dollar heb je dan je bak grondig aangepakt en de kans op een lang en gelukkig leven enorm vergroot. Als je bak naar de filistijnen gaat ben je VEEL meer kwijt dan die 100 Dollar. Als het effe kan zou ik dit karwei dus gewoon in EEN keer goed doen, de boel is toch open en de olie eruit. Zet je er ook gelijk een aftapplug in (a 6.95) dan hoeft de bak ook nooit meer open om olie te verversen en het filter te vervangen.
Zelf heb ik een combikoeler genomen (99 US$), die behalve de automaatolie ook de motorolie koelt. Een hele mooie set compleet met alle slangen e.d. Maar eigenlijk hoeft de motorolie niet gekoeld te worden dus hier kun je zonder wroeging op besparen.
Just my two cents...
Groeten,
Frans Veldman
Vandaar ook mijn idee om een extern filter te nemen. Dan laat je het interne filter voor wat het is, en het externe filter (gewoon een standaard oliefilter) is dan de volgende keer makkelijker en goedkoper te verwisselen, zonder dat de bak openmoet.
Wat Rienk zegt over die koeler is zondermeer waar. Op de Amerikaanse Mopar sites blijkt dat 75% van de automaten kaduuk gaat door oververhitting. 20% door niet of verkeerd aangesloten gaspedaalstangetje (let daar dus op: daar kan een 727 dus absoluut niet tegen!). Als je een oliekoeler monteert wordt de kans dat je automaat stuk gaat dus gelijk vier keer zo klein.
Rij je alleen maar op het asfalt en zonder zware aanhanger dan kan het zonder koeler, maar rij je in het terrein of met een trailer erachter dan kun je echt niet zonder! Onze 727 heeft geen lock-up op de koppelomvormer, dus de koppelomvormer blijft voortdurend een gedeelte van het motorvermogen opstoken. Hoe meer gas je geeft, hoe meer de koppelomvormer "slipt" en hitte produceert.
Ikzelf zou voor het volgende verlanglijstje gaan:
Shift-kit 25 US$
Extern filter kit 25 US$
Oliekoeler 50 US$
Het externe filter + oliekoeler kunnen aan dezelfde leiding dus dat is maar EEN keer werk. Het ingebouwde filter kun je laten zitten. Voor 100 Dollar heb je dan je bak grondig aangepakt en de kans op een lang en gelukkig leven enorm vergroot. Als je bak naar de filistijnen gaat ben je VEEL meer kwijt dan die 100 Dollar. Als het effe kan zou ik dit karwei dus gewoon in EEN keer goed doen, de boel is toch open en de olie eruit. Zet je er ook gelijk een aftapplug in (a 6.95) dan hoeft de bak ook nooit meer open om olie te verversen en het filter te vervangen.
Zelf heb ik een combikoeler genomen (99 US$), die behalve de automaatolie ook de motorolie koelt. Een hele mooie set compleet met alle slangen e.d. Maar eigenlijk hoeft de motorolie niet gekoeld te worden dus hier kun je zonder wroeging op besparen.
Just my two cents...
Groeten,
Frans Veldman
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 13 feb 2001 23:03
- Locatie: etten leur
hallo lui,ik weet niet waarom jullie redelijk moeilijk doen over al die koeldingen,maar toen wij met 54graden celcius buitentemperatuur door het gele mulle zand reden,(weliswaar in low gear)met ongeveer 30 mphwat we toch wel 2.5 uur volgehouden hadden ,met 1600 kg lading,was de temperatuur van de hydrauliekolie in de bak nog maar 100 graden celcius,die terwijl deze olie pas slecht gaat worden bij 120 graden.
en dat bij een compleet standaard mil- spec motor
(leger w200 dus)
deze auto's zijn gewoon retegoed!!!! en dat gewoon standaard!
groeten van een libie trophee experienced w200 tje
en dat bij een compleet standaard mil- spec motor
(leger w200 dus)
deze auto's zijn gewoon retegoed!!!! en dat gewoon standaard!
groeten van een libie trophee experienced w200 tje
groet, Bart
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
- Contacteer:
30 mph in low gear is voor de bak minder belastend dan 60 mph in high gear met een dikke trailer erachter. Het gewicht is niet zo interessant (alleen maar tijdens het optrekken, om het op snelheid te houden is nauwelijks extra energie nodig) maar het gaat om de luchtweerstand die voortdurend moet worden overwonnen als je een trailer meeneemt. In high gear moet de automaat ook veel harder werken dan in low gear (de tussenbak komt NA de automaat).
Op alle Amerikaanse Mopar forums, in de handleiding van de Dodge, etc. staat dat de koeler voor de automaat niet berekend is op het trekken van trailers. Voeg daaraan toe dat de hoofdoorzaak van overlijden van de Torqflite in meer dan de helft van de gevallen oververhitting is, en dan lijkt me de boodschap wel duidelijk. Voor een paar luttele centen hou je je bak gewoon heel en in goede conditie. Waarom zou je uberhaupt een risico nemen?
Zelf rij ik regelmatig met een paardentrailer achter mijn Dodge, en geloof maar dat bij langdurig 100 Km/h rijden, of bij regelmatig optrekken vanaf stilstand (file!) met 2000 Kg erachter de bak loeiheet wordt. Die koeler is dan echt nodig.
Groeten,
Frans Veldman
Op alle Amerikaanse Mopar forums, in de handleiding van de Dodge, etc. staat dat de koeler voor de automaat niet berekend is op het trekken van trailers. Voeg daaraan toe dat de hoofdoorzaak van overlijden van de Torqflite in meer dan de helft van de gevallen oververhitting is, en dan lijkt me de boodschap wel duidelijk. Voor een paar luttele centen hou je je bak gewoon heel en in goede conditie. Waarom zou je uberhaupt een risico nemen?
Zelf rij ik regelmatig met een paardentrailer achter mijn Dodge, en geloof maar dat bij langdurig 100 Km/h rijden, of bij regelmatig optrekken vanaf stilstand (file!) met 2000 Kg erachter de bak loeiheet wordt. Die koeler is dan echt nodig.
Groeten,
Frans Veldman
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 13 feb 2001 23:03
- Locatie: etten leur
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
- Contacteer:
"Olie die te koud is" is een verhaal dat alleen opgaat voor de motorolie van de motor. De motorolie is voornamelijk bedoeld als smeermiddel en om d.m.v. druk de krukas zwevend te houden enzo.
De transmissieolie is heel andere olie. De viscositeit is anders (minder stroperig) en het is niet zozeer een smeermiddel maar meer een hydrauliekolie, een koelmiddel en een overdrachtsmedium voor de koppelomvormer. Hydrauliekolie omdat het de diverse kleppen en bedieningszuigers laat werken, overdrachtsmedium voor de koppelomvormer omdat de in- en uitgaande as slechts door olie met elkaar zijn verbonden, en koelmiddel om de verliezen die bij deze overdracht optreden en dus in warmte worden omgezet moeten afvoeren.
Hydrauliekolie werkt prima in koude staat (je remmen worden ook door hydraulische olie bedient en hoeven ook niet eerst warm te lopen). Als koelmiddel werkt het in koude staat ook prima (beter zelfs!) en als overdrachtsmedium ook. Er is dus geen enkele reden waarom transmissieolie warm zou moeten zijn.
Kortom, de olie van je automaat kun je niet koel genoeg houden! Hoe koeler hoe beter!
Bij motorolie is dat een heel ander verhaal omdat dat een smeermiddel is en de eigenschappen sterk varieren bij temperatuursverschillen. Bij verbranding komt water vrij (vandaar de condenswolken uit je uitlaat bij koud weer) en een gedeelte van dat water komt in de olie terecht en moet er weer worden "uitgekookt". En koude olie is gewoon te stroperig om goed te kunnen smeren.
Maar nogmaals: Voor je transmissie geldt een heel ander verhaal. Goed koel houden is het devies!
Groeten,
Frans Veldman
De transmissieolie is heel andere olie. De viscositeit is anders (minder stroperig) en het is niet zozeer een smeermiddel maar meer een hydrauliekolie, een koelmiddel en een overdrachtsmedium voor de koppelomvormer. Hydrauliekolie omdat het de diverse kleppen en bedieningszuigers laat werken, overdrachtsmedium voor de koppelomvormer omdat de in- en uitgaande as slechts door olie met elkaar zijn verbonden, en koelmiddel om de verliezen die bij deze overdracht optreden en dus in warmte worden omgezet moeten afvoeren.
Hydrauliekolie werkt prima in koude staat (je remmen worden ook door hydraulische olie bedient en hoeven ook niet eerst warm te lopen). Als koelmiddel werkt het in koude staat ook prima (beter zelfs!) en als overdrachtsmedium ook. Er is dus geen enkele reden waarom transmissieolie warm zou moeten zijn.
Kortom, de olie van je automaat kun je niet koel genoeg houden! Hoe koeler hoe beter!
Bij motorolie is dat een heel ander verhaal omdat dat een smeermiddel is en de eigenschappen sterk varieren bij temperatuursverschillen. Bij verbranding komt water vrij (vandaar de condenswolken uit je uitlaat bij koud weer) en een gedeelte van dat water komt in de olie terecht en moet er weer worden "uitgekookt". En koude olie is gewoon te stroperig om goed te kunnen smeren.
Maar nogmaals: Voor je transmissie geldt een heel ander verhaal. Goed koel houden is het devies!
Groeten,
Frans Veldman
hallo frans,ben ik het niet helemaal mee eens,
condens kan ook in je bak voorkomen, en ik heb er wel eens een gezien waarvan het binnenwerk verroest was. waarschijnlijk veel korte stukjes.
maar ook bij defensie op de hiab kraantjes werd 4 keer per jaar de olie getest,en 1 keer per jaar vervangen,ongeacht of die nu wel of niet gebruikt was.
ook het puntje hygroscopische eigenschappen is belangrijk.als er n.l. roest in je bak zit,word je daar ook niet wijzer van. dit zal waarschijnlijk niet zovlug gebeuren bij normaal gebruik, maar winter en veel korte stukjes ,kan ik me toch wel wat water bij voorstellen,dus mijn mening is dat het ook voor de bak goed is als de olie ook hier op bedrijfstemperatuur is.
m.vr gr, bart
condens kan ook in je bak voorkomen, en ik heb er wel eens een gezien waarvan het binnenwerk verroest was. waarschijnlijk veel korte stukjes.
maar ook bij defensie op de hiab kraantjes werd 4 keer per jaar de olie getest,en 1 keer per jaar vervangen,ongeacht of die nu wel of niet gebruikt was.
ook het puntje hygroscopische eigenschappen is belangrijk.als er n.l. roest in je bak zit,word je daar ook niet wijzer van. dit zal waarschijnlijk niet zovlug gebeuren bij normaal gebruik, maar winter en veel korte stukjes ,kan ik me toch wel wat water bij voorstellen,dus mijn mening is dat het ook voor de bak goed is als de olie ook hier op bedrijfstemperatuur is.
m.vr gr, bart
groet, Bart