Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Jaartal - parkeerlampen waarneer waar?

Algemeen , dit moet je zien , off topic , test forum
Arie

Bericht door Arie »

Hoi Dodge fanaten!

Even zomaar een vraagje uit belangstelling.
Mijn vorige dodge was uit 1977 en had de parkeerlampen naast de koplampen.
Één van mijn vrienden had toen een dodge uit 1976 en had de parkeer lampen onder de koplampen.
Hier uit had ik altijd aangenomen dat, dat het makkelijke verschil zichtbaar maakte tussen beide jaartalen.
Dit werd versterkt door advertenties waar bij 1977 dodge-en de lampen naast de koplampen zaten en de sporadische 1976e die ik zag met de parkeerlampen naast de koplampen ook nog parkeerlampen onder de koplampen had, of terwijl die was omgebouwd!
Nu echter heb ik een dodge die volgens de VIN modeljaar 1977 is en toch de parkeerlampen onder de koplampen heeft!
Hier kwam ik vanavond achter daar ik hem als 1976e gekocht heb(dat staat op het kenteken)
en ik dus de parkeerlampen onder de koplamp logisch vond.
En bij een VIN check hij ineens modeljaar 1977 bleek te zijn?
Heeft iemand hier een verklaring voor, en of een ander uitsluitsel gegeven?

Groet Arie
Gerhart

Bericht door Gerhart »

Modeljaren tot en met 1976 hebben de richtingaanwijzer/parkeerlampen onder de grille onder de koplampen. Modeljaar 1977 en hoger hebben ze in de grille naast de koplampen.
Maar, de modeljaren eindigen en beginnen eerder dan de kalenderjaren. Bijvoorbeeld: modeljaar 1977 kan al in oktober 1976 begonnen zijn. Zodoende kun je een auto uit 1976 hebben in de uitvoering van modeljaar 1977.
Gerhart
Arie

Bericht door Arie »

Hoi Gerhart,

Zo als jij verteld weet ik dat het zit(modeljaar ten aanzien van kalenderjaar) en dacht ik dat het zat(parkeer lampen onder of naast de koplamp) en jij bevestigd dat!
Dus trek ik nu de conclusie dat er met de VIN gerommeld is. (vrij makkelijk te doen)
Echter ik wil dat zeker weten dus is mijn vraag, is er nog een ander specifiek wezenlijk verschil tussen de ’76 en de ’77 uitvoering?
Kijk ik heb een modeljaar 1977 (VIN)en een gril van 1976 als ik nou nog naar iets kan kijken wat specifiek 1976 is hou ik het op rommelen met de VIN in plaats van terug ombouwen!

Groet Arie
Gerhart

Bericht door Gerhart »

Het kan zijn dat er gerommeld is, maar de kans is groter dat iemand het front een keer heeft omgebouwd. Het is namelijk erg gemakkelijk om van '76 naar '77 om te bouwen en omgekeerd. Sommige mensen vinden de ene of andere grille namelijk gewoon mooier.
Tussen '76 en '77 zitten voor de rest de volgende verschillen:
- ander type remklauwen (voor)
- andere pookknop tussenbak
- andere vorm naaf achterwielen
Je zou nog eens naar het serienummer van de motor kunnen kijken, maar ook daar heb je geen garantie dat die nooit is gewisseld.
Als je chassisnummer er nog normaal uitziet, zou ik me niet te druk maken.
Gerhart
bastian

Bericht door bastian »

en heeft een 77er niet die zoemer en die lampjes bij de asbak waaraan je kunt zien in welke stand de tussenbak staat?
Gerhart

Bericht door Gerhart »

bastian schreef:en heeft een 77er niet die zoemer en die lampjes bij de asbak waaraan je kunt zien in welke stand de tussenbak staat?
Geen van beiden heeft (standaard) een zoemer, maar ze hebben allebei (standaard) de waarschuwingslamjes voor de gordel (niet vastgemaakt) en de tussenbak (lock).
Gerhart
Jon
Contacteer:

Bericht door Jon »

Waar horen die lampjes dan te zitten? Foto?

Groet, Jon.
Gas d'r bi-j en deurdonderen...
Robbie

Bericht door Robbie »

In het zwarte balkje onder je radio.
Jon
Contacteer:

Bericht door Jon »

Bij mij zit daar geen zwart balkje. Ik vroeg me al af wat daar hoorde te zitten. Er zitten namelijk een paar gaten waar lampjes in lijken te horen.

Groet, Jon.
Gas d'r bi-j en deurdonderen...
fcapri

Bericht door fcapri »

dat is dan het balkje, maar die plastiek folie is eraf. het hetzelfde probleem, folie zit los, en ik heb er ook geen lampen in zitten (zijn weg)

zo zou het balkje er moeten uitzien (heb de mijne weer geplakt)
foto1
het is een zwarte lichtdoorlatende folie. als het lampje brand, zou je het daar door moeten zien. beetje verborgen lampjes
Arie

Bericht door Arie »

Heren,

Bij mij zit daar ook de mogelijkheid om lampjes te hebben, en die van lock zit er (meld ie ook bij lock low?)
Die van de het economisch rijden zit er niet en die van de riemen weer wel!
Maar een paar antwoorden terug gaf Gerhart aan dat, dat niks met 76 of 77 te maken had.(even terug naar de vraag!)
Ik ben er nu achter dat het nummer op het kenteken het nummer op het chassis en het nummer op het VIN plaatje het zelfde is.
Dus hij is toch waarschijnlijk terug omgebouwd.
Heeft iemand toevallig foto’s van een tussenbak knop van 76 en 77 en van de naaf uit 76 en 77 dan zou ik dat nog wel eens willen vergelijken om het zeker te weten.

Groet Arie
Henk_W200
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Kwam dit tegen in de leger W200 manual

Afbeelding
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
bastian

Bericht door bastian »

Gerhart schreef:
bastian schreef:en heeft een 77er niet die zoemer en die lampjes bij de asbak waaraan je kunt zien in welke stand de tussenbak staat?
Geen van beiden heeft (standaard) een zoemer, maar ze hebben allebei (standaard) de waarschuwingslamjes voor de gordel (niet vastgemaakt) en de tussenbak (lock).
asbak = kachelbediening
Kne

Bericht door Kne »

@ Arie,

Ik heb ook een model '77 richtingaanwijzers naast de lampen. De cabine en chassis hebben dezelfde VIN code. uit deze VIN blijkt ook dat het model '77 is.
Op mijn autopapieren staat '76 als bouwjaar. toen ik laatst bij het RDW was heb ik dat eens nagevraagd en die gast wist te melden dat als er auto's worden ingevoerd en het bouwjaar is niet 100% zeker dat ze het voorliggende jaar pakken. Dat doen ze omdat er wel eens wat gerommeld wordt en een nieuwe auto is meer waard als deze een jaar jonger is.
Bij deze dodges is het noujuist voordelig dat ze dat doen op papier zijn ze op hun 24e al oldtimer en dus wegenbelastingvrij.

Het is dus niet raar als het bouwjaar op papier anders is dan hetgene wat je in de auto aantreft.
Als je auto op het chassis en in de cabine beide uit de VIN blijkt dat het bouwjaar '77 is zou ik dat eerder vertrouwen als je kentekenpapieren.
Gerhart

Bericht door Gerhart »

Foto pookknop:
Bijlagen
naamloos.JPG
(0 Bytes) 1515 keer gedownload
Gerhart
Plaats reactie