Pagina 1 van 2

Geplaatst: 17 jan 2009 20:24
door 76 w200
hallo
ik heb een andere automaat +tussenbak voor m,n dodge
deze zitten nog aan elkaar vast

zijn er mensen met tips over het in en uit bouwen van de bak en tussenbak ????


mvg ed

Geplaatst: 17 jan 2009 23:15
door Robbie
Vraag of je mag kijken bij biestieboy tijdens het wisselen van de automaat van jan(nie)..

Geplaatst: 18 jan 2009 15:20
door Kurt
Ja, ik heb wel een tip: Als je niet weet hoe het moet, koop dan een werkplaatshandboek (service manual).
Hier in staat stap voor stap beschreven wat je moet doen.

Geplaatst: 18 jan 2009 20:48
door Gerhart
- tap alle olie uit beide bakken af (scheelt weer een kilo of 10)
- zorg dat je de motor aan de achterkant ondersteunt (anders = stroomverdeler geplet)
- maak de flexplate los van de koppelomvormer (anders = flexplate krom)
- laat de versnellingsbak en tussenbak aan elkaar zitten
- laat de dwarsbalk aan de tussenbak vastzitten en maak 'm los van het chassis
- als je de krik onder de dwarsbalk zet, zijn ze redelijk in evenwicht
- ga niet aan de tussenbak tillen; die is loeizwaar en niet alleen te tillen
- de versnellingsbak kun je net alleen tillen
- KOOP EEN GOED HANDBOEK EN LEES HET VOORDAT JE BEGINT

Geplaatst: 19 jan 2009 21:33
door 76 w200
bedankt
dat weer wat tips waar ik wat aan heb

mvg ed

Geplaatst: 29 dec 2010 17:33
door Bommel
Dodgers ik heb een probleem.

Er is 1 bout, waarmee de koppelomvormer aan de flexplaat vastzit, losgelopen. (ondanks loctite)
Deze bout is met de starterkrans mee gelopen en heeft een gedeelte van de startmotor aan gort geholpen. De deeltjes die afgebroken zijn, inclusief de bout liggen nu achter de koppelomvormer, waar je lastig bijkomt. Inmiddels heb ik alles achter de koppelomvormer eruit weten te vissen. Echter ben ik er nu achter dat het losgelopen boutje het balanceergewicht van de koppelomvormer heeft afgeslagen. Dus als ik hem nu start, bij een bepaalt toerental trilt alles zowat.

Hoe krijg ik nu makkelijk en snel de koppelomvormer ertussenuit? Want ik moet dit gewicht er weer op lassen.

Geplaatst: 29 dec 2010 19:27
door Ton
Door de automaat er even onderuit te halen..

Geplaatst: 29 dec 2010 21:21
door 76 w200
hoi
ik heb toen een motorfiets krik gebruikt
motor ondersteunt , en daarna de automaat los gemaakt en iets achteruit gereden
als je hem op de bak steun oppakt is hij in evenwicht ongeveer
daarna heb ik de boel voorzichtig laten zakken en kan je overal bij


mvg ed

Geplaatst: 30 dec 2010 20:05
door Bommel
hoe krijg je eigenlijk inhemelsnaam de bouten bovenaan het motorblok los? Daar kom je toch bijna niet bij of wel....

Geplaatst: 30 dec 2010 23:10
door ikke
Als je aan de binnenkant de tunnel los haalt,kun je er bij.
Ik heb toen van boven met takel gedaan.
Kijk maar ff bij het topic 'automaat dood?' in de rubriek aandrijflijn.
Patrick

Geplaatst: 31 dec 2010 10:59
door 76 w200
hoi bommel
dat kan idd via die tunnel , maar bij had m,n vorige eigenaar die fijn vast gelast :angry:

ik heb de dodge eerst een body lift gegeven
en kon er zo met een paar verlengstukken op de ratel bij ,

heb jij ook een body lift??


mvg ed

Geplaatst: 22 sep 2011 21:03
door Nawt
Ben er zelf mee bezig om de automaat te demonteren aangezien er een andere starterkrans/koppelomvormer nodig is.

Tip: als je de koelleidingen (ATF) losdraait van de automaat houdt dan ook even het tussen- / koppelstukje vast. zo voorkom je dat je de leiding zelf torst.

Is bijna klaar om eronderuit te komen. Paar vraagjes:
- Qua merken is alleen de flexplate t.o.v. de starterkrans?
Dus dat komt zich niet zo heel precies.

- de vulbuis van de ATF zit los maar is er nog niet af, die kun je er vanaf trekken (omhoog) neem ik aan?
Heeft wat weerstand.

- Manual: pagina 129 punt 19: "attach a small c-clamp to the edge of the bellhousing..." wat voor maatje moet ik dan aan denken? of zou een slangklem ook kunnen?


bvd. groet,

Nawt.

Geplaatst: 22 sep 2011 21:46
door 76 w200
hoi
die vulbuis kan er uit , zit een o ring in

als je de dezelfde flexplate terug zet is het makkelijk deze te merken
zit net iets verschil in de gaten namelijk

gr ed

Geplaatst: 22 sep 2011 22:33
door Theft_eXP
@Nawt

Ik weet niet precies wat er nog meer bij staat, maar ik denk dat die C Clip gebruikt word om de koppelomvormer vast in de bak te laten zitten. kan ook met een metalen striipje met een gat erin, even bijbuigen zodst hij goed tegen de koppelomvormer duwd, en dan vastmaken.

natuurlijk alleen nodig als je de koppelomvormer laat zitten (Als het niet per se nodig is, ALTIJD laten zitten en vastzetten met een plaatje)

Geplaatst: 23 sep 2011 20:23
door Nawt
Hoi Ed, en Theft_eXP,

Dank voor jullie reaktie.

Meer nieuws / tips vragen volgen gaande het demontage process. Als het meezit komt de automaat vanavond nog los.

gr. Nawt.