Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Slip/stotteren - motor en automaat

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
87-1060637770

Bericht door 87-1060637770 »

Het peil van de ATF is correct, de ATF ruikt en kleurt goed, maar toch heb ik een probleem.

Op een bepaald punt bij het gas (ongeveer 5 centimeter ingetrapt) begint de automaat te slippen. Dit gebeurt in zowel de eerste als tweede versnelling. De derde lijkt hier geen last van te hebben maar dat weet ik niet zeker. Als ik plots veel gas geef dan wil de motor op het slippende punt stotteren of licht schokken, in ieder geval hoor je dan stukjes niets. Ook valt het me op dat mijn kickdown met 3/4e gas al inspringt. Moet dit niet pas bij volledig gas naar beneden? Zou ik mijn throttle rod beter moeten afstellen of kan dit er niet mee te maken hebben? Ik heb hem al een keer afgesteld maar weet niet of hij nu nog goed staat.

Om even volledig te zijn (misschien heeft het er wat mee te maken): de auto begint vanaf 50 km/u te trillen, hoe harder ik gaa hoe meer hij trilt. Ook zit er behoorlijk wat speling op mijn achteras. Als ik de automaat van D naar R of vice versa schakel is er een behoorlijke KLOENK. Soms heeft hij ook de lichte neiging te hobbelen bij gasgeven en een bocht te nemen (tussenbak staat NIET in lock, wat dan begint hij natuurlijk echt te hobbelen).
Rob Kramer
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 nov 2002 20:16
Locatie: Breezand NH

Bericht door Rob Kramer »

Als je toch bij die garage bent voor je oliedruk,zet je wagen op de brug en laat de banden in je bak afstellen,of doe het zelf,schijnt niet moeilijk te zijn...
Die kloenk klinkt me bekend in de oren,het schijnt er bij te horen,wel wordt hij erger als je voorste aandrijfas ertussenuit is,om brandstof te sparen weet je wel...
Controleer in ieder geval je kruiskoppelingen in de aandrijfassen regelmatig,die hebben het meeste te lijden van die kloenk.En voel eens met de hand hoeveel je die aandrijfas kan draaien.Geeft een beetje een indicatie van eventuele slijtage in je diff.Als dat nou heel veel is ontkom je niet aan wat extra shims vrees ik.
Succes.
En dat gehobbel,ik heb die ellende sinds ik nieuwe 33' banden heb,heel irritant,maar schijnt niet anders te kunnen,iets met "die grote terreinbanden zijn niet te balanceren" dus ik heb de moed maar opgegeven,uiteraard heb ik eerst andere mogelijke oorzaken uitgesloten,zoals een speling in diverse assen,uitlijnen,stuurstangen en zo.
Het kost me alleen af en toe een setje fusees.




Edited By Rob Kramer on 1084634600
Een Dodge maakt van autorijden weer een werkwoord.
87-1060637770

Bericht door 87-1060637770 »

De banden heb ik zelf al afgesteld volgens de juiste afstelling (2,5 en 2). Als ik dat al fout heb gedaan dan moet ik voortaan maar van de Dodge afblijven...

Ik heb alle assen er nog onder zitten. De speling op de achteras is een halve slag, beide kanten op (ofwel: als ik onder de Dodge lig kan ik de as vrijelijk een kwart links en een kwart rechts draaien). Ik moet waarschijnlijk toch van alles vervangen in de assen want mijn linkervoorwiel heeft bij elke omwenteling ook een 'klatink' geluid (beetje als een dichtvallend hek). :rock:
Rob Kramer
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 nov 2002 20:16
Locatie: Breezand NH

Bericht door Rob Kramer »

Speling in de aandrijflijn is uiteindelijk een optelsom van alle spelinkjes die zo langzamerhand ontstaan zijn in de diverse onderdelen.Die halve slag komt waarschijnlijk voor een deel uit de tussenbak,een deel uit het diff,waar ook weer diverse spelinkjes in zitten...
Als je nou eens niks te doen hebt,maak je achterste aandrijfas los van het diff,en voel met de hand of je dat koppelstuk van het "pignon"ook zo veel kan bewegen.
Voel ook vooral of je hem in en uit het diff kan wiebelen.
Als dat meevalt is er niet zo veel loos,als hij heel losjes links en rechts gedraaid kan worden en ook nog in en uit,dan zal je denk ik daar wat shims tussen moeten zetten.
Helaas moet daarvoor het hele diff uit elkaar.
Een Dodge maakt van autorijden weer een werkwoord.
87-1060637770

Bericht door 87-1060637770 »

Hmmm... Ik denk dat zodra ik veel geld heb de Dodge maar eens bij Co Oskam laat nakijken ofzo... De problemen stapelen zich maar op en ik wil een frisse start.
87-1060637770

Bericht door 87-1060637770 »

Iets nieuws erbij wat me opvalt. Ik weet niet of dit met het slechte starten met warme motor te maken heeft (starterkrans?) maar bij dezelfde snelheid als waarbij de auto steeds harder gaat trillen (50 kilometer/uur) hoor ik achter het stuur ergens (in de motorruimte, links dus) ergens een 'kgggggggggg' geluid. Laat ik nu het gas los, dan blijft ik het horen tot ik de 30 km/u nader, dan hoor je het steeds langzamer (dus als de wieken van een helicopter maar dan i.p.v. 'whoosh' is het een 'kg') totdat het weg is.

De slipproblemen zijn trouwens in alle versnellingen. In de 1, 2 en 3 dus. Als ik 'te weinig' gas geeft slipt de boel, geef ik iets meer gas dan gaat de motor raar lopen en stotteren (overslaan), geef ik nog meer gas dan pakt hij de boel op en accelereer ik, geef ik daarna nog meer gas dan gaat hij in de kickdown, geef ik dan nog meer gas dan gaat hij verder de toeren in. Ofwel de kickdown is al eerder dan pedal to the metal. Hoort dat?
Plaats reactie