Geplaatst: 07 sep 2009 14:59
Na een weekend hard sleutelen heb ik waarschijnlijk de oorzaak van mijn schakelproblemen gevonden.
Mijn '76 W200 wou niet meer in de 2 en 3, P/D/N/R doen het allemaal prima, alleen dus niet harder dan de 1e versnelling.
Met dit defect heb ik de bak gekocht, in de hoop dat het iets simpels zou zijn, na de standaard dingen (rembanden, kickdown, nieuwe vloeistof) heb ik toch maar geconcludeerd dat het probleem dieper zit.
Ik ben dus op zoek gegaan naar een nieuwe bak om deze tijdelijk te vervangen totdat ik hem zelf gereviseerd heb (lijkt me een leuke uitdaging).
Zaterdag de hele dag bezig geweest om de aandrijflijn eronderuit te halen. Dat was nog een best karwei, maar met de juistje tools is het goed gelukt. Hierbij is wel een oog op het motorblok afgebroken. Maar dat scheelt wel in de demontage omdat de bout die in dat oog zat er niet uit kon wegens het oliefilter.
Zondag heb ik de tussenbak en de automaat gesplitst en zag gelijk wat (denk ik) de oorzaak van mijn problemen is.
Achterop de automaatbak zit de govenor (regelaar). Deze is met een een leiding verbonden aan het schakelcircuit. De govenor geeft aan de hand van het toerental van de uitgaande as een bepaalde oliedruk af aan het schakelciruit. Deze kan hiermee bepalen in welke versnelling gereden moet worden.
Bij het splitsen zag ik een klein klosje ter grote van een suikerklontje onderin liggen. Dit is de klep waarmee de oliedruk afgegeven wordt. Deze hoort in de govenor te zitten en is dmv een pen verbonden aan een contragewicht. Aan weerszijde van de pen horen borgplaatjes te zitten. Bij mij ontbraken deze. Die bij de klep is waarschijnlijk losgeraakt (of nooit gemonteerd). En bij het contragewicht was het plaatje niet aanwezig, maar zaten er bramen op de pen. Hiermee is de pen vastgeslagen in het gewicht.
De bak is dus waarschijnlijk niet goed in elkaar gezet.
Ik heb nu de onderdelen van mijn nieuwe bak gebruikt om het mankement te verhelpen en ga alles weer in elkaar zetten. En dan maar hopen dat dit het enige was.
Ik wacht nu alleen nog even tot ik een nieuwe keerring voor de inlaatas heb. De automaatbak lekt olie en ik vermoed dat het hier vandaan komt.
Wat ik ook gemerkt heb tijdens de demontage is dat er groeven in de 'as' van de converter zitten. Mogelijk dat de keerring wel in orde is maar door deze groeven hij niet aansluit en daardoor de lekkage wordt veroorzaakt. Misschien dat er iemand is die hier ervaring mee heeft en of dit op te lossen is?
Ik zal kijken of ik vanavond nog wat afbeeldingen kan posten van de onderdelen zodat duidelijk te zien is wat het is. Dat een onderdeeltje van 5mm er voor kan zorgen dat de hele bak niet meer werk :)
Edited By aequitas on 1252328410
Mijn '76 W200 wou niet meer in de 2 en 3, P/D/N/R doen het allemaal prima, alleen dus niet harder dan de 1e versnelling.
Met dit defect heb ik de bak gekocht, in de hoop dat het iets simpels zou zijn, na de standaard dingen (rembanden, kickdown, nieuwe vloeistof) heb ik toch maar geconcludeerd dat het probleem dieper zit.
Ik ben dus op zoek gegaan naar een nieuwe bak om deze tijdelijk te vervangen totdat ik hem zelf gereviseerd heb (lijkt me een leuke uitdaging).
Zaterdag de hele dag bezig geweest om de aandrijflijn eronderuit te halen. Dat was nog een best karwei, maar met de juistje tools is het goed gelukt. Hierbij is wel een oog op het motorblok afgebroken. Maar dat scheelt wel in de demontage omdat de bout die in dat oog zat er niet uit kon wegens het oliefilter.
Zondag heb ik de tussenbak en de automaat gesplitst en zag gelijk wat (denk ik) de oorzaak van mijn problemen is.
Achterop de automaatbak zit de govenor (regelaar). Deze is met een een leiding verbonden aan het schakelcircuit. De govenor geeft aan de hand van het toerental van de uitgaande as een bepaalde oliedruk af aan het schakelciruit. Deze kan hiermee bepalen in welke versnelling gereden moet worden.
Bij het splitsen zag ik een klein klosje ter grote van een suikerklontje onderin liggen. Dit is de klep waarmee de oliedruk afgegeven wordt. Deze hoort in de govenor te zitten en is dmv een pen verbonden aan een contragewicht. Aan weerszijde van de pen horen borgplaatjes te zitten. Bij mij ontbraken deze. Die bij de klep is waarschijnlijk losgeraakt (of nooit gemonteerd). En bij het contragewicht was het plaatje niet aanwezig, maar zaten er bramen op de pen. Hiermee is de pen vastgeslagen in het gewicht.
De bak is dus waarschijnlijk niet goed in elkaar gezet.
Ik heb nu de onderdelen van mijn nieuwe bak gebruikt om het mankement te verhelpen en ga alles weer in elkaar zetten. En dan maar hopen dat dit het enige was.
Ik wacht nu alleen nog even tot ik een nieuwe keerring voor de inlaatas heb. De automaatbak lekt olie en ik vermoed dat het hier vandaan komt.
Wat ik ook gemerkt heb tijdens de demontage is dat er groeven in de 'as' van de converter zitten. Mogelijk dat de keerring wel in orde is maar door deze groeven hij niet aansluit en daardoor de lekkage wordt veroorzaakt. Misschien dat er iemand is die hier ervaring mee heeft en of dit op te lossen is?
Ik zal kijken of ik vanavond nog wat afbeeldingen kan posten van de onderdelen zodat duidelijk te zien is wat het is. Dat een onderdeeltje van 5mm er voor kan zorgen dat de hele bak niet meer werk :)
Edited By aequitas on 1252328410