Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Automaat probleem gevonden - 2 kleine ringetjes

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
aequitas
Contacteer:

Bericht door aequitas »

Na een weekend hard sleutelen heb ik waarschijnlijk de oorzaak van mijn schakelproblemen gevonden.

Mijn '76 W200 wou niet meer in de 2 en 3, P/D/N/R doen het allemaal prima, alleen dus niet harder dan de 1e versnelling.

Met dit defect heb ik de bak gekocht, in de hoop dat het iets simpels zou zijn, na de standaard dingen (rembanden, kickdown, nieuwe vloeistof) heb ik toch maar geconcludeerd dat het probleem dieper zit.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een nieuwe bak om deze tijdelijk te vervangen totdat ik hem zelf gereviseerd heb (lijkt me een leuke uitdaging).

Zaterdag de hele dag bezig geweest om de aandrijflijn eronderuit te halen. Dat was nog een best karwei, maar met de juistje tools is het goed gelukt. Hierbij is wel een oog op het motorblok afgebroken. Maar dat scheelt wel in de demontage omdat de bout die in dat oog zat er niet uit kon wegens het oliefilter.

Zondag heb ik de tussenbak en de automaat gesplitst en zag gelijk wat (denk ik) de oorzaak van mijn problemen is.

Achterop de automaatbak zit de govenor (regelaar). Deze is met een een leiding verbonden aan het schakelcircuit. De govenor geeft aan de hand van het toerental van de uitgaande as een bepaalde oliedruk af aan het schakelciruit. Deze kan hiermee bepalen in welke versnelling gereden moet worden.

Bij het splitsen zag ik een klein klosje ter grote van een suikerklontje onderin liggen. Dit is de klep waarmee de oliedruk afgegeven wordt. Deze hoort in de govenor te zitten en is dmv een pen verbonden aan een contragewicht. Aan weerszijde van de pen horen borgplaatjes te zitten. Bij mij ontbraken deze. Die bij de klep is waarschijnlijk losgeraakt (of nooit gemonteerd). En bij het contragewicht was het plaatje niet aanwezig, maar zaten er bramen op de pen. Hiermee is de pen vastgeslagen in het gewicht.

De bak is dus waarschijnlijk niet goed in elkaar gezet.

Ik heb nu de onderdelen van mijn nieuwe bak gebruikt om het mankement te verhelpen en ga alles weer in elkaar zetten. En dan maar hopen dat dit het enige was.

Ik wacht nu alleen nog even tot ik een nieuwe keerring voor de inlaatas heb. De automaatbak lekt olie en ik vermoed dat het hier vandaan komt.

Wat ik ook gemerkt heb tijdens de demontage is dat er groeven in de 'as' van de converter zitten. Mogelijk dat de keerring wel in orde is maar door deze groeven hij niet aansluit en daardoor de lekkage wordt veroorzaakt. Misschien dat er iemand is die hier ervaring mee heeft en of dit op te lossen is?

Ik zal kijken of ik vanavond nog wat afbeeldingen kan posten van de onderdelen zodat duidelijk te zien is wat het is. Dat een onderdeeltje van 5mm er voor kan zorgen dat de hele bak niet meer werk :)

Edited By aequitas on 1252328410
Allen and Torx wrenches only come in three sizes: too small, too big, and missing.
aequitas
Contacteer:

Bericht door aequitas »

dit dus:

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Allen and Torx wrenches only come in three sizes: too small, too big, and missing.
Gerhart

Bericht door Gerhart »

'T zijn de kleine dingen..............
In elk geval weer een hoop geleerd.

De groeven op de converter-as: als ze in de omtrek zitten en niet in de lengte, kun je ze proberen glad te schuren. Lukt dit niet, kun je een "speedy sleeve" proberen; is een dun stalen busje dat je erover schuift. Hierop loopt de seal dan weer. Geloof dat bijvoorbeeld SKF ook zoiets heeft. Effe vragen bij de lagerboer.
Vaak is het simpeler om gewoon de koppelomvormer te vervangen. De originele is niet echt duur; zeker een tweedehands is zeker het overwegen waard.
Gerhart
aequitas
Contacteer:

Bericht door aequitas »

Leerzaam wat het zeker, hoop zo stukje bij beetje alles van mijn auto te kennen.

Aan de ene kant wel jammer want had graag een excuus gehad om de automaatbak uit elkaar te halen en te kijken hoe alles van binnen werkt, en hem dan te reviseren.

Maarje wie weet doet hij het straks nog niet, heb ik geluk ;)

De groeven zitten in de omtrek. Het is een strook van ongeveer 5mm volgens mij die wat dunner is dan de rest, dus zo'n speedi sleeve zou de oplossing kunnen zijn. Bedankt voor de tip.

Ik heb nog de automaatbak die ik als reserve had gekocht, daar zou ik de converter van kunnen wisselen. Eerst even nagaan of ze hetzelfde type zijn. Denk van wel. Ze hebben ook beide geen aftapplug (converter drainen zonder plug is geen pretje trouwens).
aequitas
Contacteer:

Bericht door aequitas »

Vorige week de bak er weer onder gezet en gister nog de laatste dingetjes afgewerkt om te kunnen testen (olie leidingen ed).

Alle moeite was niet voor niks. De bak doet het weer :D. Duurde even voor ik het door had omdat hij zo zacht schakelt. Maar toen ik naar het toerental (<3000 bij 30m/h) keek zag ik dat het goed was. Nog even schakelen in z'n 1 en 2 en ik merkte dat hij echt terugschakelde. Dus alles is weer in orde. Als dit probleem iig niet voor verdere schade heeft gezorgd.

Had alleen de plaat tussen de automaatbak en de motor wel verkeerd gemonteerd (verkeerde kant van het rubbertje). Hierdoor liep hij aan op de flexplaat wat een lekker lawaai gaf. Gelukkig ontdekte ik snel dat het mis was, plaat er voorlopig tussenuit gehaald, vanavond maar goed er tussen zetten (is niet makkelijk met de remleidingen er in).

Nu hopen dat hij het blijft doen en ik er mee naar de meeting kan volgende maand :)
Plaats reactie