balanspijp..
Hee, ik ben er over aan het denken om voor mijn 2 cherrybomb dempers een balanspijp te lassen, dit niet zo zeer voor de eventuele toename van koppel, maar meer voor een beter geluid, weet je wel zo'n geluid waar je ook nog kan horen in welk toerental gebied je je bevindt :D . Ik kan zelf helaas niet lassen (wordt wel tijd nu.) , dus heb ik links en rechts wat buddies gevraagd.
Het wordt allemaal wat makkelijker als er in plaats van een stukje precies tussen de pijpen (wat wel het mooiste is) een 'U' stukje aan de onderkant van beide pijpen zit, welke beide pijpen met elkaar in contact zet.
Hierdoor heb ik wel 2 bochten extra en is het balanspijpje langer. Kan dit nog gevolgen hebben. Of moet ik dit uberhaupt niet doen?
Het wordt allemaal wat makkelijker als er in plaats van een stukje precies tussen de pijpen (wat wel het mooiste is) een 'U' stukje aan de onderkant van beide pijpen zit, welke beide pijpen met elkaar in contact zet.
Hierdoor heb ik wel 2 bochten extra en is het balanspijpje langer. Kan dit nog gevolgen hebben. Of moet ik dit uberhaupt niet doen?
even om het topic af te sluiten, de balanspijp heeft zowiezo bochten omdat deze nog verder naar voren hoort te zitten dan ik zelf dacht. Die van mij zit nu net achter de automaat bak. Het is echt een aanrader voor iemand die een dubbele uitlaat heeft , welke van het blok af gescheiden blijft. Hij trekt veel beter, en het geluid is veel mooier en wordt zelfs stiller naar mate je harder rijdt. Ik hoor nu zelfs de banden huilen boven het geluid van de uitlaat uit. :D Binnekort plaats ik wel wat foto's
Bij deze:

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar tijdens het maken van deze foto bekroop mij het nare gevoel dat deze pijp mijn momenteel niet aanwezige kruiskoppeling behoorlijk in de weg gaat zitten. Maar ik moet het nog even testen. Als dit zo is, dan vind ik het vreemd dat die gasten van autopride er niet op gelet hebben tijdens het 'bakken' van die balanspijp. Ik heb het er inderdaad niet bij gezegd, maar ik dacht ook dat de balanspijp veel verder naar achter zou zitten , net voor de dempers. : ( Anywayz, Frans veldman heeft ook zijn balanspijp op zijn website staan. Deze zit ongeveer op dezelfde plaats. En hij heeft er wel op gelet :D

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar tijdens het maken van deze foto bekroop mij het nare gevoel dat deze pijp mijn momenteel niet aanwezige kruiskoppeling behoorlijk in de weg gaat zitten. Maar ik moet het nog even testen. Als dit zo is, dan vind ik het vreemd dat die gasten van autopride er niet op gelet hebben tijdens het 'bakken' van die balanspijp. Ik heb het er inderdaad niet bij gezegd, maar ik dacht ook dat de balanspijp veel verder naar achter zou zitten , net voor de dempers. : ( Anywayz, Frans veldman heeft ook zijn balanspijp op zijn website staan. Deze zit ongeveer op dezelfde plaats. En hij heeft er wel op gelet :D
Hoi Kars, Frans moest ook achteraf de pijp iets indeuken, omdat het balanceringsgewichtje net iets aanliep, dus wishful thinking, anyway je bent in ieder geval goed bezig en welkom bij de two tone riders! succes.
Once a dodge, always a dodge!
Dodge M880 W200 Power wagon Website

Was net van plan om dodgie dit weekend in de tuin te zetten, dit betekende wel een nieuwe doorbraak in de schutting, vanwege een nieuwe koivijveruitbreiding bij de oude ingang, dit lijkt allemaal wat omslachtig maar vanaf morgen gaat het dan eindelijk gebeuren,(tijdelijke tent maken met warmte lampen), ik hou jullie op de hoogte!
Once a dodge, always a dodge!
Dodge M880 W200 Power wagon Website

Zelf heb ik een beetje een compromis gesloten door ze niet aan de voorkant van de bak te zetten, maar erachter (onder de tailhousing door). Ik denk dat de constructies op de fotos wel beter werken dan de mijne, maar ik denk dat je ze er tijdens een middagje kleien er zo ondervandaan rijdt. Ik blijf liever hangen op m'n tussenbaksteun dan op m'n balanspijp. M.a.w. als je (veel) wilt terreinrijden zou je 't beter wat anders kunnen aanpakken. 't Is me nu te donker en te koud, maar ik zal wel 's een plaatje schieten van mijn oplossing.
Zoals je ziet op de foto's zit deze pijp ervoor , hij zit net voor de baksteun vanuit de voorkant bekeken.
Het geluid is rustiger en lijkt meer op het geijkte v8 geluid.
Ik hoor echt geen schel geknetter (braaaaap) bij hogere toeren meer.
Daarbij is de trekkracht er ook wat voorruit gegaan.
Zeker als je zelf goed kan lassen, zou ik het zeker eens proberen. :D
Het geluid is rustiger en lijkt meer op het geijkte v8 geluid.
Ik hoor echt geen schel geknetter (braaaaap) bij hogere toeren meer.
Daarbij is de trekkracht er ook wat voorruit gegaan.
Zeker als je zelf goed kan lassen, zou ik het zeker eens proberen. :D
He he, eindelijk.................



Zoals je kunt zien vind ik bodemvrijheid nogal belangrijk. Verder is de balanspijp een stuk dunner dan de eigenlijke uitlaatpijpen. Hoeft ook niet dikker, want daar zit enkel gas in wat heen-en-weer schiet, ipv dat er een echte gasstroom door loopt. Da's trouwens ook prima te horen als je eronder ligt bij stationair draaiende motor.



Zoals je kunt zien vind ik bodemvrijheid nogal belangrijk. Verder is de balanspijp een stuk dunner dan de eigenlijke uitlaatpijpen. Hoeft ook niet dikker, want daar zit enkel gas in wat heen-en-weer schiet, ipv dat er een echte gasstroom door loopt. Da's trouwens ook prima te horen als je eronder ligt bij stationair draaiende motor.