Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

rembanden - hoe stel je ze af

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
101-1005169077

Bericht door 101-1005169077 »

ik ga eerdaags de olie van de bak verversen en wil dan gelijk de rembanden afstellen. In de boeken staat wel beschreven hoe dit moet maar ik kom er niet goed uit.
Kan iemant mij uitleggen hoe het e.a. gaat.
Thanks bro's
Ed
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Ed, de banden afstellen is vrij simpel: ten eerste de "kick-down" band. Deze kun je van buitenaf stellen: draai de borgmoer los, dan de stelschroef eerst iets terugdraaien en daarna handvast zetten (het liefst met een niet al te grote steeksleutel). hierna de stelschroef twee en een halve (2,5) omwentelingen terugdraaien. Nu de borgmoer weer vastdraaien ZONDER dat de stelbout meedraait.
Dan de "low-reverse" band: hiervoor moet eerst het carter van de bak gedemonteerd worden en dan kun je 'm als volgt afstellen: borgmoer losdraaien, stelbout even terugdraaien en hierna weer handvast zetten, nu TWEE (2) omwentelingen terugdraaien en de borbmoer weer vastzetten zonder dat de stelbout meedraait.
Ik heb hier geschreven dat de stelbouten "handvast" gezet moeten worden, omdat het werkelijke aanhaalmoment zeer laag is (72 lbf-inch, is ongeveer 8 Nm). Om dit te kunnen bereiken, heb je een speciale momentsleutel nodig.
Gerhart
A3 Berger
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 feb 2001 16:19
Locatie: Enschede

Bericht door A3 Berger »

Vraagje:
Waaraan kun je eigenlijk merken dat ut nodig is om de rembanden af te stellen?
DO YOU SPEAK DODGE?
Member 576
robbert peter
Berichten: 198
Lid geworden op: 13 feb 2001 23:03
Locatie: etten leur

Bericht door robbert peter »

bij mij schakelde de bak niet goed, hij reageerde niet direct bij op en terug schakelen , ik ver gelijk het maar met het rijden op een motorfiets met een hele slappe ketting, ik dacht eerst dat het de riem van de tussenbak was maar een dodge expert (henk mol) vertelde mij dat het de rembanden moesten zijn, wat het geval bleek te zijn. bij mij was een redelijk eenvoudig en snal klusje (ongeveer 2 uur met olie verversen erbij)

groeten robbert peter
'76 dodge W200
'72 pontiac Catalina
MG ZS EV
101-1005169079

Bericht door 101-1005169079 »

bij mijn dodge w200 schakeld de automaat te laat naar de derde versnelling.tussen het schakelen slipt hij niet en de olie ziet er goed uit.is dit ook een afstelling van de remband.??
en zoja, welke is voor de derde versnelling??
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Het kan aan meerdere dingen liggen, maar als eerste zou ik de "kickdown-band" afstellen. Deze is van buitenaf te bereiken en zit links op de bak, net vóór de schakelhendels (een soort bout met een vierkante kop). Voor afstelling hiervan, zie voorgaande verhalen. Andere mogelijkheid is, dat de "kickdown linkage" niet goed staat afgesteld. Dit is de verbinding tussen carburateur(gashendel) en de automaat. Als alles goed staat afgesteld, moet de bak als volgt schakelen:
bij stationair toerental:
van 1 naar 2 bij 8-10 miles
van 2 naar 3 bij 11-13 miles
Terug van 3 naar 1 bij 7-9 miles

Bij volgas:
van 1 naar 2 bij 23-31 miles
van 2 naar 3 bij 49-56 miles

Is dit niet volgens bovenstaande lijst, dan moet de "kickdown" bijgesteld worden, en wel als volgt: op de gashevel op de carburateur zit een stang gemonteerd met een sleufgat; deze losmaken van de stang waarop hij zit, de veer welke hieraan zit ook losnemen. De gashendel moet helemaal terug staan (op stationar). Het beste kun je ook even de choke helemaal open zetten of losmaken (makkelijker). Nu bij de versnellingsbak de twee bedieningshendels in de juiste positie zetten: de onderste helemaal naar achteren en de bovenste helemaal naar voren en deze vastzetten met een touwtje, veer of een helpende hand. Hierna weer terug naar de carburateur. Nu de stang met het sleufgat zo afstellen, dat de achterkant van het sleufgat net tegen de pin komt waarop hij gemonteerd hoort te zitten. Nu weer alles monteren zoals het eerst zat.
Is dit niet de oplossing van de problemen, dan moet je waarschijnlijk in de bak verder zoeken.
Succes.
Gerhart
Plaats reactie