Pagina 1 van 2
Geplaatst: 13 jun 2009 18:49
door pennings
Hallo,
Ik heb een Dodge W200 318.
Als ik rij en ik stuur dan hoor ik een krakend geluid. Het zit niet in het cardan van de vooras. Deze heb ik al open gehad, maar ik kan niets vreemd ontdekken.
De wiellagers voor zijn vervangen.
Wat kan dit zijn, of hoe kan ik dit verhelpen?
Geplaatst: 13 jun 2009 20:18
door Laurens
probeer eens in alle mogelijke vetnippels vet te pompen,
dit zou misschien kunnen helpen
Geplaatst: 13 jun 2009 21:51
door Gerhart
Constante kraak of wisselend?
Alleen tijdens het draaien van het stuur of ook als je het stuur in de bocht stilhoud?
Geplaatst: 14 jun 2009 19:03
door pennings
Hij kraakt tijdens het sturen en ook tijdens het stil houden van het stuur in een bocht.
Het is ook te voelen in het stuur. Als je daarna weer rechtdoor rijdt dan is het over.
Zou dit in de steekas kunnen zitten? Zoja, hoe kan ik dit controleren?
Geplaatst: 14 jun 2009 19:36
door country4all
Staat je tussenbak goed,dus niet gelockt.
Fuseekogels zit daar geen speling in.
Kruisjes aandrijfas kraken ook behoorlijk bij het sturen als die stuk zijn.
suc 6 met zoeken. :;):
Geplaatst: 15 jun 2009 21:04
door Gerhart
pennings schreef:Zou dit in de steekas kunnen zitten? Zoja, hoe kan ik dit controleren?
Vooras opkrikken (beide wielen in de lucht), insturen en je wiel met de hand draaien.
Als je iets hoort en voelt heb je grote kans dat je steekaslagers overleden zijn.
Geplaatst: 16 jun 2009 22:08
door pennings
De voorwiellagers zijn niet zo heel lang geleden vervangen.
Ik ga de kruisje aan beide zijdes vervangen en kijken of ik het hiermee kan oplossen.
@Gerhart
welke lagers bedoel je precies met de steekas lagers?
Geplaatst: 22 jun 2009 18:45
door pennings
De kruisjes zijn aan beide zijde vervagen. Het heeft wat moeite gekost voordat ze vervangen waren.
De steekas aan de rechterzijde zat het kruisje van vast dus ik denk dat dat wel verbetering zal brengen.
Het enigste is nu, alles zit terug gemonteerd maar nu kraakt het linker voorwiel. Deze loopt ook vrij zwaar. Ik denk dat er iets met de lagers niet goed terug gemonteerd is.
Nu is mijn vraag; De laatste cup die er in de naaf tikt (als eerste bij terug monteren) hoever moet die naar achter zitten. Moet die gelijk met de voorzijde of de achterzijde van de dikkere ring in de naaf?
Geplaatst: 24 jun 2009 20:21
door Gerhart
Snap niet helemaal wat je bedoelt.
Geplaatst: 25 jun 2009 23:19
door pennings
ik bedoel de ring die je als eerste terug monteert als de as erin geschoven is. Volgens mij is deze ring de vet keering. Aan de zijde van de as valt er een rubber tegenaan.
Deze heb ik zelf terug erin getikt. Nu weet ik niet of deze aan de voorzijde gelijk moet zitten of aan de achterzijde van de wielsteun..
Geplaatst: 27 jun 2009 00:31
door pennings
ja de seal die bedoel ik. Deze is smaller dan de verdikking in de naaf. En nu is mijn vraag of deze aan de voorzijde of aan de achterzijde gelijk moet zitten. Alvast bedankt
Geplaatst: 28 jun 2009 10:26
door Gerhart
Die moet met de buitenkant van de kap gelijk zitten.
Geplaatst: 02 jul 2009 15:46
door pennings
De Seal nu aan de achterzijde gelijk gezet. Alles terug gemonteerd, rem ontlucht en getest.
De vooras kraakt nu niet meer tijdens rijden volgens mij. We hebben niet zo ver kunnen proberen.
Nu hebben we de aandrijfas naar de vooras toe er niet onder zitten. Toen we deze eronder hadden zitten hadden we een klapperend geluid. Nu dat de aandrijf as eronderuit is, hoor je telkens de as klapperen als er kracht op komt te staan. Ik weet niet of dit van de bak af komt of uit het cardan.
Is te testen of het van de tussenbak afkomt of dat het van het cardan afkomt? Op het cardan zit een hele kleine vrije slag van ongeveer 3mm
Alvast bedankt
Geplaatst: 02 jul 2009 20:34
door Gerhart
Had je de tussenas er wel tussenzitten toen je het probleem van het kraken had?
Is je auto opgehoogd (hogere veren)?
Geplaatst: 04 jul 2009 11:00
door pennings
Het kraken was er ook al toen de tussenas ertussen zat.
Deze hebben we er tussenuit gehaald om te kijken of het kraken uit de as kwam of uit de bak.
Nu is het zo als je aanrijd, dus eigenlijk de overbrenging inschakeld dan hoor je de uitgaande koppeling van de bak een hard metalen geluid geven.
Het is net of er een vrije slag opzit, en dat hij die dan ineenkeer oppakt. Kan het zijn dat dit komt omdat er geen tussenas zit, of moeten we dit in de bak zoeken.
De auto is verhoogd.