Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

remkrachtverdeler ? - welke acties bij ontluchten ?

motocari mukumbwa

Bericht door motocari mukumbwa »

Dag allemaal,

Binnenkort vervang ik mijn remolie. op zich niets speciaals.
Echter heb ik in Haynes gelezen over een onderdeel in het leidingsysteem (naar ik vermoed de remkrachtverdeler; zit onder de kabine tegen het chassis gebout) waar een speciale clip moet aangebracht worden tijdens het ontluchten.
Kan er iemand mij de werking van die verdeler eens juist uitleggen en wat die clip erbij komt doen ?
Alvast bedankt bij voorbaat.

Groetjes
Groeten

Marco

To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
Gerhart

Bericht door Gerhart »

deze regelaar zorgt voor een goede werking van de voor(schijf)remmen met de achter(trommel)remmen.
Zoals je misschien weet, werken beide systemen geheel afwijkend van elkaar.
Schijfremmen lopen altijd een beetje aan; blokken komen na remmen nooit helemaal vrij. Trommelremmen echter lopen wel helemaal vrij; de schoenen komen altijd terug in uitgangspositie. Er blijft dus altijd ruimte tussen schoenen en trommel.
Als je nu het rempedaal intrapt, beginnen de schijfremmen direct te remmen; de trommelremmen niet, want die hebben de vrije ruimte nog niet overbrugd. De trommelremmen zouden dan dus bijna nooit iets doen.
Om dit op te lossen, is er deze regelaar tussen gezet.
Werking: zodra je het rempedaal indrukt, gaat de olie(druk) eerst alleen naar de achter(trommel)remmen. Zodra de schoenen tegen de trommel aankomen, zal de druk stijgen. Bij een bepaalde druk(relatief laag) zal de regelaar dan ook de voorremmen bijschakelen en deze gaan dan ook meewerken.

De regelaar is er dus alleen om de vrije slag van de achterremmen te overbruggen.

Bij normaal ontluchten (door het rempedaal in te drukken, zoals omschreven in bovenstaande link) hoef je je niet druk te maken om die regelaar; hij heeft hierop geen invloed, omdat je door het rempedaal in te drukken ruim voldoende druk opbouwt om de regelaar naar voren toe te openen.

Edited By Gerhart on 1087901216
Gerhart
motocari mukumbwa

Bericht door motocari mukumbwa »

Gerhart,

Weerom bedankt voor de informatie.

Groetjes
Groeten

Marco

To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
Gerhart

Bericht door Gerhart »

Weerom bedankt voor de informatie.

Weerom graag gedaan.
Gerhart
Maverick #W200#

Bericht door Maverick #W200# »

Gerhart, ik dacht eigenlijk dat de regelaar die tegen het chassis gebout zit eigenlijk niet de remkracht cq olie verdeelt maar alleen dient om aan te geven wanneer er remdrukverschil is door middel van het lampje op je dashboard. Als bijvoorbeeld de remmen niet goed zijn of wanneer de handrem er op staat. De regeling voor het tegen de trommel zetten van de remschoenen gebeurt volgens mij al in de hoofdremcilinder.
W200, '76, 318-V8, 4'' rancho + 4'' body lift
413 BB (still under construction)
W200, '76 Ambulance (for parts)
Ton
Contacteer:

Bericht door Ton »

Nope.. zoals Gerhart het zei... :)
111-1098359025

Bericht door 111-1098359025 »

Joepie, dat is nou ook weer zoiets waar ik al weken 's-nachts van wakker heb gelegen. Ik weet dat bij voertuigen die nogal wat gewicht kunnen dragen, zoals busjes en pick-ups, een dingetje hebben die de invering van de achteras meet en zodoende de remdruk van voor en achter regelt (meer gewicht op de achteras, meer remdruk op de achter as) Ik ben absoluut geen automonteur en heb dit zelf bedacht dus ik kan er naast zitten. (voor mij was het een logische verklaring) Echter, onder mijn oude Volvo 142 uit '69 kwam ik, een paar weken geleden, onder de auto ook vreemde onderdelen tegen. Nu weet ik dus waar die voor zijn en kan ik weer rustig slapen.

Greettzz Okki
Maverick #W200#

een vraagje

als het tegen de trommel zetten van de remschoenen gebeurt in de regelaar in het chassis waarom heb je dan twee plunjers in je hoofdrem cilinder, het zou dan ook met een kunnen ???
Bassie
Contacteer:

Bericht door Bassie »

omdat als je een plunjer had en een lekkage in het systeem, heb je geen rem druk meer, Maar door dat er 2 plunjer in zit, en 2 reservoirs houd je altijd rem druk, of alleen voor of alleen achter,
(bij nieuwere auto's of allen links voor en rechts achter of rechts voor en links achter)
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
Gerhart

Bericht door Gerhart »

Maverick #W200# schreef:een vraagje

als het tegen de trommel zetten van de remschoenen gebeurt in de regelaar in het chassis waarom heb je dan twee plunjers in je hoofdrem cilinder, het zou dan ook met een kunnen ???
Even de basis principes van het standaard remsysteem (in elke auto).
Elke auto moet een gescheiden remsysteem hebben; in ons geval een systeem voor de voorremmen en een apart systeem voor de achterremmen. Dit is in de wet verplicht gesteld.
Om dit voor mekaar te krijgen, heb je twee mogelijkheden:
- twee losse hoofdremcilinders
- een tandem hoofdcilinder (zoals bij ons)
Vandaar dus de twee plunjers in je hoofdremcilinder.
Technisch gezien zou het wel met één hoofdremcilinder kunnen, maar dan moeten de voorremmen en de achterremmen dusdanig op elkaar afgestemd zijn dat de remkrachtverdeling hetzelfde is zoals nu door de hoofdremcilinder geregeld is. De plunjers in de hoofdremcilinder zijn namelijk niet gelijk van grootte. Dit om de verschillende remkracht voor en achter te bepalen.
Gerhart
Maverick #W200#

bedankt allemaal eindelijk snap ik het :bier:
Plaats reactie