afgekeurd op stuurstang
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 09 okt 2006 13:18
- Locatie: Bodegraven
Onze Dodge Ramcharger is afgekeurd op het feit dat er meer dan 15 graden speling op het stuur zit.
Dit is een aangescherpte regel van het RDW per 1 mei van dit jaar. Helaas zat onze Dodge er dus net boven!! :(
Nu heeft de garage waar de auto gekeurd is, moeite om een "nieuwe" stuurstang te vinden. Het schijnt dat dit onderdeel voor dit type auto (bijna) niet te vinden cq te bestellen is.
Weet iemand of dit zo is en waar evt nieuw of 2e hands te krijgen is?
Alvast bedankt aan degene die hier op reageerd...
Dit is een aangescherpte regel van het RDW per 1 mei van dit jaar. Helaas zat onze Dodge er dus net boven!! :(
Nu heeft de garage waar de auto gekeurd is, moeite om een "nieuwe" stuurstang te vinden. Het schijnt dat dit onderdeel voor dit type auto (bijna) niet te vinden cq te bestellen is.
Weet iemand of dit zo is en waar evt nieuw of 2e hands te krijgen is?
Alvast bedankt aan degene die hier op reageerd...
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 07 jul 2008 17:54
Die zijn meestal vrij eenvoudig te vinden, als je weet waar je moet vragen :p
Zoals brigadierdog al typt: heb je wel of niet stuurbekrachtiging en welk jaar is je auto?
En ook zoals brigadierdog al aangeeft: waar precies zit de speling? In de flexibele koppeling tussen stuurwiel en stuurhuis, in het stuurhuis zelf of echt in de drag link (tussen stuurhuis en vooras)?
In de flexibele koppeling komt namelijk het meeste voor.
Zoals brigadierdog al typt: heb je wel of niet stuurbekrachtiging en welk jaar is je auto?
En ook zoals brigadierdog al aangeeft: waar precies zit de speling? In de flexibele koppeling tussen stuurwiel en stuurhuis, in het stuurhuis zelf of echt in de drag link (tussen stuurhuis en vooras)?
In de flexibele koppeling komt namelijk het meeste voor.
Gerhart
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 25 mei 2008 22:27
- Locatie: Waddinxveen
Hoi BB , speling in de stuurstang zal je denk ik niet hebben (mits het origineel is)
Ik ga er even vanuit dat je geen stuurbekrachtiging hebt.
Misschien is de speling af te stellen in de stuurhuis klik hier
Heb je misschien een bodylift ? klik hier
Je kunt zo'n koppelstuk van de stuurstang ook nog nieuw kopen in NL http://www.dodgew200parts.nl/catalog...._id=141
Als je speling hebt in de stuurhuis die niet meer af te stellen is dan moet je een andere 2e handse kopen. Nieuw zijn ze niet meer te koop
Of je alles ombouwen naar een stuurbekrachtiging
Edited By Henk_W200 on 1244929296
Ik ga er even vanuit dat je geen stuurbekrachtiging hebt.
Misschien is de speling af te stellen in de stuurhuis klik hier
Heb je misschien een bodylift ? klik hier
Je kunt zo'n koppelstuk van de stuurstang ook nog nieuw kopen in NL http://www.dodgew200parts.nl/catalog...._id=141
Als je speling hebt in de stuurhuis die niet meer af te stellen is dan moet je een andere 2e handse kopen. Nieuw zijn ze niet meer te koop
Of je alles ombouwen naar een stuurbekrachtiging
Edited By Henk_W200 on 1244929296
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 09 okt 2006 13:18
- Locatie: Bodegraven
Flexibele stuk vervangen is ongeveer een uurtje bezigheidstherapie voor de handige doehetzelver:
* Wagen vlak parkeren,
* Op de parkeerrem zetten of blokken tegen de wielen.
* Linksvoor wielmoeren losdraaien,
* Wagen opkrikken,
* Wielmoeren verwijderen,
* Linker voorwiel erafhalen,
* Moeren van flexibele stuk losdraaien.
* Bout bij stuurhuis losdraaien en verwijderen.
* Koppelstuk met flens van stuurhuis afhalen.
(Let wel, dit kost soms enige overredingskracht.)
* Vaste boutjes van de flens los-slijpen.
* Nieuwe flexkoppeling (rubber schijf) monteren m.b.v. meegeleverde boutjes.
* Flens weer op stuurhuis monteren,
* Felxibele stuk aan de stuurstang vastschroeven.
* Alles goed vastzetten.
* Wiel erop zetten en moeren erop schroeven,
* Krik omlaag, wielmoeren vastzetten,
* Klaar.
Heb je zomaar 300 euro in je kontzak gestoken.

Heb je echter speling op het gewricht in dat afgesloten 'doosje' aan het andere eind van de stuurstang:
Dat kan eventueel gereviseerd worden, maar makkelijker is dan om een goede 2e handse te kopen.
???
Edited By Robbedoes on 1245174552
* Wagen vlak parkeren,
* Op de parkeerrem zetten of blokken tegen de wielen.
* Linksvoor wielmoeren losdraaien,
* Wagen opkrikken,
* Wielmoeren verwijderen,
* Linker voorwiel erafhalen,
* Moeren van flexibele stuk losdraaien.
* Bout bij stuurhuis losdraaien en verwijderen.
* Koppelstuk met flens van stuurhuis afhalen.
(Let wel, dit kost soms enige overredingskracht.)
* Vaste boutjes van de flens los-slijpen.
* Nieuwe flexkoppeling (rubber schijf) monteren m.b.v. meegeleverde boutjes.
* Flens weer op stuurhuis monteren,
* Felxibele stuk aan de stuurstang vastschroeven.
* Alles goed vastzetten.
* Wiel erop zetten en moeren erop schroeven,
* Krik omlaag, wielmoeren vastzetten,
* Klaar.
Heb je zomaar 300 euro in je kontzak gestoken.

Heb je echter speling op het gewricht in dat afgesloten 'doosje' aan het andere eind van de stuurstang:
Dat kan eventueel gereviseerd worden, maar makkelijker is dan om een goede 2e handse te kopen.
???
Edited By Robbedoes on 1245174552
Robbedoes
V8 Power Enthousiast.
V8 Power Enthousiast.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 09 okt 2006 13:18
- Locatie: Bodegraven
allereerst iedereen bedankt voor de reacties..
We hebben intussen een afspraak bij Van Dam, in Rhenen. Die vertelde ons dat de speling door hun te repareren was. Waarschijnlijk was het zelf misschien ook wel te doen maar aangezien het toch een keuringsonderdeel is, willen we het liever door een specialist laten doen.
groetjes
Black Betty
We hebben intussen een afspraak bij Van Dam, in Rhenen. Die vertelde ons dat de speling door hun te repareren was. Waarschijnlijk was het zelf misschien ook wel te doen maar aangezien het toch een keuringsonderdeel is, willen we het liever door een specialist laten doen.
groetjes
Black Betty