Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Ophogen - bladveren vooras

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
98-1045938488

Bericht door 98-1045938488 »

Ik heb de bladveren van achter voor erbij op gelegd. het pakket is een stuk zwaarder geworden zodat die weer positief staat. (Tip van Peter Barten) Echter ik heb er meer bladveren erbij opgelegd. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou het te stug worden?

Suggesties?

Gr. Barry

(P.S. Ik heb een foto hoe kan ik die toevoegen)
101-1005169077

Bericht door 101-1005169077 »

Ik heb eens op een amerikaans forum gelezen dat meer als 1 bladveer bijvoegen een veel stugger veer gedrag oplevert.
De auto gaat dus wel meer stuiteren omdat, volgens die gasten, er geen veerweg meer was.
Ed

Ps, ben wel benieuwd naar je rijervaring




Edited By ed on 1104607096
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Mijn ervaring is dat je met 6 bladen van 8 mm. dik een stabiel rijgedrag krijgt. Is voor mij nog voldoende comfortabel en de veerweg wordt wel volledig gebruikt, maar wel alleen in het terrein. Op de weg dus niet.
Als je er 6 bladen in zet, heb je de stabilisatorstang ook niet meer nodig.
Gerhart
Arno
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 mar 2001 21:35
Locatie: Rijsbergen
Contacteer:

Bericht door Arno »

Ik heb het middelste veerblad van voor vervangen door 3 bladen van een achterveerpakket.
Dus ik heb nu 5 bladen.

oja je achterveer bladen zijn dunner (7mm) dan je voorveerbladen (11mm)




Edited By Arno on 1104674065
Bijlagen
0161.jpg
0161.jpg (22.2 KiB) 3017 keer bekeken
DTB member 612
Dodge W150 115-inch wheelbase
Dodge W200 Wrecker (for sale)
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Origineel zijn zowel de voor- als achterbladen 5/16", is ongeveer 7,9 mm. dik. Dus ik denk dat je er geen originele veren op had zitten, Arno.
Gerhart
iguana
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 aug 2003 11:17
Locatie: Nieuwstadt
Contacteer:

Bericht door iguana »

Ik heb bij Arjan een pakket veren van achter gehaald. Het onderste pakket. Ik heb alleen de bovenste van het eerste paet gehouden. En ik vind het nog erg prettig rijden. Ik moest alleen een langere bout tussen de balden zetten want de origenele waren te kort.
Dodgeje - Dodge W200 Custom 'Mog - 1977
- Dodge W200 - 1976
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

Als je het voorverenpakket aanpast (bijv. het middelste voorveerblad vervangen door 3 bladen van een achterveerpakket) heb je dan ook langere bouten nodig en zoja, hoe lang moeten de bouten dan zijn?
En waar zou ik die eventueel kunnen kopen?

Ik wil graag van te voren alle bouten e.d. op maat in huis hebben, dan hoef ik tijdens het ombouwen niet meer op zoek te gaan.
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Je kunt er een standaard inbusbout (minimaal 8.8)voor gebruiken (maat weet ik zo niet). De kop is precies de diameter als van de originele. Lengte is pakketdikte plus een moerdikte. Moer aan de bovenkant houden.
Gerhart
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

Gerhart schreef:Je kunt er een standaard inbusbout (minimaal 8.8)voor gebruiken (maat weet ik zo niet). De kop is precies de diameter als van de originele. Lengte is pakketdikte plus een moerdikte. Moer aan de bovenkant houden.
Ik heb (vanuit de luchtvaart-techniek) altijd geleerd dat bij montage van bouten de koppen aan de bovenkant c.q. van voor naar achteren c.q. van binnen naar buiten gemonteerd moeten worden, dit i.v.m. eventueel lostrillen. De bouten lopen dan het minste risico om uit het gat te vallen.

Is er een specifieke reden waarom de bouten van de voorvering met de kop naar beneden gemonteerd moeten worden?
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Ja, want de kop valt in de plaat die op de as zit. Hierdoor wordt hij gepositioneerd. Omdat de kop rond is en het gat ook, heb je een betere passing dan met de zeskanten moer. Daarom gebruik je ook een inbusbout; die heeft een ronde kop en geen zeskanten kop zoals een zeskantbout.
Verenfabrikanten gebruiken meestal een speciale bout met ronde kop, maar die kun je moeilijk los- en vastdraaien. daarom neem ik een inbusbout (met cilinderkop, uiteraard).

O ja, en als hier de moer lostrilt, blijft de bout gewoon in de plaat hangen en houdt hij ook de as nog gewoon op z'n plaats.

Dit moet trouwens ook bij de achterveren (kop naar beneden).
Regel is dat de kop van de torenbout (zo heet 'ie officieel) altijd naar de as moet wijzen.




Edited By Gerhart on 1233659603
Gerhart
Plaats reactie