Draaicirkel niet gelijk - Wagen draait korter af naar links

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
115-1104270079

Bericht door 115-1104270079 »

Hallo allemaal...

Even beschrijving wagen : Dodge W200 76, originele velgen met 36" Hummers, stuurbekrachtiging. Mijn probleem is dat de draaicirkel naar rechts enorm verschilt met links... deze is namelijk een pak groter.. Dit begint mij enorm te storen (heb nog niet veel met mijn Doge gereden sinds aanschaf) Is het normaal dat je naar rechts heel wat minder kunt afdraaien, en zoniet, wat kan hier de oorzaak van zijn. Het valt mij ook op dat mijn servopomp veel meer moeite moet doen bij het rechts sturen, en op laag toerental zelfs eventjes dienst weigert..

Grtz
Skwajee
116-1069343120

Bericht door 116-1069343120 »

effe denken,volgens mij klopt dat.Als je naar rechts draait komt ie tegen stuurhuis.Daar is ie dus bijgesteld ivm de Hummers. Misschien dat ie iets te ruim is afgesteld, stelboutje iets indraaien.
gukke
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 feb 2003 00:00
Locatie: Kortenberg (Belgë)
Contacteer:

Bericht door gukke »

er is hier al in een andere topiv over bezig geweest onderandere door mij. Ik had namelijk hetzelfde probleem. Maar dit was na mijn verhoging.
Kijk eens met de zoekfunktie.
115-1104270079

Bericht door 115-1104270079 »

Yves, ik heb dat vroeger ook teruggevonden in deze forum (toen ik er geen erg in had), maar ik vind blijkbaar niet de juiste sleutewoorden om deze topic terug te vinden.. daarmee dat ikzelf gepost heb.
gukke
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 feb 2003 00:00
Locatie: Kortenberg (Belgë)
Contacteer:

Bericht door gukke »

zal ook is zoeken
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Kort samengevat: de wieluitslag kan (en moet) afgesteld worden.
En wel als volgt: wielen naar rechts gedraaid: band moet vrijlopen van stuurinrichting. Wielen naar links gedraaid: band moet vrijlopen van veer.
Dit is af te stellen middels een stelboutje (aan weerskanten) op de vooras.
Dit geeft dus ook gelijk aan dat de uitslag links en rechts verschillend is omdat de stuurinrichting verder uitsteekt dan de veren en dus ook de uitslag naar rechts beperkt.
Gerhart
115-1104270079

Bericht door 115-1104270079 »

Beste Gerhart, dank voor je antwoord.. ik zal dit terloops eens nakijken. De afstelling, zijn daar bepaalde regels aan verbonden qua afstand tussen banden een stuurhuis/veren, rekening houdend dat mijn wagen dus 36" hummers heeft en niet verhoogd is (bladveren staan nog mooi bol) en ook door het feit dat je dit afstelt terwijl de wagen zich in rust toestand bevindt!

Grtz
Skwajee
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Tsja, voor standaard uitgevoerde auto's wel, maar in de meeste gevallen toch een kwestie van proberen en een paar keer verstellen.
Zodra de veren ingedrukt worden, zal alles enigszins veranderen en mogelijk toch wat dichter bij veren en stuurinrichting komen.
Zelfs bij mijn indertijd standaard auto heb ik al wat van de basis instelling moeten afwijken daar de banden in sommige gevallen toch aanliepen.
Het is echter heel gemakkelijk om het af te stellen, dus wanneer de band nog wat aanloopt, even ter plekke afstellen en weer testen.
Gerhart
115-1104270079

Bericht door 115-1104270079 »

Ja, heb de stelboutjes gevonden en nageken hoever mijn wielen kwamen.. helaas voor mij dien ik niets af te stellen, deze staan goed...:(
Plaats reactie