Draaicirkel niet gelijk - Wagen draait korter af naar links
Hallo allemaal...
Even beschrijving wagen : Dodge W200 76, originele velgen met 36" Hummers, stuurbekrachtiging. Mijn probleem is dat de draaicirkel naar rechts enorm verschilt met links... deze is namelijk een pak groter.. Dit begint mij enorm te storen (heb nog niet veel met mijn Doge gereden sinds aanschaf) Is het normaal dat je naar rechts heel wat minder kunt afdraaien, en zoniet, wat kan hier de oorzaak van zijn. Het valt mij ook op dat mijn servopomp veel meer moeite moet doen bij het rechts sturen, en op laag toerental zelfs eventjes dienst weigert..
Grtz
Skwajee
Even beschrijving wagen : Dodge W200 76, originele velgen met 36" Hummers, stuurbekrachtiging. Mijn probleem is dat de draaicirkel naar rechts enorm verschilt met links... deze is namelijk een pak groter.. Dit begint mij enorm te storen (heb nog niet veel met mijn Doge gereden sinds aanschaf) Is het normaal dat je naar rechts heel wat minder kunt afdraaien, en zoniet, wat kan hier de oorzaak van zijn. Het valt mij ook op dat mijn servopomp veel meer moeite moet doen bij het rechts sturen, en op laag toerental zelfs eventjes dienst weigert..
Grtz
Skwajee
Kort samengevat: de wieluitslag kan (en moet) afgesteld worden.
En wel als volgt: wielen naar rechts gedraaid: band moet vrijlopen van stuurinrichting. Wielen naar links gedraaid: band moet vrijlopen van veer.
Dit is af te stellen middels een stelboutje (aan weerskanten) op de vooras.
Dit geeft dus ook gelijk aan dat de uitslag links en rechts verschillend is omdat de stuurinrichting verder uitsteekt dan de veren en dus ook de uitslag naar rechts beperkt.
En wel als volgt: wielen naar rechts gedraaid: band moet vrijlopen van stuurinrichting. Wielen naar links gedraaid: band moet vrijlopen van veer.
Dit is af te stellen middels een stelboutje (aan weerskanten) op de vooras.
Dit geeft dus ook gelijk aan dat de uitslag links en rechts verschillend is omdat de stuurinrichting verder uitsteekt dan de veren en dus ook de uitslag naar rechts beperkt.
Gerhart
Beste Gerhart, dank voor je antwoord.. ik zal dit terloops eens nakijken. De afstelling, zijn daar bepaalde regels aan verbonden qua afstand tussen banden een stuurhuis/veren, rekening houdend dat mijn wagen dus 36" hummers heeft en niet verhoogd is (bladveren staan nog mooi bol) en ook door het feit dat je dit afstelt terwijl de wagen zich in rust toestand bevindt!
Grtz
Skwajee
Grtz
Skwajee
Tsja, voor standaard uitgevoerde auto's wel, maar in de meeste gevallen toch een kwestie van proberen en een paar keer verstellen.
Zodra de veren ingedrukt worden, zal alles enigszins veranderen en mogelijk toch wat dichter bij veren en stuurinrichting komen.
Zelfs bij mijn indertijd standaard auto heb ik al wat van de basis instelling moeten afwijken daar de banden in sommige gevallen toch aanliepen.
Het is echter heel gemakkelijk om het af te stellen, dus wanneer de band nog wat aanloopt, even ter plekke afstellen en weer testen.
Zodra de veren ingedrukt worden, zal alles enigszins veranderen en mogelijk toch wat dichter bij veren en stuurinrichting komen.
Zelfs bij mijn indertijd standaard auto heb ik al wat van de basis instelling moeten afwijken daar de banden in sommige gevallen toch aanliepen.
Het is echter heel gemakkelijk om het af te stellen, dus wanneer de band nog wat aanloopt, even ter plekke afstellen en weer testen.
Gerhart