Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

reviseren stuurhuis - stuurhuis lekt

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

Hee,
Mijn stuurhuis lekt, en de garage heeft mij aangeboden een revisiesetje erin te monteren. Mijn vraag is, is dat iets wat je makkelijk ook zelf kan doen ? Anders krijg ik weer wat werkuren aan mijn broek. :( Zo niet, wat zou het dan ongeveer moeten kosten? Het revisiesetje los zou ongeveer 100 E moeten kosten.
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

Hee, na verder wat rond te bladeren op het forum, zag ik dat er dus verschillende stuurbekrachtigingen bestaan, nl. een A-type en een B-type. Dit zou men ook kunnen zien aan de draglink. Als ik jullie nou deze foto laat zien:

Afbeelding

Kan iemand hier dan chocola van maken ? Is dit een type A of B?.Natuurlijk zijn andere details ook welkom :p p.s. Deze foto is van voren genomen.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Kars,

de enige types die ik ken (voor Dodge rond deze periode) zijn de "kleine" 708 en de "grote" 710, welke jij hebt.
Voornamelijk te onderscheiden doordat de kleine een verticale uitgaande as heeft; de grote heeft een horizontale uitgaande as.
De kleine werd toegepast op de types W/D 100, 200, 300.
De grote op de D 500, 600, 700, 800, S 600, 700 en W 600.
Om meer info over een revisie te krijgen, zou ik een goed werkplaatshandboek aanraden (ook bij overig onderhoud zijn gewicht in goud waard).
Zeker bij een revisie van een hydraulisch onderdeel moet je zeer goede voorinformatie hebbe. Kun je gelijk zien of en hoeveel speciaal gereedschap je nodig hebt.
Heb je dit allemaal, moet het zeker zelf te doen zijn.
Voor de rest zijn twee rechterhanden best wel handig.
Gerhart
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

Een 710 dus.. goody, bedankt! dan kan ik tenminste de eventuele onderdelen leverancier meer vertellen.
Ik heb die werkplaats cd-rom bij robbert besteld. Hopelijk staat daar iets hulpvols in . :D
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

Weet iemand toevallig hoe je bij dit stuurhuis de speling kan stellen ? Ik kan de stelschroef niet vinden.. :0
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

Maakt het niet uit dat ik een andere type (710) als 'normaal' heb? Ik heb nl. ongeveer dezelfde beschrijving van chaosboyz (dacht ik) met foto's , en dat ziet er niet hetzelfde uit.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Da's waar. Ik kijk vanavond wel even en laat het je even weten.
Gerhart
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Tis allemaal wel wat ingewikkelder dan de "standaard" stuurhuizen, maar hier is tie.
Het makkelijkste werken is het als je het stuurhuis op de werkbank hebt liggen, maar ik ga er vanuit dat 'ie aan de auto hangt.
Eerst de hydrauliekslangen losmaken en het huis leeg laten lopen. Let er trouwens ook op dat de wielen recht staan (stuurhuis in de middenstand). Dan de arm die naar de vooras gaat, losmaken.
Dit alles is nodig om reële afstelwaarden te krijgen.
Nou zit er aan de rechterkant een stelschroef (inbus) met een borgmoer. Borgmoer losdraaien, stelschroef aandraaien en borgmoer weer handvast aandraaien.
Nu ga je achter het stuur zitten en verdraait het stuur een halve slag naar links en rechts. In de middenstand moet het stuur met 4 to 5 inch-pound (ongeveer 0,5 Nm) verdraaid kunnen worden. Da's wel een leuke waarde maar met een gewone momentsleutel zal dat niet lukken. Hiervoor moet je eigenlijk een balanssleutel hebbn (zo'n ding met een wijzer erop). Heb je die niet, dan is de volgende "waarde" wel van toepassing: Haak je pink achter een spaak van het (originele) stuur en verdraai het. Gaat dit moeilijk; stelschroef wat losser draaien, net zo lang totdat hij zonder teveel moeite verdraaid kan worden.
Hierna met de arm weer naar de vooras aangesloten (zonder hydrauliek) even voelen of de speling weg is.

Dit is de officiele manier; een simpeler manier is:
stelschroef elke keer een kwart slagje vaster draaien totdat alle speling weg is (tussendoor elke keer testen op de weg).
Als je veel speling hebt, kan dit even wat tijd kosten.
Let wel op dat je de schroef niet te strak zet; dit heeft weer (te)veel slijtage tot gevolg.
Gerhart
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

O.K. dankjewel !!:D Ik kan aan de slag. Ik laat wel weten of het gelukt is.



Edited By kars on Dec. 19 2002 at 09:46
AquaFobia
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 dec 2002 21:52
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Bericht door AquaFobia »

Kars,

Ik weet niet of het nog actueel is maar ik heb afgelopen vrijdag de olielekkage van mijn stuurhuis opgelost.
Nix revisie setje, slechts 1 keerringetje vervangen.

Heb je twijfels over de rest van de werking zou je misschien toch beter voor een revisie setje kunnen kiezen.
Gaat het echter alleen om de lekkage (bij mij zat de lekkage bovenin bij het asje naar de stuurkolom) dan volstaat het vervangen van die keerring.
gr,
Ronald

[

'76 Dodge W200
'80 Dodge Ramcharger 100 AD

<=- AquaFobia - I don't fear water, really, I don't. -=>
Plaats reactie