reviseren stuurhuis - stuurhuis lekt
Hee,
Mijn stuurhuis lekt, en de garage heeft mij aangeboden een revisiesetje erin te monteren. Mijn vraag is, is dat iets wat je makkelijk ook zelf kan doen ? Anders krijg ik weer wat werkuren aan mijn broek. :( Zo niet, wat zou het dan ongeveer moeten kosten? Het revisiesetje los zou ongeveer 100 E moeten kosten.
Mijn stuurhuis lekt, en de garage heeft mij aangeboden een revisiesetje erin te monteren. Mijn vraag is, is dat iets wat je makkelijk ook zelf kan doen ? Anders krijg ik weer wat werkuren aan mijn broek. :( Zo niet, wat zou het dan ongeveer moeten kosten? Het revisiesetje los zou ongeveer 100 E moeten kosten.
Hee, na verder wat rond te bladeren op het forum, zag ik dat er dus verschillende stuurbekrachtigingen bestaan, nl. een A-type en een B-type. Dit zou men ook kunnen zien aan de draglink. Als ik jullie nou deze foto laat zien:

Kan iemand hier dan chocola van maken ? Is dit een type A of B?.Natuurlijk zijn andere details ook welkom :p p.s. Deze foto is van voren genomen.

Kan iemand hier dan chocola van maken ? Is dit een type A of B?.Natuurlijk zijn andere details ook welkom :p p.s. Deze foto is van voren genomen.
Kars,
de enige types die ik ken (voor Dodge rond deze periode) zijn de "kleine" 708 en de "grote" 710, welke jij hebt.
Voornamelijk te onderscheiden doordat de kleine een verticale uitgaande as heeft; de grote heeft een horizontale uitgaande as.
De kleine werd toegepast op de types W/D 100, 200, 300.
De grote op de D 500, 600, 700, 800, S 600, 700 en W 600.
Om meer info over een revisie te krijgen, zou ik een goed werkplaatshandboek aanraden (ook bij overig onderhoud zijn gewicht in goud waard).
Zeker bij een revisie van een hydraulisch onderdeel moet je zeer goede voorinformatie hebbe. Kun je gelijk zien of en hoeveel speciaal gereedschap je nodig hebt.
Heb je dit allemaal, moet het zeker zelf te doen zijn.
Voor de rest zijn twee rechterhanden best wel handig.
de enige types die ik ken (voor Dodge rond deze periode) zijn de "kleine" 708 en de "grote" 710, welke jij hebt.
Voornamelijk te onderscheiden doordat de kleine een verticale uitgaande as heeft; de grote heeft een horizontale uitgaande as.
De kleine werd toegepast op de types W/D 100, 200, 300.
De grote op de D 500, 600, 700, 800, S 600, 700 en W 600.
Om meer info over een revisie te krijgen, zou ik een goed werkplaatshandboek aanraden (ook bij overig onderhoud zijn gewicht in goud waard).
Zeker bij een revisie van een hydraulisch onderdeel moet je zeer goede voorinformatie hebbe. Kun je gelijk zien of en hoeveel speciaal gereedschap je nodig hebt.
Heb je dit allemaal, moet het zeker zelf te doen zijn.
Voor de rest zijn twee rechterhanden best wel handig.
Gerhart
Tis allemaal wel wat ingewikkelder dan de "standaard" stuurhuizen, maar hier is tie.
Het makkelijkste werken is het als je het stuurhuis op de werkbank hebt liggen, maar ik ga er vanuit dat 'ie aan de auto hangt.
Eerst de hydrauliekslangen losmaken en het huis leeg laten lopen. Let er trouwens ook op dat de wielen recht staan (stuurhuis in de middenstand). Dan de arm die naar de vooras gaat, losmaken.
Dit alles is nodig om reële afstelwaarden te krijgen.
Nou zit er aan de rechterkant een stelschroef (inbus) met een borgmoer. Borgmoer losdraaien, stelschroef aandraaien en borgmoer weer handvast aandraaien.
Nu ga je achter het stuur zitten en verdraait het stuur een halve slag naar links en rechts. In de middenstand moet het stuur met 4 to 5 inch-pound (ongeveer 0,5 Nm) verdraaid kunnen worden. Da's wel een leuke waarde maar met een gewone momentsleutel zal dat niet lukken. Hiervoor moet je eigenlijk een balanssleutel hebbn (zo'n ding met een wijzer erop). Heb je die niet, dan is de volgende "waarde" wel van toepassing: Haak je pink achter een spaak van het (originele) stuur en verdraai het. Gaat dit moeilijk; stelschroef wat losser draaien, net zo lang totdat hij zonder teveel moeite verdraaid kan worden.
Hierna met de arm weer naar de vooras aangesloten (zonder hydrauliek) even voelen of de speling weg is.
Dit is de officiele manier; een simpeler manier is:
stelschroef elke keer een kwart slagje vaster draaien totdat alle speling weg is (tussendoor elke keer testen op de weg).
Als je veel speling hebt, kan dit even wat tijd kosten.
Let wel op dat je de schroef niet te strak zet; dit heeft weer (te)veel slijtage tot gevolg.
Het makkelijkste werken is het als je het stuurhuis op de werkbank hebt liggen, maar ik ga er vanuit dat 'ie aan de auto hangt.
Eerst de hydrauliekslangen losmaken en het huis leeg laten lopen. Let er trouwens ook op dat de wielen recht staan (stuurhuis in de middenstand). Dan de arm die naar de vooras gaat, losmaken.
Dit alles is nodig om reële afstelwaarden te krijgen.
Nou zit er aan de rechterkant een stelschroef (inbus) met een borgmoer. Borgmoer losdraaien, stelschroef aandraaien en borgmoer weer handvast aandraaien.
Nu ga je achter het stuur zitten en verdraait het stuur een halve slag naar links en rechts. In de middenstand moet het stuur met 4 to 5 inch-pound (ongeveer 0,5 Nm) verdraaid kunnen worden. Da's wel een leuke waarde maar met een gewone momentsleutel zal dat niet lukken. Hiervoor moet je eigenlijk een balanssleutel hebbn (zo'n ding met een wijzer erop). Heb je die niet, dan is de volgende "waarde" wel van toepassing: Haak je pink achter een spaak van het (originele) stuur en verdraai het. Gaat dit moeilijk; stelschroef wat losser draaien, net zo lang totdat hij zonder teveel moeite verdraaid kan worden.
Hierna met de arm weer naar de vooras aangesloten (zonder hydrauliek) even voelen of de speling weg is.
Dit is de officiele manier; een simpeler manier is:
stelschroef elke keer een kwart slagje vaster draaien totdat alle speling weg is (tussendoor elke keer testen op de weg).
Als je veel speling hebt, kan dit even wat tijd kosten.
Let wel op dat je de schroef niet te strak zet; dit heeft weer (te)veel slijtage tot gevolg.
Gerhart
Kars,
Ik weet niet of het nog actueel is maar ik heb afgelopen vrijdag de olielekkage van mijn stuurhuis opgelost.
Nix revisie setje, slechts 1 keerringetje vervangen.
Heb je twijfels over de rest van de werking zou je misschien toch beter voor een revisie setje kunnen kiezen.
Gaat het echter alleen om de lekkage (bij mij zat de lekkage bovenin bij het asje naar de stuurkolom) dan volstaat het vervangen van die keerring.
Ik weet niet of het nog actueel is maar ik heb afgelopen vrijdag de olielekkage van mijn stuurhuis opgelost.
Nix revisie setje, slechts 1 keerringetje vervangen.
Heb je twijfels over de rest van de werking zou je misschien toch beter voor een revisie setje kunnen kiezen.
Gaat het echter alleen om de lekkage (bij mij zat de lekkage bovenin bij het asje naar de stuurkolom) dan volstaat het vervangen van die keerring.
gr,
Ronald
[
'76 Dodge W200
'80 Dodge Ramcharger 100 AD
<=- AquaFobia - I don't fear water, really, I don't. -=>
Ronald
[
'76 Dodge W200
'80 Dodge Ramcharger 100 AD
<=- AquaFobia - I don't fear water, really, I don't. -=>