Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Bobine - welke??

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
riemers
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 apr 2005 21:58
Locatie: Den Helder

Bericht door riemers »

goeiedag,

Ik denk dat ik o.a aan een nieuwe bobine toe ben,omdat mijn doge niet zo goed wil starten de laatste tijd.
Heeft iemand een aanrader wat betreft prijs kwaliteit verhouding.
En heb ik ook een bij passend weerstand blokje nodig?

groeten Ivo
W200 1977
vw passat vr5 1999
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Hoi,

Ik denk dat de prijzen elkaar niet zo veel ontlopen, natuurlijk zijn de wat zwaardere evt. olie gekoelde duurder maar dan heb je ook een betere zekers qua levensduur.
De weerstand vervangen is altijd een aanrader, hij kan nog wel kloppen met de waarde maar je weet niet wat hij doet als hij afkoelt en warm wordt als hij op een gezegende leeftijd is!
En dat is nou juist zo belangrijk.
Maar………….wat is nou precies de klacht er zijn tig dingen waar het aan kan liggen als hij slecht(er) start ik zou beginnen met alles eens door te meten of overal de juiste waardes aan spanning komen, weerstand niet te groot is en de massa ook echt massa is kost niks en is erg leerzaam.


Groet Arie
riemers
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 apr 2005 21:58
Locatie: Den Helder

Bericht door riemers »

er zijn ook nog wat andere dingen die vervangen moeten worden.
de accu is ook wat aan de slechte kant,hij krijgt hem maar net rond en slaat met een beetje geluk na een paar seconde aan.
ik had al extra min kabels naar het blok gelegt.
de verdelen en kabels en bogies zijn recent vervangen.
ik rij niet op gas dus daar kan ook nix aan stuk zijn.

de bobine is al oud,dus een nieuwe kan geen kwaad
het weestandblokje is nieuw.
en misschien is de onstekings module wel een beetje slecht.

ik dacht ik begin met een verse accu en bobine.
W200 1977
vw passat vr5 1999
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Ik heb toevallig van de week een coil besteld bij Mico.
Ik ben er heel tevreden met de service en de prijzen zijn redelijk.
Een hoogvermogen bobine van ACCEL (zie [url=http://www.mrgasket.com,]www.mrgasket.com,[/url]
> #8140) en kost euro 70.00.
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

ik ben ook bezig met de ontsteking (hardnekkige back fire) en kwam er achter dat ik destijds mijn crane cams ps 100 bobine liggend gemonteerd heb in plaats van op de bijgeleverde schema/gebruiksaanwijzing staand met de kabel punten naar boven, ik zal dat deze week eens veranderen hoe t wel moet .
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Ik heb de Bobine binnen maar ik heb er nog een vraag over voor ik hem plaats.

Het is een accel 8140
Part Number: ACC-8140
Coil Wire Attachment: Female/Socket
Coil Style: Canister
Primary Resistance: 1.400 ohms
Coil Internal Construction: Oil-filled
Maximum Voltage: 42,000 V
Turns Ratio: 94:1
Secondary Resistance: 9.2K ohms
Mounting Bracket Included: No
Coil Wire Included: No
Ballast Resistor Included: No
Coil Color: Yellow
Coil Shape: Round

Kan ik hem zo 1 op 1 vervangen of moet ik nog aanpassingen doen mbt. het weerstandsblokje ?
Ik had wel eens vernomen dat standaard de bobine 9 volt krijgt en op de accel staat 12volt.
bedankt voor de reacties.
Dikkiedik
Berichten: 355
Lid geworden op: 06 feb 2004 16:49
Locatie: Obdam

Bericht door Dikkiedik »

Standaard is idd 9 volt. Het weerstandsblokje zorgt hiervoor. Als je nieuwe nu idd 12 volt is (wel zeker weten) dan kun je hem monteren zonder weerstandsblokje (zat er geen bijgeleverd?)

Dick
W200- '77, 360, D60 Front & Rear
riemers
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 apr 2005 21:58
Locatie: Den Helder

Bericht door riemers »

als je een 12volt bobine hebt moet je deze toch gewoon met je weerstandblok monteren??
deze zorgt toch dat je bij het starten 12v krijgt en als ie loopt overgaat naar 9v?
of zit ik helemaal verkeerd te denken?
W200 1977
vw passat vr5 1999
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Er zat geen weerstandblokje bij.
Op de bobine staat 12volt.

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Ik wacht wel ff met aansluiten tot ik zekerheid heb.
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Heren,


De dodge start met een overbrugging op het weerstand blokje omdat de spanning in elkaar zakt door de geweldige Amperage die de startmotor trekt dat wordt nog erger bij een slechte startmotor of accu dus het systeem wat standaard negen volt of minder(afhankelijk van de temperatuur van de weerstand) krijgt, krijgt ook bij starten negen volt.(meet maar)

En om dan weer het maximale uit de bobine te halen is er dus in het verleden een negen volt bobine ontworpen puur om het nadeel werkbaar te maken bijkomend voordeel daar weer van is dat door de lagere spanning de amperage ook beperkter bleef wat weer mooi was voor de bobine ten aanzien van de warmte ontwikkeling en de toen gebruikte contact puntjes tav vonk vorming allebei puur slijtage! Maar als de auto liep moest er wel negen volt blijven vandaar de vermogens weerstand.

Echter de tijd schrijdt voort en er waren mogelijkheden om de bobines bestand te laten wezen tegen hogere temperaturen zonder interne overslag dus bij een X aantal fabrikanten werd een bobine gemonteerd die 12 Volt kon hebben echter de weerstaand zat dan verwerkt in de bobine zelf.(dit is nu nog steeds veel voorkomend)

Nog weer later kwam(dodge als eerste!)men met de contactloze ontstekings module ook wel elektronische ontsteking genoemd hier werd dus de slijtage en verloop van je contactpunten geëlimineerd.

Echter dat is elektronica en dat stond ten aanzien van vandaag ook nog aardig in de kinderschoenen zo zit er voor de transistor geen thyristor en terwijl men best wel een zware transistor genomen had is de koeling huilen met de pet op zoals we hier zegen vandaar dat er in onze dodge nog een weerstand zit!die weerstand zit bij modernere versies in de Ecu net zoals de regel voedings weerstand ook nu al intern zit bij de ECU met vier pootjes.
De echte elektronische ontsteking regelt zelfs de spanning die op de bobine komt nog beter dus.

Wat als je nu een high performans bobine koopt zoals in het geval van Brutus daar staat op 12 volt (weerstand zit er niet bij in dan wordt hij echt te warm, zover zijn we nog niet!)moet die ook 12 Volt hebben, nee hij kan 12 volt hebben hetgeen betekend dat deze bobine breed inzetbaar is voor bijvoorbeeld echt geregelde elektronische ontstekingen dat hij minder krijgt is natuurlijk niet erg het is immers zo dat hij zijn werk doet bij de spanning er af!!! En in dit geval heeft hij wel meer als 400 Volt nodig om het maximale te verkrijgen als opgegeven.(zie gegevens Brutus)
En daar de flux niet liniaar is, is dit een gemiddelde van tussen de 7 en 12 volt normaal is dit tussen de 7 en 10 volt breder inzetbaar dus maar wat is dan de storende factoor tav de 12 volt de ECU daar zat immers de weerstand voor in.

Mijn advies controleer je weerstand(0,5 ohm in koude toestand) en laat hem er tussen zitten mensen die zegen dat ze al jaren rijden zonder weerstand, nou dat kan als je geluk hebt dat geluk is zelf groter als je een vier polige aansluiting hebt echter het geeft niet meer rendement en als je nou eens geen geluk hebt ben je mooi zuur.

Groet Arie
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Arie, Bedankt voor je lange en duidelijke uitleg.
Kort samengevat kan ik hem dus gewoon overzetten zonder verdere aanpassingen en de weerstand dus gewoon laten zitten?
Zo kom je nog eens wat te weten.
Bedankt.
riemers
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 apr 2005 21:58
Locatie: Den Helder

Bericht door riemers »

zo arie.

bedankt voor je uitleg,
hier kunnen we weer wat mee,

groeten Ivo
W200 1977
vw passat vr5 1999
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Hoi Brutus,


Inderdaad gewoon overzetten, wel je weerstand controleren er zijn ook dubbele blokjes in de handel voor andere doeleinde die 5/1,2 zijn deze woorden nog al eens per abuis in de dodge geplaatst omdat de waarde bekent overkomt als de vroegere contact punt bescherming en ze er net zo uit zien.
Echter het moet wezen voor onze dodge 5/0,5 voor de ECU bescherming waarbij de 5ohm natuurlijk niet nodig is bij een vier pens ECU.
Wat wordt het dan: bobine 9,9 V bij 12 V voeding en 7 A erg acceptabel
Bij 1,2ohm wordt het 6,4 V en 6,4 A doet hij het ook op maar dan doe je wel je high performans teniet!


Groet Arie
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Kan je me op een simpele manier uitleggen hoe en waar ik dat moet meten.
Stroom is niet mijn stekste kant hellaas.
Bedankt
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Hoi Brutus,


Ik neem aan dat je de weerstand weet te zitten, je trekt de conectors er van af en meet met je universeel meter de weerstand op, die universeel meter zet je op bijvoorbeeld 200ohm(zo laag mogelijk) dan moet je meten aan de ene kant 0,5 á 0,6 ohm en aan de andere kant 4 tot 6 ohm
Als dat klopt zet je alles weer met contact spray in elkaar als het niet klopt maak je de conectoren goed schoon en meet je weer dit alles in koude toestand even voor de duidelijkheid een iets te hoge weerstand kan geen kwaad geen weerstand wel!
Als je twijfelt neem dan een foto van je weerstand of universeel meter dan kan ik of iemand anders er vast wat van zeggen.


Groet Arie
Plaats reactie