Oplossing voor warmteontwikkeling laadstroommeter
Doordat ik al bij twee dashboards de laadstroommeter niet meer aan de gang kreeg omdat die door de warmteontwikkeling waren overleden. Ben ik op zoek gegaan naar een oplossing voor dit probleem.
Samen met een handige collega hebben we een laadstroommeter ontwikkeld die volledig elektronisch werkt. Dus geen warmteontwikkeling meer waarvan je dashboard smelt
D.m.v leds wordt nu de waarde aangegeven. Ik heb de oude wijzerplaat gebruikt en die op de print gemonteerd (heb ze wit gemaakt omdat ik dat mooier vindt, met dank aan https://www.wee200.nl voor de witte layout)
De meter is niet origineel meer, maar hij werkt wel :D
Bij voldoende belangstelling kunnen we een kleine serie maken.
Mannie
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Samen met een handige collega hebben we een laadstroommeter ontwikkeld die volledig elektronisch werkt. Dus geen warmteontwikkeling meer waarvan je dashboard smelt
D.m.v leds wordt nu de waarde aangegeven. Ik heb de oude wijzerplaat gebruikt en die op de print gemonteerd (heb ze wit gemaakt omdat ik dat mooier vindt, met dank aan https://www.wee200.nl voor de witte layout)
De meter is niet origineel meer, maar hij werkt wel :D
Bij voldoende belangstelling kunnen we een kleine serie maken.
Mannie
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Ziet er leuk uit Mannie.
Ik vind het zelf altijd jammer dat de symmetrie wegvalt doordat je nu een digitale meter naast een boel analoge hebt. Maar ieder zijn smaak. Mijn idee zou dan zijn het hele dashboard digitaal te maken :)
Waar heb je de printplaat laten maken? Ik heb zelf nog een paar digitale projecten in de planning staan en kan nog wel een goede voordelige printmaker gebruiken.
Ik vind het zelf altijd jammer dat de symmetrie wegvalt doordat je nu een digitale meter naast een boel analoge hebt. Maar ieder zijn smaak. Mijn idee zou dan zijn het hele dashboard digitaal te maken :)
Waar heb je de printplaat laten maken? Ik heb zelf nog een paar digitale projecten in de planning staan en kan nog wel een goede voordelige printmaker gebruiken.
Allen and Torx wrenches only come in three sizes: too small, too big, and missing.
Ik heb wel interesse, bij mij zitten de + en - ook doorgelust.
Nu zitten ze samen op 1 pootje van de laadstroom-meter.
Dan kan ik eindelijk zien hoe goed de dynamo werkt
en hoeveel stroom er verbruikt wordt.
Ik neem aan als hij laadt dat de ledjes rechts branden, en links als hij ontlaadt.
Wat zijn de geraamde kosten?
Edited By Rob Rules on 1260983867
Nu zitten ze samen op 1 pootje van de laadstroom-meter.
Dan kan ik eindelijk zien hoe goed de dynamo werkt
en hoeveel stroom er verbruikt wordt.
Ik neem aan als hij laadt dat de ledjes rechts branden, en links als hij ontlaadt.
Wat zijn de geraamde kosten?
Edited By Rob Rules on 1260983867
Greetz, Rob..
Tuurlijk spoor ik niet!! Ben geen trein!!
Rock On!!
Daily: Opel Vectra Sport '01
Rest : Chevy Van Gladiator '81
Tuurlijk spoor ik niet!! Ben geen trein!!
Rock On!!
Daily: Opel Vectra Sport '01
Rest : Chevy Van Gladiator '81
-
- Site Admin
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
- Locatie: Daarlerveen (Ov)
- Contacteer:
Ziet er goed uit. :)
Heb wel een puntje ter discussie.
De oorzaak van de warmteontwikkeling ligt niet in het oorspronkelijke metertje.
Het probleem is namelijk de overgangsweerstand tussen de bedrading, aansluitoogjes en boutjes van het metertje. Als hier ergens slecht contact is, bijvoorbeeld als een moertje iets los zit dan krijg je een overgangsweerstand welke dan door de grote stroom die er door vloeit voor warmte (lees hitte) ontwikkeling zorgt.
Dit warmteprobleem wordt dus op deze manier niet getackeld.
Ik zou de stroomopnemer (shunt) onder de motorkap en met korte bedrading uitvoeren. Verder natuurlijk de bekabeling aansluiten met bijvoorbeeld met M6 boutjes.
Om de meter te laten werken heb je dan een paar sense draden nodig om de gemeten spanning naar de meter te voeren.
Dit houdt in dat de bedrading moet worden aangepast, wat overigens geen overbodige luxe is omdat er in het hele circuit van accu naar boordnet en naar de dynamo al erg veel overgangsweerstand zit. Dit resulteert in een lagere boordspanning.
[offtopic]
Wij doen hier ook veel elektronica ontwikkeling en hebben in principe 2 printleveranciers.
Als het snel moet www.eurocircuits.nl
Als je meer tijd hebt: www.makepcb.com (china, erg goedkoop ook bij kleine aantallen)
[/offtopic]
Heb wel een puntje ter discussie.
De oorzaak van de warmteontwikkeling ligt niet in het oorspronkelijke metertje.
Het probleem is namelijk de overgangsweerstand tussen de bedrading, aansluitoogjes en boutjes van het metertje. Als hier ergens slecht contact is, bijvoorbeeld als een moertje iets los zit dan krijg je een overgangsweerstand welke dan door de grote stroom die er door vloeit voor warmte (lees hitte) ontwikkeling zorgt.
Dit warmteprobleem wordt dus op deze manier niet getackeld.
Ik zou de stroomopnemer (shunt) onder de motorkap en met korte bedrading uitvoeren. Verder natuurlijk de bekabeling aansluiten met bijvoorbeeld met M6 boutjes.
Om de meter te laten werken heb je dan een paar sense draden nodig om de gemeten spanning naar de meter te voeren.
Dit houdt in dat de bedrading moet worden aangepast, wat overigens geen overbodige luxe is omdat er in het hele circuit van accu naar boordnet en naar de dynamo al erg veel overgangsweerstand zit. Dit resulteert in een lagere boordspanning.
aequitas schreef:Waar heb je de printplaat laten maken? Ik heb zelf nog een paar digitale projecten in de planning staan en kan nog wel een goede voordelige printmaker gebruiken.
[offtopic]
Wij doen hier ook veel elektronica ontwikkeling en hebben in principe 2 printleveranciers.
Als het snel moet www.eurocircuits.nl
Als je meer tijd hebt: www.makepcb.com (china, erg goedkoop ook bij kleine aantallen)
[/offtopic]
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
ook mijn gedacht dat een digitale meter nu niet in een oude dodge past. daarom wou ik ook geen ledjes als LPG niveau meter maar echte analoge benzinemeters op de LPG tanken aangesloten
je kan net evengoed die 2 dikke draden die naar de amperemeter gaan, gewoon afknippen in je motorruimte en met elkaar doorverbinden. probleem weg van de amperemeter.
Je kan dan eventueel de plaats in je dashboard gebruiken om een voltmeter te plaaten (ik vind die persoonlijk handiger, heb dezelfde ombouw gedaan met men capri).
OF
je vervangt je amperemeter met een klein draaispoelmetertje. deze meter sluit je met 2 draadjes parallel over de draad die voorheen naar de amperemeter gingen (bv 1 draad aan de dynamo en 1 aan de accu)
je gebruikt dan als het ware je dikke kabel als shuntweerstand.
zet nog een (regelbare)weerstand in serie met de draaispoelmeter en je kan de gevoeligheid van het ding ook nog instellen. zo heb je de perfecte amperemeter ZONDER dat er hoge stromen door je dashboard vloeien
je kan net evengoed die 2 dikke draden die naar de amperemeter gaan, gewoon afknippen in je motorruimte en met elkaar doorverbinden. probleem weg van de amperemeter.
Je kan dan eventueel de plaats in je dashboard gebruiken om een voltmeter te plaaten (ik vind die persoonlijk handiger, heb dezelfde ombouw gedaan met men capri).
OF
je vervangt je amperemeter met een klein draaispoelmetertje. deze meter sluit je met 2 draadjes parallel over de draad die voorheen naar de amperemeter gingen (bv 1 draad aan de dynamo en 1 aan de accu)
je gebruikt dan als het ware je dikke kabel als shuntweerstand.
zet nog een (regelbare)weerstand in serie met de draaispoelmeter en je kan de gevoeligheid van het ding ook nog instellen. zo heb je de perfecte amperemeter ZONDER dat er hoge stromen door je dashboard vloeien
:D Heb je echt leuk gedaan met de ampere meter
En ook de witte wijzerplaten natuurlijk :p
Edited By Henk_W200 on 1261006516
En ook de witte wijzerplaten natuurlijk :p
Edited By Henk_W200 on 1261006516
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
tonnie wittenaar schreef:[offtopic]
Wij doen hier ook veel elektronica ontwikkeling en hebben in principe 2 printleveranciers.
Als het snel moet www.eurocircuits.nl
Als je meer tijd hebt: www.makepcb.com (china, erg goedkoop ook bij kleine aantallen)
[/offtopic]
Bedankt voor de tip tonnie.
Allen and Torx wrenches only come in three sizes: too small, too big, and missing.
ik heb zo alles beetje gelezen en veel zijn voor moderniseren maar ik hou meer van origineel.
Nu heb ik sinds een paar maanden ook een W200 en mijn ampèremeter en oliedruk deden het niet dashboard open gehaald en wat bleek boutjes los van de oliedruk en de ampèremeter was door gelust.
Maar nu lees ik hier dus dat de amperemeter vaak warm wordt en dat doorlussen dan als een (oplossing) gezien wordt.
hoe kan ik nu checken of ie niet warm wordt en voorkomen en zonder door te lussen haha want dat vind ik vermijden en geen oplossing :P en zijn hier maximale waardes aan verbonden die de meter aan kan ?
Edited By DJDodge on 1262883028
Nu heb ik sinds een paar maanden ook een W200 en mijn ampèremeter en oliedruk deden het niet dashboard open gehaald en wat bleek boutjes los van de oliedruk en de ampèremeter was door gelust.
Maar nu lees ik hier dus dat de amperemeter vaak warm wordt en dat doorlussen dan als een (oplossing) gezien wordt.
hoe kan ik nu checken of ie niet warm wordt en voorkomen en zonder door te lussen haha want dat vind ik vermijden en geen oplossing :P en zijn hier maximale waardes aan verbonden die de meter aan kan ?
Edited By DJDodge on 1262883028
DJ
-
- Site Admin
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
- Locatie: Daarlerveen (Ov)
- Contacteer:
Hi Laurens,
Lees even de volgende link door, dan wordt heel veel duidelijk...
http://www.madelectrical.com/electrical ... uges.shtml
Lees even de volgende link door, dan wordt heel veel duidelijk...
http://www.madelectrical.com/electrical ... uges.shtml
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
hey tonnie,
wat ik opmaak uit de link is dat t eigenlijk een achterhaald systeem is en dat als je te veel extra verbruiker inbouwt die ook via de ampere meter gaan, je hem overbelast.
Maar nu is t bij mij nog origineel en niet doorgelust en eigenlijk wil k t zo houden maar hoe weet ik of me meter goed werkt en hoe kan ik t goed laten werken zonder problemen te krijgen of anders aansluiten .........
greetzz DJ
wat ik opmaak uit de link is dat t eigenlijk een achterhaald systeem is en dat als je te veel extra verbruiker inbouwt die ook via de ampere meter gaan, je hem overbelast.
Maar nu is t bij mij nog origineel en niet doorgelust en eigenlijk wil k t zo houden maar hoe weet ik of me meter goed werkt en hoe kan ik t goed laten werken zonder problemen te krijgen of anders aansluiten .........
greetzz DJ
DJ
-
- Site Admin
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
- Locatie: Daarlerveen (Ov)
- Contacteer:
Als je alle bedrading, aansluitingen en moertjes op je ampère meter controleert en daar waar nodig verbeterd dan kun je het gewoon orgineel laten.
Ik rij nu sinds 1998 met Dotsje (onze W200) en had dit probleem ook in het begin, weliswaar niet zo dramatisch als je soms wel ziet dat de hele ampèremeter weggesmolten is maar goed.
Ik heb vrijwel direct alles nagelopen en daar waar nodig gecorrigeerd. Voor de oogjes heb ik een uitvoering gebruikt die je eerst moet krimpen om de koperaders en daarna moet solderen, daarna een krimpkousje erover en voila, hier zal nooit meer een probleem ontstaan.
De boutjes van de amperemeter heb ik voorzien van een stel goede kartelringen aan beide zijden van het oogje zodat daar ook geen probleem keer kan ontstaan.
De connector in het schutbord heb ik losgemaakt en direct doorverbonden, ook weer solderen en krimpkous er omheen.
Sindsdien geen enkel probleem meer gehad.
Ik rij nu sinds 1998 met Dotsje (onze W200) en had dit probleem ook in het begin, weliswaar niet zo dramatisch als je soms wel ziet dat de hele ampèremeter weggesmolten is maar goed.
Ik heb vrijwel direct alles nagelopen en daar waar nodig gecorrigeerd. Voor de oogjes heb ik een uitvoering gebruikt die je eerst moet krimpen om de koperaders en daarna moet solderen, daarna een krimpkousje erover en voila, hier zal nooit meer een probleem ontstaan.
De boutjes van de amperemeter heb ik voorzien van een stel goede kartelringen aan beide zijden van het oogje zodat daar ook geen probleem keer kan ontstaan.
De connector in het schutbord heb ik losgemaakt en direct doorverbonden, ook weer solderen en krimpkous er omheen.
Sindsdien geen enkel probleem meer gehad.
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet