Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

spanningsregelaar kapot..? - doorbrandende achterlichtzekering

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
87-1060637770

Bericht door 87-1060637770 »

Mijn achterlichtzekering was doorgebrand nadat elke snelwegrit de boordlichten begonnen te knipperen... die zitten op de zelfde zekering.

Nu viel het al erg op dat het op de snelweg gebeurde bij hogere toeren, dus ik heb ff de boel doorgemeten.

De ampèremeter was verdachte nummer één. Ik heb de amperemeter dus doorverbonden (eerst de polen opgeschuurd en met kopervet ingesmeerd) en teruggeschroefd, daarna gestart en de accu gemeten. Stationair en als de auto uit staat mat ik 12,44 V

Hoe meer gas ik geef hoe hoger het voltage tot ik bij (schatting) 2500 toeren kwam en de spanning niet verder steeg. Deze was echter gestegen tot 15,3 volt... dat is toch te hoog?

Kwestie van nieuwe spanningsregelaar of niet..?
dodgefanaat1985

Bericht door dodgefanaat1985 »

ik heb er nog 2
intresse
mdonders

Bericht door mdonders »

Heb een paar jaar gelden exact hetzelfde probleem gehad.

De voetjes waar de lampjes in gekneld zitten waren zover geoxideerd dat ze sluiting gingen maken!

Tevens is bij mij ook de spannings regelaar ook defect geweest en toen ging de spanning naar de 27 volt (jaja kost je veel lampjes, accu's en autoradio's).
(15 volt lijkt me niet zo problematisch!)

Ik zou zeggen, kijk eerst even naar de lamphouders en connectors!!

Grtz Mark

Edited By mdonders on 1135676655
87-1060637770

Op een ander forum wordt men wel panisch als het boven de 14,5 volt komt ??? dus ik durfde al niet meer door te rijden... Thnx voor de tip. Toch vraag ik mij af of dat bij mij het geval is, tenzij het het dashboardlampje is, want mijn achterlichten werken wel gewoon als ik rem en met waarschuwingslampen, of zijn dat andere lampjes? Als ik een nieuwe zekering plaats doen ook alle lampjes het gewoon.

Dit is trouwens mijn oorspronkelijke verhaal hoe het begon:

De afgelopen dagen ging bij snelheden boven de 100 mijn dashboardlicht knipperen. Ik dacht dat het een los contactje was ofzo, dus niet veel gading op geslagen.

Nu reed ik vanmiddag terug vanaf Nijmegen en warempel, weer knipperend, nu reed ik rond de 120/130 en PATS licht uit. Vervolgens kreeg ik signaallichten in mijn achteruitkijkspiegel. Wat bleek nou... ook mijn achterlichten waren gesneuveld.

Ik dacht: dat kan geen toeval zijn en ben dus bij een benzinepomp in mijn zekeringenkastje gaan kijken en inderdaad: zekering kapot en de zekering van het dashboardlicht is dezelfde als de tail lights.

Wat mij verder enorm opviel is dat de temperatuurmeter en oliedrukmeter een stuk lager stonden na het uitvallen van het boordlicht. Oliedruk stond nu op hoge snelheid op 40 en temp-meter bijna helemaal links (wat voor een W200 normaal is). Ook waren mijn waarschuwingslichten veel trager dan normaal.

Mijn dodge is sowieso nogal toerenafhankelijk qua gebruikers: met koude motor na het starten zijn de ruitenwissers en knipperlichten retetraag en na een warme rit op de snelweg zijn beiden juist erg snel. Mijn idee was dus dat de zekering misschien wel gesprongen was omdat de stroomregelaar teveel stroom toevoert op de snelweg. Is dat een mogelijkheid? Question

Ik heb trouwens bij het tankstation de zekering (die 20 A HOORT te zijn) verwisseld met de toeter-zekering (die ook 20 A HOORT te zijn). Wat de eerste was (van de lichten) kon ik niet zien zo in het donker en hij sprong bij het verwijderen ook uit elkaar, hij zag er echter net zo dik uit als de toeter-zekering, die 10 A was. Deze hield het echter niet langer dan 3 kilometer uit, ditmaal bij snelheden die niet boven de 50 kwamen...

Dus nu vraag ik mij af: waar moet ik het zoeken? Spanningsregelaar? Of toch een stom en simpel kortsluitingsverhaal ergens? Maar waarom waren de eerdere storingen (knipperend boordlicht) enkel bij hogere snelheden en sneuvelde hij ook bij hogere snelheden?
maui
Contacteer:

Bericht door maui »

15, zoveel is te veel wilf, probeer eens een andere spanningsregelaar er op te zetten en dan te meten.

voor je het weet is er een hoop elektrisch spul kapot, en daar ben je meer voor kwijt dan zo'n regelaartje!

groeten Maui
maui
Contacteer:

Bericht door maui »

Hier in Brabant regelbare te koop..

Autodistribution div regelaars W VR 181 12 euro ex btw.

groet Maui
87-1060637770

Zo, ik heb een tweedehands geprobeerd vandaag, zag er wel als nieuw uit... Voor de zekerheid de groene kabel op de dynamo een nieuw pootje gegeven want die zag er een beetje verbogen uit (zat een scheurtje in de isolatie, ook niet fijn).

De buitenkant van de spanningsregelaar had ik een directe massa gegeven aan de min van de accu. de ampèremeter had ik van het weekend al doorverbonden en net alles goed gecontroleerd en terug aangesloten (spanningsregelaar en de massa dus).

Geprobeerd te starten en eerst geen sjoege. Wel een klik maar niet spanning genoeg om de startmotor rond te draaien blijkbaar. Toen ff met de versnellingspook gespeeld, terug in P en nog eens proberen. *brobbel blob blob* ik heb hem nog nooit zo beroerd horen lopen. spanning gemeten op accu: 11,3. Even wat gas erbij en het liep op naar 12,4. na een halve minuut stijgen van spanning begon de motor ook weer gewoon te lopen en had ik weer waardes die ik gewoon was van de vorige keer.

Bij stationair (vrij laag) was het 12,4, beeeeetje gas en het ging naar 14,6, nog iets meer gas (boven de 1500 toeren) en het ging naar de 15, en de 15,1.

Het bleef nu wel ietsje lager dus (geen 15,2 ditmaal) maar of dat nu door de spanningsregelaar zelf komt of door het feit dat ik de kabelaansluitingen regeinigd en met copervet behandeld had weet ik ook niet.

Dus nu is de vraag: hoe groot is de kans dat ook deze spanningsregelaar kapot is of moet ik het toch ergens anders in zoeken?

Edited By Wilf on 1135866245
87-1060637770

update

Vandaag wilde ik mijn bedrading maar eens GOED aanpakken volgens DIT schema:

http://www.chaosboyz.nl/rubriek/technie ... emeter.htm

Daarop zijn een aantal plaatjes te zien.

Dit is het origineel van een Dodge:

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

en dit is hoe het moet worden:

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

wie schetst mijn verbazing: na het onderzoeken van mijn bedrading kwam ik er achter dat de vorige eigenaar al behoorlijk bezig is geweest.

Mijn situatie is dus:

waarbij ik moet vermelden dat de ampèremeter inmiddels doorverbonden is door mij.

Wat daar bij opvalt is

1. de 'groene' kabel van de dynamo naar + van de accu is erg dik

2. de rode draad op de bulkhead connector is gebypassed door de 'blauwe' draad (door een geboord gat in de firewall)

3. de zwarte draad zit gewoon nog aan de bulkheadconnector

4. die zwarte draad loopt vervolgens met de originele draad (2sx zo dun) door naar de dynamo

5. er is geen zweefzekering gebruikt

Nu mijn vragen:

a. is dat teveel spanningsprobleem niet een kwestie van dat de dynamo zowel de accu direct oplaadt alsmede door de verbruikers heentrekt? of zou dat niet uit moeten maken?

b. zou ik dus die zwarte draad van de dynamo af kunnen koppelen en aansluiten op het startrelais zoals het schema aanbeveelt?

c. is het verstandig zweefzekeringen te plaatsen en zo ja van wat voor amperage en bij welke aansluitingen?
Plaats reactie