24 volt lier - kan dit op een dodge?
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 13 feb 2001 23:03
- Locatie: etten leur
hallo, ik kan waarschijnlijk voordelig aan een zware lier komen, alleen er is 1 probleem, het is een 24 volt lier. Nu is het niet zo moeilijk om 2 accu''s in serie te zetten , maar hoe zit het met het laden? kan dit wel en zo ja is er een schema wat ik aan moet houden?
robbert peter
robbert peter
'76 dodge W200
'72 pontiac Catalina
MG ZS EV
'72 pontiac Catalina
MG ZS EV
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
- Contacteer:
Hoi,
Je hebt een aantal mogelijkheden om dit op te lossen:
1) Gebruik de lier gewoon op 12 Volt. Lekker makkelijk, maar het duurt nu iets langer voor de kabel is binnengelierd.
2) Neem een extra accu, schakel deze parallel met je andere 12 volt accu. Wil je gaan lieren, dan zet je een schakelaar om waardoor je de extra accu in serie met de motoraccu zet. Je hebt dan 24 Volt (die op dat moment niet wordt bijgeladen) en na het lieren zet je de schakelaar weer om en dan wordt de accu weer bijgeladen.
3) De militaire Dodge is o.a. geleverd als radio-wagen, en daarin zat naast de standaard 12 Volt ook nog een extra 24 Volt generator + accu's. Er waren twee modellen: 60 Ampere en 100 Ampere. Het spul is hier en daar nog te krijgen, inclusief passende motorsteunen e.d. Als je de 100 Ampere versie neemt dan denk ik dat je zelfs kan lieren zonder accu's erbij! (Je moet dan wel een paar voorzieningen treffen dus doe dit niet zomaar, ik kan je daar wel verder mee helpen).
Zelf zou ik in jouw geval absoluut op zoek gaan naar de originele 24 Volt uitbreiding. Dat is niet alleen het leukste maar ook het degelijkst.
Succes,
Frans Veldman
Je hebt een aantal mogelijkheden om dit op te lossen:
1) Gebruik de lier gewoon op 12 Volt. Lekker makkelijk, maar het duurt nu iets langer voor de kabel is binnengelierd.
2) Neem een extra accu, schakel deze parallel met je andere 12 volt accu. Wil je gaan lieren, dan zet je een schakelaar om waardoor je de extra accu in serie met de motoraccu zet. Je hebt dan 24 Volt (die op dat moment niet wordt bijgeladen) en na het lieren zet je de schakelaar weer om en dan wordt de accu weer bijgeladen.
3) De militaire Dodge is o.a. geleverd als radio-wagen, en daarin zat naast de standaard 12 Volt ook nog een extra 24 Volt generator + accu's. Er waren twee modellen: 60 Ampere en 100 Ampere. Het spul is hier en daar nog te krijgen, inclusief passende motorsteunen e.d. Als je de 100 Ampere versie neemt dan denk ik dat je zelfs kan lieren zonder accu's erbij! (Je moet dan wel een paar voorzieningen treffen dus doe dit niet zomaar, ik kan je daar wel verder mee helpen).
Zelf zou ik in jouw geval absoluut op zoek gaan naar de originele 24 Volt uitbreiding. Dat is niet alleen het leukste maar ook het degelijkst.
Succes,
Frans Veldman
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 09 apr 2001 22:27
- Locatie: Varkenswaard
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
- Contacteer:
Hallo Reo driver
Misschien een hele domme vraag, ook niet als belediging bedoeld, maar wat is in vredesnaam een Reo?
Het zal wel een ex-militair voertuig zijn, want je hebt het over een dump, maar ik ben niet zo thuis in die voertuigen behalve dan wat betreft de Dodge, Chevvy en Landrover.
Ik zoek voor mijn Dodge trouwens nog de aansluitkabel voor de 24 Volt 100 Ampere generator. Ik heb inmiddels wat pittige lampen op mijn roll-bar staan en ga daarmee over het debiet van mijn 12 Volt dynamo heen. Twee "nep-accu's" eraan en ik kan bijna 3KW aan stroom maken. Da's heel andere koek dan dat luizige 12 Volt systeem dat nauwelijks capaciteit heeft. Ok, de schijnwerpers doen het dan alleen maar als de motor draait, maar dat maakt me niets uit.
Groeten,
Frans Veldman
Misschien een hele domme vraag, ook niet als belediging bedoeld, maar wat is in vredesnaam een Reo?
Het zal wel een ex-militair voertuig zijn, want je hebt het over een dump, maar ik ben niet zo thuis in die voertuigen behalve dan wat betreft de Dodge, Chevvy en Landrover.
Ik zoek voor mijn Dodge trouwens nog de aansluitkabel voor de 24 Volt 100 Ampere generator. Ik heb inmiddels wat pittige lampen op mijn roll-bar staan en ga daarmee over het debiet van mijn 12 Volt dynamo heen. Twee "nep-accu's" eraan en ik kan bijna 3KW aan stroom maken. Da's heel andere koek dan dat luizige 12 Volt systeem dat nauwelijks capaciteit heeft. Ok, de schijnwerpers doen het dan alleen maar als de motor draait, maar dat maakt me niets uit.
Groeten,
Frans Veldman
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 09 apr 2001 22:27
- Locatie: Varkenswaard
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
- Contacteer:
Hoi Frans,
Ik heb inmiddels een 24 volt lier en een 24 volt 100 amp dynamo. In de komende tijd ga ik lekker knutselen om dat allemaal gemonteerd te krijgen. Nu spreek jij van lieren zonder accu's. Wat is die truuk? Wat voor voorzieningen moeten daarvoor getroffen worden?
Alvast bedankt, Groeten, Wouter.
Ik heb inmiddels een 24 volt lier en een 24 volt 100 amp dynamo. In de komende tijd ga ik lekker knutselen om dat allemaal gemonteerd te krijgen. Nu spreek jij van lieren zonder accu's. Wat is die truuk? Wat voor voorzieningen moeten daarvoor getroffen worden?
Alvast bedankt, Groeten, Wouter.
--> Voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar. <--
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
- Contacteer:
Hoi Wouter,
Heb je behalve de dynamo ook de regelaar? Die heb je zowiezo nodig of je nu accu's gebruikt of niet. Eventueel kun je zelf zo'n ding knutselen.
Vooropgesteld dat je een regelaar hebt, dan kun je de dynamo ook zonder accu's gebruiken. Een dikke elco kan dienst doen als "nep-accu". Omdat de elco leegloopt als de auto stilstaat moet je je 24 Volt generator opstarten vanuit het niets. Maar als je niets hebt kun je ook de veldwikkeling niet bekrachtigen. En zonder veld krijg je ook geen stroom.
Om dit kip-ei probleem op te lossen kun je via een diode vanaf je 12 volt systeem zorgen dat er altijd (om te beginnen) 12 volt aanwezig is. Binnen drie omwentelingen van je dynamo heb je dan weer netjes 24 Volt.
Hang je een lier aan de dynamo dan MOET je de diodes van de dynamo tegen inductiepieken beschermen. Beschermingsdiodes en bluscondensatoren zijn een absolute must. Van mijn eigen dynamo heb ik een diode opgeblazen en die krengen zijn niet te vervangen zonder de dynamo te slopen. En dan bedoel ik echt SLOPEN want in elkaar zetten lukt daarna niet meer.
Als iemand nog een goede dynamo voor me heeft dan ga ik ook weer eens experimenteren. :-)
Groeten,
Frans
Heb je behalve de dynamo ook de regelaar? Die heb je zowiezo nodig of je nu accu's gebruikt of niet. Eventueel kun je zelf zo'n ding knutselen.
Vooropgesteld dat je een regelaar hebt, dan kun je de dynamo ook zonder accu's gebruiken. Een dikke elco kan dienst doen als "nep-accu". Omdat de elco leegloopt als de auto stilstaat moet je je 24 Volt generator opstarten vanuit het niets. Maar als je niets hebt kun je ook de veldwikkeling niet bekrachtigen. En zonder veld krijg je ook geen stroom.
Om dit kip-ei probleem op te lossen kun je via een diode vanaf je 12 volt systeem zorgen dat er altijd (om te beginnen) 12 volt aanwezig is. Binnen drie omwentelingen van je dynamo heb je dan weer netjes 24 Volt.
Hang je een lier aan de dynamo dan MOET je de diodes van de dynamo tegen inductiepieken beschermen. Beschermingsdiodes en bluscondensatoren zijn een absolute must. Van mijn eigen dynamo heb ik een diode opgeblazen en die krengen zijn niet te vervangen zonder de dynamo te slopen. En dan bedoel ik echt SLOPEN want in elkaar zetten lukt daarna niet meer.
Als iemand nog een goede dynamo voor me heeft dan ga ik ook weer eens experimenteren. :-)
Groeten,
Frans
bedankt Frans,
Ik zal met jouw verhaal mijn electronische zwager raadplegen. Kostenplaatje maken en de door jou aangegeven risico's doornemen. Twee niet al te grote accu's op een zelf te maken accuplaat rechts voorin is ook nog een optie. Ik heb de dynamo overigens compleet met motorsteun en regelaar.
Groeten, Wouter.
Ik zal met jouw verhaal mijn electronische zwager raadplegen. Kostenplaatje maken en de door jou aangegeven risico's doornemen. Twee niet al te grote accu's op een zelf te maken accuplaat rechts voorin is ook nog een optie. Ik heb de dynamo overigens compleet met motorsteun en regelaar.
Groeten, Wouter.
--> Voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar. <--