Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Koplamp werkt niet - De ene keer wel , andere keer niet

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Beste Dodge Fanaten,

Ik heb een elektronische storing in mijn W200 zitten,
Mijn rechterkoplamp werkt niet (of niet goed)

Als eerste heb ik natuurlijk de lamp vervangen (H4)
en toen deed deze het weer. Nu was deze lamp na
ca 1 week ook al weer stuk. Vond het erg snel dat die ook al kapot was, en heb uit luiigheid het lampje laten zitten.
Een dag later deed de lamp het opeens weer (geen enkel probleem).
Toen opnieuw doorgereden.
Een paar dagen later, opnieuw stuk.

""Hij is niet helemaal stuk, er komt een klein beetje licht uit (zeg maar stadslicht), maar klein licht + groot licht werken dan weer niet.
Dit is alleen bij de rechter lamp, de linker werkt zonder problemen!""

Toen ben ik aan het meten gegaan, en meet op de drie pinnetjes, ca 11 volt. op de lamp, met de moter uit! (moet genoeg zijn lijkt me).
Ik zat zelf te denken aan een slechte massa. dus heb ik met een draadje extra massa proberen te maken, maar geen verbetering.

Heeft iemand dit al eerder meegemaakt, of weet wat het zou kunnen zijn? En als het massa is, waar kan je die bij de lamp het beste aan verbinden




Edited By Laurens on 1288075808
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
JAN/DODGE
Berichten: 337
Lid geworden op: 12 jan 2008 11:17

Bericht door JAN/DODGE »

Stekker van de lamp vervangen
gr Jan

Wie achter de kudde aanloopt,loopt altijd in de STRONT.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Slecht contact; een koplamp trekt aardig wat stroom. De massa kan het probleem zijn, maar natuurlijk ook de spanningskant (+).
Dat je 11 volt meet, wil nog niet zeggen dat hij brandt.

Ik zou alle contacten (stekkers en zekeringcontacten) eens nalopen.
Gerhart
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

De stekker heb ik al even behandeld met WD-40 om eventueele roest op te lossen.

De linkerkant doet het wel goed, dus ik ga ervanuit dat de zekeringscontacten goed zijn,

Als je een extra massa wil leggen naar de lamp, waar zou je die dan het beste op kunnen bevestigen

Verder merkte ik ook dat, wanneer ik de lampen aan doe en weg wil rijden, de auto vaak afslaat, laat ik de lampen uit, en doe ze daarna (al rijdend) aan, gaat het een stuk beter, kan dit aan elkaar gerelateerd zijn?




Edited By Laurens on 1288092376
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

Misschien een idee om je lampen te gaan schakelen via een (of 2) relais?
Dan komen de plusdraden via het relais aan de lamp.
Dat belast de lichtschakelaar een stuk minder en je hebt een betere spanning op je lampen.

ruw schema:
A= plus accu
B= dimlicht
C= grootlicht
D= massa
(dus B en C zijn de oude draden die naar je lamp gingen en die schakelen nu het relais)
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Moet er dan nog iets gezekerd worden?

want zo overbrug je volgens mij ook je zekeringen kastje
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

uiteraard moet de draad vanaf je accu naar je relais gezekerd zijn inderdaad :)
JAN/DODGE
Berichten: 337
Lid geworden op: 12 jan 2008 11:17

Bericht door JAN/DODGE »

Hij loopt via de lichtschakelaar,dus is hij gezekerd.
gr Jan

Wie achter de kudde aanloopt,loopt altijd in de STRONT.
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

mogelijk maakt jou draad van de koplampen kortsluiting met andere draad bijv draad van de ontsteking , ook kan het een massa probleem zijn ,in dat geval zou ik de draad van de carrosserie naar het motorblok ook eens controleren ,de minpool van de accu zit namelijk met een kabel op het motorblok,en moet hier massa maken via die kabel omdat de cabine zelf op rubberblokken staat
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

btw. als een lamp niet voldoende licht geeft, maar een beetje, dan is het altijd de massa.

een normale koplamp zoals de dodge zal ook een beetje licht geven als hij geen massa heeft. de stroom lekt van via het groot licht van de lamp die niet goed werkt, naar het groot licht van de andere kant, en daarlangs naar de massa. dit geeft natuurlijk een hoop weerstand en dan heb je maar weinig licht
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

JAN/DODGE schreef:Hij loopt via de lichtschakelaar,dus is hij gezekerd.
Dat geldt inderdaad voor het geschakelde gedeelte.
De draad van het relais die rechtstreeks naar de plus van de accu gaat zou inderdaad nog eens extra gezekerd moeten worden.
Dat was ik idd vergeten erbij te zetten.
:cool:
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

probleem gevonden, was idd slechte massa... extra massa kabel en probleem opgelost.

iedereen bedankt voor alle input
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Plaats reactie