Startmotor draait rond maar neemt motor niet mee - soms wel soms niet
-
- Site Admin
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
- Locatie: Daarlerveen (Ov)
- Contacteer:
Hallo,
Ik heb nu inmiddels 2 startermotoren op 2 verschillende wagens met hetzelfde euvel:
Tijdens het starten begint de startermotor te draaien en dan schiet op de een of andere manier de koppeling tussen startmotor en starterkrans los, want dan blijft de startmotor dus lopen, maar neemt de starterkrans niet meer mee, de startmotor maakt dan ook een veel hoger toerental.
Ik heb e.e.a. al eens losgehad, maar niets bijzonders kunnen ontdekken.
Wie weet wat de oorzaak kan zijn?
Ik heb nu inmiddels 2 startermotoren op 2 verschillende wagens met hetzelfde euvel:
Tijdens het starten begint de startermotor te draaien en dan schiet op de een of andere manier de koppeling tussen startmotor en starterkrans los, want dan blijft de startmotor dus lopen, maar neemt de starterkrans niet meer mee, de startmotor maakt dan ook een veel hoger toerental.
Ik heb e.e.a. al eens losgehad, maar niets bijzonders kunnen ontdekken.
Wie weet wat de oorzaak kan zijn?
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 15 nov 2004 19:09
- Locatie: Ede
het startrelais moet het rondsel de starterkrans opduwen als hier teveel speling op komt of als het relais niet goed meer werkt kan het zijn dat hij al begint te draaien voordat het rondsel op de starterkrans zit. Hierna duwt het relais nog wel maar is het toerental verschil te groot om het rondsel op de starterkrans te duwen. Dit kan ook gebeuren als je een verkeert vliegwiel gemonteerd hebt(of verkeerd om), maar daar is hier geen sprake van.
dat hoge toerental komt doordat een startmotor een seriemotor is en niet begrenst op een bepaald toerental als deze vrij ronddraait slaat hij als het ware op hol, te lang vrij ronddraaien betekent het einde van de stratmotor.
Edited By Maverick #W200# on 1117740904
dat hoge toerental komt doordat een startmotor een seriemotor is en niet begrenst op een bepaald toerental als deze vrij ronddraait slaat hij als het ware op hol, te lang vrij ronddraaien betekent het einde van de stratmotor.
Edited By Maverick #W200# on 1117740904
W200, '76, 318-V8, 4'' rancho + 4'' body lift
413 BB (still under construction)
W200, '76 Ambulance (for parts)
413 BB (still under construction)
W200, '76 Ambulance (for parts)
Klinkt alsof de solenoid niet (goed) werkt. Kan veroorzaakt worden door slecht contact (massa en/of stroom) of een defecte solenoid.
De solenoid zorgt ervoor dat het rondsel over de as van de startmotor in de starterkrans geduwd wordt tijdens starten.
De startmotor op de werkbank testen: motor vastzetten in de bankschroef en met een goeie accu en twee (start)kabels stroom op het geheel zetten en kijken of het rondsel bewogen wordt. Hieruit kun je dan weer wat meer opmaken.
P.s: motor niet te lang laten draaien, anders draait de motor over de gieter (draait onbelast, dus, net als Maverick zegt.)
De solenoid zorgt ervoor dat het rondsel over de as van de startmotor in de starterkrans geduwd wordt tijdens starten.
De startmotor op de werkbank testen: motor vastzetten in de bankschroef en met een goeie accu en twee (start)kabels stroom op het geheel zetten en kijken of het rondsel bewogen wordt. Hieruit kun je dan weer wat meer opmaken.
P.s: motor niet te lang laten draaien, anders draait de motor over de gieter (draait onbelast, dus, net als Maverick zegt.)
Gerhart
Ik heb ook hetzelfde euvelgehad met nog een andere oorzaak;
Het tandwieltje op de startmotor zit in een soort lager die naar één kant vrij loopt en de andere kant op op de as "geklemd" wordt.
Dit zorgt ervoor dat als de motor aanslaat de motor zelf niet de startmotor aandrijft.
Als deze kapot/versleten is kan het tandwieltje ook "de andere kant" op vrijlopen, resultaat; dat van jou.
Na demontage en inspuiten met kruipolie was het weer een weekje goed maar toen was het weer drama. Ik heb er toch maar een andere op gezet.
Mogelijke oorzaken genoeg.
Het tandwieltje op de startmotor zit in een soort lager die naar één kant vrij loopt en de andere kant op op de as "geklemd" wordt.
Dit zorgt ervoor dat als de motor aanslaat de motor zelf niet de startmotor aandrijft.
Als deze kapot/versleten is kan het tandwieltje ook "de andere kant" op vrijlopen, resultaat; dat van jou.
Na demontage en inspuiten met kruipolie was het weer een weekje goed maar toen was het weer drama. Ik heb er toch maar een andere op gezet.
Mogelijke oorzaken genoeg.
-
- Site Admin
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
- Locatie: Daarlerveen (Ov)
- Contacteer:
-
- Site Admin
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
- Locatie: Daarlerveen (Ov)
- Contacteer:
-
- Site Admin
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
- Locatie: Daarlerveen (Ov)
- Contacteer:
UPdate
De ene startmotor is weer in orde, hier hebben we de koolborstels inclusief de plaat waar deze op gemonteerd zitten vervangen.
Ook zit hier het contact op welke de stroom naar het anker en het veld schakelt.
Conclusie: dit contact was slecht waardoor de spanning telkens even wegviel waardoor de bendix terugviel, dan weer contact maakte enz.
De andere startmotor is een ander verhaal, hier was electrisch alles in order, echter zijn er wat tanden afgebroken van het tandwiel welke tussen bendix en anker zit.
Ik ben er nog niet achter of deze los te bestellen is.
Het blijkt trouwens dat er verschillende startmotoren in omloop zijn. Ik heb inmiddels 3 types gezien, waarvan de bendix, de as waarop de bendix zit en het tandwiel tussen bendix en anker niet uitwisselbaar zijn. (3 startermotoren van een W200!)
De ene startmotor is weer in orde, hier hebben we de koolborstels inclusief de plaat waar deze op gemonteerd zitten vervangen.
Ook zit hier het contact op welke de stroom naar het anker en het veld schakelt.
Conclusie: dit contact was slecht waardoor de spanning telkens even wegviel waardoor de bendix terugviel, dan weer contact maakte enz.
De andere startmotor is een ander verhaal, hier was electrisch alles in order, echter zijn er wat tanden afgebroken van het tandwiel welke tussen bendix en anker zit.
Ik ben er nog niet achter of deze los te bestellen is.
Het blijkt trouwens dat er verschillende startmotoren in omloop zijn. Ik heb inmiddels 3 types gezien, waarvan de bendix, de as waarop de bendix zit en het tandwiel tussen bendix en anker niet uitwisselbaar zijn. (3 startermotoren van een W200!)
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet