Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

ontsteking afstellen - hoe doe`k da??

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
116-1069343120

Bericht door 116-1069343120 »

hallo motocari mukumbwa ,
het is me nu 100% duidelijk.


Groet Titus.
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Hallo Heren,

Ik heb dus afgelopen week ook mijn dodge een beetje gekieteld, aldus een nieuwe nokkenas, inlaatspruitstuk, headers en carb.
Met afstellen hebben we dus gewoon in het chilton werkplaatshandboek gekeken. En nu staat hij dus op 3° voorontsteking.
Hij rijdt op zich lekker, maar naar mijn mening merk ik te weinig van de nieuwe nokkenas en carburateur met wegrijden. Aldus te weinig vermogen onderin.

Volgens jullie dus veel te weinig voorontsteking. Maar hoe weet ik nu dat bij mij niets kapot gaat als ik hem ook op 10° voorontsteking zet?
En merk je dan ook meer van je PK's als ik de voorontsteking op 10° zet i.p.v. 3°??
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Ja, dat verschil merk je best wel!
10 graden op gas is geen enkel probleem.
Als je vaker (of alleen) op benzine rijdt, zou ik beginnen met 6 graden. Hierna proberen verder te gaan en erg goed opletten op 'tie niet gaat pingelen. Op gas zal hij niet gauw pingelen, maar op benzine wel!
Gerhart
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Gerhart,

Nu stel ik misschien een stom vraag:
Hoe merk ik eigenlijk of het blok aan het pingelen is ja of nee?? Heb dit namelijk nog nooit meegemaakt zover ik weet.)

En is het een GROOT verschil als je je ontsteking niet juist hebt staan, in pk's bedoel ik dan. Of merk je het maar niet echt denderend.

Alvast bedankt voor de goede info...
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

pingelen zou ergens een metaal achtig getik in het blok zijn. heb het ook nog nooit meegemaakt

dit vond ik online:

wat hoor je?
steentjes die tegen het spatbord tikken, of het gekraak dat ge bij nieuwe motoren hoort als die staan af te koelen.

Hoe testen, uitlokken?
- hoogste versnelling - lage snelheid, en dan het kot ineens volledig open trekken. Als ge dan gespetter hoort, hebde prijs.

Oplossing:
- pingelen: verbrandingskamer reinigen (additief)
- kloppen: ontsteking een paar graden later zetten.

Nep-oplossing:
-98 tanken, maar dat zorgt uiteraard niet voor een meer correct afgestelde motor, daarom nep.
- koudere (niet voorgeschreven) bougies steken. "Two wrongs don't make a right". Zo help je vroeg of laat alles naar de kl****.
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

en een leuke link

Webpage
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Dan rest mij alleen nog de vraag hoe goed het verschil in pk's te merken zal zijn bij het vervroegen van het ontstekingstijdstip van 3° naar 10°.

Is dat gewoon aanzienlijk goed te merken. Of meer zo van, mwah...
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

elk verschil is de moeite waard. :D
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Verschil is goed te merken.

Pingelen bij de Dodge-motor klinkt alsof er kleine kogeltjes in de motor zitten.
Bij de meeste andere motoren klinkt het alsof er knikkers in de motor zitten; zwaarder als in de Dodge-motor.
Pingelen komt vaak alleen voor bij een heel warme motor en/of een zware belasting van de motor.
Goed opletten dus bij warm weer.
Gerhart
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Nou,
Vandaag na het werk toch nog eens gekeken, en alles wat imco mixer enz er nog eens afgehaald.
Alle schroeven weer goed aangedraait. Kwam ik erachter dat het luchtfilter deksel niet goed afsloot.
Vandaar natuurlijk ook dat hij net als dikke stront door een trechter optrok.

Maar desondanks, evengoed nog even de ontsteking bijstellen op 10°
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

fcapri schreef:en een leuke link

Webpage
juist ja leuke informatie en bevestigd dus ook dat shell formule 100 v gewoon weggegooid geld is om dit in de gewone benzine motor te tanken , deze brandstof heeft enkel zin voor motoren met een hoge compressie van ca 10.0 (o a formule race wagens) en wellicht voor onze (of julliedodge s want heb zelf normale fabrieksafstelling nog)die met vervroegde vooronsteking rijden wegens gas? kan iemand dit staven ? die 100 betekent octaan 100 neem ik dan aan.
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

mijn opel ascona 1.6SV had destijds een compressie van 10.0:1 en die reed rampzalig op 95.

stationair bleef die draaien, en volgas kon je rijden. een beetje gas geven was bokken, stotteren, afslaan,...

daarna weer 98 in gedaan en deze reed perfect. in die periode kon je ergens (jet shell, weet niet meer) 99oktaan kopen (zogezegde super met loodvervanger). daar reed mijn opel nog beter op. vermogen was ongeveer gelijk, maar kon wel langer doen met een tank.

aangezien onze dodge een compressie heeft van een 8.5:1 denk ik niet dat je verschil hebt met 95-98 of meer. weggegooid geld.

nu ook een beetje oppassen met die rommel van tankstations. (heb bij shell gewerkt op bureau). die mannen nemen 95 oktaan (of soms nog minder), en gooien daar een heleboel addetieven in waardoor deze brandstof een beetje naar de 97 oktaan begint te gaan. voldoende voor die mannen dus vlam, ze verkopen die als hun beste brandstof met 98oktaan. natuurlijk werkt deze brandstof ook goed in injectiegestuurde motoren met pingelsensoren, maar algemeen wordt deze rommel afgeschreven in de oldtimerwereld (oa mijn capri). daar wordt aangeraden: gewone 98 tanken en loodvervanger erbij (voor diegene die niet loodvrij rijden).

ik denk dat er langzaam een politiek aan het draaien is om oudere wagens van de baan te halen door slechte brandstof te geven. de meeste doen hun auto niet weg op 10jaar oud omdat die nog goed rijd. als de wagen nu motorproblemen zou krijgen, en al een beetje roest hier en ginder, gaan ze sneller geneigd zijn een andere te kopen.
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

Gerhart schreef:Even een toevoeging: (sorry motocari mukumbwa) origineel staat de ontsteking op 4º vóór- tot 2º NA(!!)-ontsteking; afhankelijk van in welke staat (in de USA) hij oorspronkelijk afgeleverd werd.
Op (onze)benzine is gemiddeld 6º - 8º mogelijk. Let hierbij wel op dat hij niet gaat pingelen (even iets minder voorontsteking geven); dit kan namelijk ernstige motorschade veroorzaken!! Mijn eigen motor kan niet meer dan 6º hebben met 98 benzine, anders gaat ze pingelen!
Bij sommige motoren is meer voorontsteking mogelijk.
Ook op gas is meer mogelijk (12º is een goeie basis).
heb t opgezocht en t klopt inderdaad , zo is mijn 318-1 motor afgesteld op 2 graden NA het bdp , dit gold voor Federal en CANADA voor californie was dat 0 graden. :D
Plaats reactie