Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

ontsteking afstellen - hoe doe`k da??

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
116-1069343120

Bericht door 116-1069343120 »

Heb onderhand alles wat met het electrisch systeem te maken heeft vervangen maar hij loopt nog niet helemaal optimaal op gas, op benzine loopt ie als een speer.
Volgens mij staat de ontsteking dus ideaal voor benzine en niet voor gas.
Hoe stel ik dus een ontsteking af? Ik heb dit onderwerp nog niet op het forum kunnen vinden.
Nu kan ik wel naar de garage gaan en het die laten doen (makkelijkste manier) maar ik wil het zelf kunnen. :welder:
Heb wel een stukje op chaosboys gevonden maar dat was me niet helemaal duidelijk.
Dus kan iemand mij op een simpele manier uitleggen hoe te werk te gaan , gewoon op gevoel doen of met een lamp??( hoe werkt zoiets,zijn die een beetje betaalbaar?)
Alle tips welkom.
Groet Titus
Ton
Berichten: 549
Lid geworden op: 05 jul 2002 00:28
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Ton »

BAKBEESJUH schreef:Tja volgens mij weet niemand het, er zit namelijk een hendel en of knop in je cabine of onder je luchtfilterhuis...
Ho ho Roger...

Niet iedereen heeft zo'n hendel erop zitten...
motocari mukumbwa
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 mar 2004 16:38
Locatie: Aarstelaar België

Bericht door motocari mukumbwa »

Hallo Titus,

Een stuk van het verhaal van Roger voor het afstellen van de vooronsteking is zeer juist.
Namelijk het aansluiten van de lamp het bekijken (flitsen) van de voorontsteking enz..
De markeringen van de voorontsteking staat (wanneer je voor de Dodge staat) in de rechterbovenhoek van de krukaspoeli (of riemschijf) ongeveer op 1 uur.
Je zal inderdaad zien dat de graden voorontsteking wijzigen als je de verdeler naar links of rechts draait (= meer of minder voorontsteking) waarbij de positie van het streepje op je krukasschijf aan de linkse kant van de "0" dient te blijven.
Die "0" is namelijk het BDP ofwel bovenste dode punt van de zuiger. zowel naar links als naar rechts is er een verdeling tot 10 graden.
Standaard staat de Dodge afgesteld op 8 graden voorontsteking.
Echter is dit de waarde voor amerikaanse benzine (octaangetal lager dan 90).
Bij ons ligt het octaangetal van benzine op 95 of 98 en van gas is dit boven de 100.
DWZ dat wij meer voorontsteking moeten geven.
Octaangetal is een maat voor de stabiliteit van de ontploffing.
Hoe hoger de stabiliteit hoe vollediger de ontploffing maar hoe moeilijker te ontsteken. Dus moet de vonk vroeg genoeg komen.
Mijn motor loopt momenteel met 12° voorontsteking (dus voorbij de markering geregeld) en dat gaat al stukken beter zowel op gas als benzine.
Wat ik nog moet doen (staat hier ook ergens op de site denk ik) is een nieuwe markering maken op mijn krukasschijf aan de rechtse kant van de vorige en op een afstand die gelijk is aan de lengte gemeten tussen de 0° en de 8° (markering op het blok).
Als ik die nieuwe streep dan op nul graden regel heb ik al 8° voorontsteking; de nieuwe streep op 4° = 12° voorontsteking enz...
Op die manier blijf ik dan een referentie behouden tijdens de regelwerken.
De ervaring van anderen heeft mij geleerd dat de meeste Dodges het beste lopen tussen de 12° en de 14° voorontsteking.
ZEER BELANGRIJK:

Als je begint te regelen zal het motortoerental waarschijnlijk oplopen. Dit moet je gaandeweg steeds terug regelen naar stationair toerental anders wijzigt de aflezing van de voorontsteking te veel door werking van de cetrifugaalvervroeging. Hier ga ik nu niet verder op in dat is weer een ander verhaal.
Veel plezier met het regelen.

Groetjes
Groeten

Marco


To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Even een toevoeging: (sorry motocari mukumbwa) origineel staat de ontsteking op 4º vóór- tot 2º NA(!!)-ontsteking; afhankelijk van in welke staat (in de USA) hij oorspronkelijk afgeleverd werd.
Op (onze)benzine is gemiddeld 6º - 8º mogelijk. Let hierbij wel op dat hij niet gaat pingelen (even iets minder voorontsteking geven); dit kan namelijk ernstige motorschade veroorzaken!! Mijn eigen motor kan niet meer dan 6º hebben met 98 benzine, anders gaat ze pingelen!
Bij sommige motoren is meer voorontsteking mogelijk.
Ook op gas is meer mogelijk (12º is een goeie basis).




Edited By Gerhart on 1083927075
Gerhart
116-1069343120

Bericht door 116-1069343120 »

Wow, effe een dag gewerkt en wat een reacties! top :D
Met een paar keer heen en weer lezen en en het goed bij de Dodge te bekijken moet dat toch wel lukken.Het stuk wat ik gelezen had op chaosboys word met deze aanvulling ook een stuk duidelijker.

Alleen wat die lamp betreft; zijn die ergens te koop en wat kosten die zo`n beetje? Of zijn die zo prijzig dat ik hem beter ergens kan gaan lenen.
Groet Titus

ps ;ik heb geen hendel (???) in de cabine of onder het luchtfilter zitten, hoort deze bij een type gasinstalatie??en waar dient deze voor ?Ik heb er zelf een landini opzitten
87-1060637770

Bericht door 87-1060637770 »

Die hendel is bij een IMPCO installatie. Deze wordt rechtstreeks op de carb gezet, luchtdicht. Eigenlijk directe LPG-injectie dus. Wil je dan op benzine rijden, dan moet je een hendel onder de IMPCO omzetten. Bij de meeste Dodges is dat een trekknop in het dashboard. Dit verhaal gaat dus bij jou niet op.

Groeten, Wilf
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Zo'n "lamp" heet officieel "stroboscoop".
Een goeie kost toch wel een € 50,- tot € 80,-
Ik zou 'm proberen te lenen bij de lokale garage.

Kopen kun je zoiets bij APCO, Brezan e.d.
Gerhart
lovedodge
Berichten: 96
Lid geworden op: 05 aug 2003 14:45

Bericht door lovedodge »

Mijn dodge loopt wel goed, alleen als je de snel weg af komt of iniedergeval als je het gas los laat op een wat hoger toeren tal dan hoor je hem knallen in de pijp, op lpg en benzine alleen op benzine nog wat meer.
Kan dit kwaad bijv kleppen verbranden?!
zo ja zou dan mischien iemand van jullie me opweg kunnen helpen om een keer de ontsteking goed te zetten?!
Dit is iets wat ik niet kan en de spullen niet voor heb
naja ik hoor het nog wel
Gr Niels :blues:
116-1069343120

Bericht door 116-1069343120 »

Vandaag maar een stroboscoop gekocht,en aan het meten geweest.Ontsteking stond niet op tijd (1 graad) en heb deze eerst maar eens op 10 graden gezet.
Dat rijdt zeker stuk beter en de motor draait een stuk rustiger. :)

Maar dat moet dus nog beter kunnen,heb nog een paar vraagtekens, als ik gas bij geef klopt het dat de markering wegloopt op de gradenboog? ook met de slang van de vervroeger eraf?

Wat is de maximale voorontstekingstijd die ik mag geven zonder schade aan te richten?(had dacht ik ergens zoiets gelezen)

En wat betreft de tweede markering (motocar mukumbra) , als ik mijn vooronsteking op 10 graden heb dan moet ik tweede markering toch de afstand tussen 0 en 10 graden aftekenen (en niet de afstand tussen 0 en 8 graden wat jij schrijft,jij hebt namelijk al 12 graden voorontsteking, ) en dan verder tellen; 4 graden op nieuwe markering is 10 plus 4 graden is 14 graden.
Verbeter me alstublieft als ik het fout heb.

Het was weer een leerzaam middagje.
Groet Titus
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Maar dat moet dus nog beter kunnen,heb nog een paar vraagtekens, als ik gas bij geef klopt het dat de markering wegloopt op de gradenboog? ook met de slang van de vervroeger eraf?

Je hebt een vacuum- en een mechanische vervroeging.
Slangetje is van de vacuumvervroeging. Als je die eraf trekt, werkt de mechanische nog gewoon.
Deze mechanische vervroeging zit (ook) in de stroomverdeler.

Wat is de maximale voorontstekingstijd die ik mag geven zonder schade aan te richten?(had dacht ik ergens zoiets gelezen)

Ik zou eerst maar eens beginnen met 6º als je op benzine rijdt of 10º als je op gas rijdt.
Zet je 'm te vroeg, gaat 'ie pingelen en kan dure schade tot gevolg hebben. Je kunt wat experimenteren, maar let op: als de auto bij dagelijks gebruik goed rijdt (zonder pingelen), kun je toch problemen krijgen bij:
- warm weer
- hoge belasting (zwaar beladen of helling op rijden)
Let daar dus op.
Mijn Dodge gaat al pingelen als ik 'm op 8º zet; 6º is bij mij de limiet (op 98 benzine!).
Gerhart
67-1057488891

Bericht door 67-1057488891 »

Wel opletten dat de mechanische vervroeging niet vast zit. :D Anders effe delco open en het boeltje uitkuisen en mooi invetten, en electronische ontsteking opnieuw bijregelen.

Wat is nu het beste; altijd vacuumvervroeging eraf voor te regelen ( in P of N). Of kun je in D voorontsteking ook regelen? (als je 'm tegen 'n boom laat staan)
motocari mukumbwa
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 mar 2004 16:38
Locatie: Aarstelaar België

Bericht door motocari mukumbwa »

Hoi Titus,


Het is niet zo superbelangrijk van het tweede streepje 4 of 6 graden verder te zetten. Het is belangrijk dat je weet hoevèèl graden je bij het nieuwe streepje nog moet bij tellen om de juiste stand van de ontsteking te kennen.
De bedoeling van dit nieuwe streepje is enkel maar een aanduiding te hebben die tijdens het meten tegenover de markeringen blijft staan zodat je kan zien hoeveel graden je de ontsteking verdraait. Een nieuwe referentie eigenlijk. De orginele streep zit immers ergens meer naar voor uit het zicht en zoals je ondertussen al ontdekt zal hebben hoef je niet veel te draaien aan de verdeler om een graadje te wijzigen.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

Groetjes
Groeten

Marco


To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
motocari mukumbwa
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 mar 2004 16:38
Locatie: Aarstelaar België

Bericht door motocari mukumbwa »

Hoy Gerhart,

Wat de voorontsteking betreft geeft de CD over onze "W" 2° voorontsteking op dus inderdaad met die 8° was ik een beetje uit de richting.
Het verschil tussen wat jij schrijft ivm de voorontsteking en wat ik ondervonden bij mijn "W" heb is wel vrij groot. Volgens mij meer dan wat de standaard motoren van elkaar kunnen verschillen.
Heb jij aanpassingen gedaan aan de ontsteking ?
Andere veertjes in de mech vervroeger of de gaten aangepast ? Werk jij nog met de vacuumvervroeging ?
Het zou evengoed kunnen dat aan de mijn ontsteking is gewerkt in het verleden natuurlijk of zelfs dat er aan de cilinderkoppen gewerkt is. Vandaar die vragen.
Alvast bedankt voor je antwoord.

Groetjes




Edited By motocari mukumbwa on 1084430571
Groeten

Marco


To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Hey motocari mukumbwa,

ik verbaas me ook telkens weer over de grote verschillen die er toch tussen de schijnbaar zelfde auto's zijn.
Ik heb de vacuum vervroeging nog steeds aangesloten zitten en heb geen wijzigingen (technisch) op de ontsteking; wel in de afstelling, dus.
Wil haar in de toekomst (ben de auto aan het restaureren) wel gaan uitrusten met andere veertjes in de mechanische vervroeging en de gaten wat vergroten.
Heb her en der begrepen dat dit aanzienlijk kan schelen; zeker als de motor ook andere aanpassinge heeft (andere carburateur, inlaat- en uitlaatspruitstuk, nokkenas enz.).
Gerhart
motocari mukumbwa
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 mar 2004 16:38
Locatie: Aarstelaar België

Bericht door motocari mukumbwa »

Hallo Gerhart,

Inderdaad, als jouw ontsteking standaard is zijn de verschillen wel groot. Alhoewel aan mijn motor al enkele aanpassingen gebeurd zijn: er staan reeds headers en een manifold en carbu van Edelbrock op. Zou dit een deel van het verschil in voorontsteking kunnen verklaren of heb jij ook zulke aanpassingen ?
Over die veertjes heb ik op het forum ook al 't een en 't ander gelezen van Rienk en Frans en dat interesseert mij ook.
Zou er een mogelijkheid zijn om dit collectief via de club te bestellen in de US ? Dat zou de transportkost kunnen drukken en betere voorwaarden kunnen opleveren.
Ik ben er zeker van dat er nog geïnteresseerden te vinden zijn.
Gisteren heb ik mijn eigen raad (nieuw referentiemarkering op de schijf aanbrengen) ook opgevolgd en heb dan ook ineens de voorontsteking eens deftig gemeten en geregeld. Nu staat ze zeer zeker op 12° voor. De motor lijkt niet te pingelen noch op gas noch op benzine (98 oct) noch bij lage noch bij hoge belasting. Voorlopig ziet het er dus goed uit.
De motor voelt nog een beetje soepeler aan en trekt iets vlotter op (er was al een ruwe regeling gemaakt voordien).
Om even vlug het verleden te schetsen:
Toen ik de Dodge kocht ging ie amper een vrachtwagen voorbij met heel veel lawaai (gassen knalden nog in de uitlaat)
Na wat zoekwerk botste ik op info over de voorontsteking.
De ruwe regeling van de ingestelde 8° naar ong 12 zorgde voor een verlaging van het verbruik van 36l/100 km naar 24l/100 km (oftewel van 2.78 op 1 naar 4.17 op 1) gas en een vrachtwagen was plots geen obstakel meer.
Wat ik maar wil zeggen is dat men zich niet moet vastpinnen op de regelwaarden maar dat het wel een aandachtspunt is om goedkope PK's te winnen annex het verbruik te verbeteren.
Tot èèn dezer,

Groetjes




Edited By motocari mukumbwa on 1084516150
Groeten

Marco


To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
Plaats reactie